کد خبر: ۶۰۵۲۴

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی کرمانشاه با بیان اینکه برنامه رایگان واکسیناسیون دام‌های استان علیه تب برفکی از دستور کار خارج شده است، گفت: دامداران باید از طریق مراجعه به مراکز بخش غیردولتی نسبت به واکسیناسیون دام‌های خود اقدام کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر مجید ملک زاده» روز یکشنبه در این رابطه افزود: دامداران باید برای حفظ سلامت دام‌های خود و جلوگیری از وقوع شیوع بیماری تب برفکی، دام‌های خود را به موقع واکسینه کنند.

رییس اداره بهداشت دامپزشکی کرمانشاه با بیان اینکه بیماری تب برفکی یکی از بیماری‌های ویروسی مُسری دام است، گفت: زخم دهانی، ریزش بزاق، تب، بی‌اشتهایی، کاهش تولید شیر، لنگش و تلفات در حیوانات جوان برخی از علایم این بیماری بوده و رعایت اصول بهداشتی- قرنطینه‌ای، همچنین واکسیناسیون مؤثر در مدیریت، کنترل و پیشگیری از بیماری تب برفکی مهم است.

ملک زاده در خصوص احتمال شیوع بیماری تب برفکی در دام‌های حساس به این بیماری در ماه‌های پیش رو  هشدار داد و افزود: واکسیناسیون در کنار رعایت اصول بهداشتی- قرنطینه‌ای، می‌تواند از رخداد و شیوع این بیماری به میزان قابل توجهی بکاهد.

وی از دامدارن خواست که برای حفظ سلامت دام‌های خود و جلوگیری از شیوع بیماری و خسارات جبران ناپذیر، همکاری لازم را با اکیپ‌های دامپزشکی بخش خصوصی برای انجام عملیات مایه‌کوبی و سایر خدمات دامپزشکی داشته باشند.

دام‌های کرمانشاه بیش از پنج میلیون دوز واکسن دریافت کردند

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه پیشتر در گفت وگو با ایرنا اعلام کرد: از ابتدای امسال تا اواسط مهر ماه دام‌های استان کرمانشاه پنج میلیون و ۳۰۰ هزار دوز واکسن دریافت کرده‌اند.

«دکتر امید حاج‌محمدی» افزود: فقط در صورت تامین اعتبار می توانیم دام های سبک گوسفند و بز را رایگان واکسیناسیون کنیم در غیر این صورت همانند دام های سنگین باید دامدار هزینه را پرداخت کند.

وی بر تلاش برای واکسیناسیون رایگان دام های عشایر تاکید کرد و گفت: اکنون با وجود شرایط کرونا و تحریم ها مشکلی بابت تهیه واکسن های دامی وجود ندارد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه واکسن های مورد استفاده دام ها را شامل آبله، تب مالت، طاعون نشخوار کنندگان گاوی و تب برفکی اعلام کرد.

حاج محمدی همچنین در خصوص آخرین وضعیت بیماری دام در استان توضیح داد:‌ سال گذشته در استان ۱۹۸ مورد بیماری آبله گاوی در استان داشته ایم که امسال هیچ موردی گزارش نشده است.

به گفته مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه سال گذشته همچنین ۲۸ مورد بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک و ۱۵ مورد نیوکاسل طیور در کرمانشاه گزارش شد که امسال هیچ موردی از این بیماری ها مشاهده نشده است.

در استان کرمانشاه چهار میلیون و ۶۵۰ واحد دامی و بیش از یک هزار و ۳۳۳ واحد دامپروری صنعتی شامل ۷۰۰ واحد مرغداری گوشتی صنعتی، ۱۷۶ واحد گاوداری شیری، ۱۸۱ واحد پرواربندی گوساله و ۲۱۹ واحد پرواربندی بره فعال است.

در این استان همچنین ۲۵ واحد مرغداری تخمگذار، ۱۳ واحد پرورش بوقلمون صنعتی، ۹ واحد مرغ مادر گوشتی، چهار واحد جوجه کشی، ۲ واحد مرکز پرندگان زینتی، پنج واحد پرورش شترمرغ و سایر واحدهای بخش روستایی و عشایری وجود دارد.
 
 
نظر شما
ادامه