کد خبر: ۶۰۱۴۷

حتماً تاکنون تخم‌مرغ، مرغ، گوشت یا ماهی خورده‌اید در حالی که معمولاً از چگونگی تایید سلامت آن بی‌خبر بوده‌اید و تنها آن را نوش جان کرده‌اید.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، امروز روز ملی دامپزشکی است، چهاردهم مهر هر سال به پاس زحماتی که این قشر زحمتکش برای حفظ سلامت انسان‌ها می‌کشند، گرامی داشته می‌شود. دامپزشکانی که ضرورت حضورشان انکارناپذیر است اما کمتر به آن‌ها توجه می‌شود و کمتر فردی است که درباره شغلشان، حساسیت‌هایش، وظایف‌شان و سختی‌هایش چیزی بداند.

حساسیت کار این گروه از جامعه آنقدر زیاد است که حتی با شیوع ویروس کرونا، با قرمز بودن مناطق دامپزشکان دست از کار نکشیده در دور افتاده ترین و محروم ترین نقاط در امر پیش گیری از بروز بیماری هایی که موجب وارد کردن ضربه اقتصادی به مردم و جامعه و در مراکز توزیع برای رسیدن غذای سالم به دست مردم در صف اول خدمات رسانی حاضر بوده اند اما این افراد دغدغه هایی که دارند که تعدادی از دامپزشکان خراسان شمالی توضیحاتی را ارائه داده اند.

به دامپزشکی با عینک کووید ۱۹ دیده شود

«دکتر حسین یاوری» با اشاره به اینکه باید به حوزه دامپزشکی نیز با عینک بیماری کووید ۱۹ دیده شود، گفت: تعدادی زیادی از بیماری های خطرناکی که در جامعه شیوع پیدا می کند همچون تب مالت، سیاه زخم، هاری، تب خون ریزی دهنده، سالک و ...، بیماری مشترک میان انسان و دام است که از دام به انسان منتقل می شود.

وی با بیان اینکه می توان برای اجرای عملیات پیگشیری همچون واکسیناسیون از بروز و شیوع آن در جامعه جلوگیری کرد، افزود: از سوی دیگر برخی از بیماری های دامی نیز هستند که فقط در میان دام ها شیوع پیدا کرده همچون تب برفکی که این بیماری ها موجب می شود تا ضربه های اقتصادی زیادی را به دامدار و اقتصاد کشور وارد کرد.

یاوری ادامه داد: اما تقاضای خانواده دامپزشکی آن است که همان مقدار که به بیماری کووید ۱۹ اهمیت داده شده و حساسیت نسبت به آن نشان داده شده به حوزه دامپزشکی نیز اهمیت داده شود تا از اعتبارات کافی برای امر پیشگیری و درمان برخوردار باشند.  

نگرانی دامپزشکان از شیوع بیماری های دامی با بالارفتن قیمت واکسن های بهادار

«دکتر رحیمی» رئیس شبکه دامپزشکی بجنورد نیز در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر یکی از مهمترین دغدغه های دامپزشکان اجرای اقدامات لازم برای امر پیشگیری از بروز بیماری از سوی دامداران است، بیان کرد: در حال حاضر قیمت ها افزایش و درآمد دامدار روستایی کاهش یافته است و همین امر ممکن است موجب شود تا دامدار امکان اجرای اقدامات پیشگیرانه را نداشته باشد که همین امر سبب شیوع و گسترش بیماری و وارد شدن ضربه اقتصادی می شود.

وی تصریح کرد: تامین واکسن برای بیماری های استراتژیک بر عهده ادارات دامپزشکی است و آن را طبق طرح ها به صورت رایگان انجام می دهد، اما نگرانی دامپزشکان برای سایر بیماری ها است که واکسن آن ها باید از سوی خود دامپزشک به صورت بهادار تامین شود.

رحیمی تاکیدکرد: قیمت این گونه از دارو و واکسن ها بالا رفته و این احتمال می رود که استقبال دامداران برای خرید آن ها کمتر شود در نتیجه امر پیشگیری انجام نمی شود و شیوع بیماری را به دنبال خواهد داشت.

وی با ابزار گلایه از اینکه بودجه نیز در ادارات و شبکه های دامپزشکی کاهش یافته است، توضیح داد: بودجه کاهش یافته این درحالی است که قیمت ها سه برابر شده است و این امر موجب می شود تا توانایی انجام کار تا یک سوم کاهش یابد.

حقوقی که هیچ وقت همخوانی با خدماتی  که ارائه می شود، ندارد

«دکتر شاددل» رئیس شبکه جاجرم همچنین در ارتباط با مشکلات و دغدغه های دامپزشکان گفت: هنوز دامپزشکان در جامعه به شان و منزلت خود نرسیده و شاید بسیاری از افراد نسبت به اقدامات مهمی که دامپزشکی برای تامین سلامت جامعه در حال انجام هستند، آگاهی ندارند و گاها این افراد در حین انجام کار از سوی جامعه هدف با برخوردهای ناشایستی مواجه می شوند.

وی به حقوق پایین و غبرقابل مقایسه دامپزشکان با پزشکان اشاره کرد و گفت: در هر حال یک دامپزشک طرحی حدود چهار میلیون و یک دامپزشک با سابقه کار حدود پنج میلیون تومان حقوق می گیرد این در حالی است که سختی کار این افراد به هیچ عنوان قابل مقایسه با پزشکان نیستند.

وی افزود: دامپزشکان مجبور هستند کیلومترها راه را در گرما و سرما حتی در مناطق صعب العبور طی کنند تا به یک روستا برای امر واکسیناسیون و درمان برسند و اگر دوره شیوع ویروس کرونا را نیز در نظر بگیریم، در واقع دامپزشکان با افرادی سروکار دارند که به هیچ عنوان دستورالعمل های بهداشتی را رعایت نمی کنند و علاوه بر اینکه در  معرض انواع خطرات قرار دارند، کرونا نیز به دغدغه های آن ها اضافه شده است.

شاددل خاطرنشان کرد: به هیچ عنوان حقوقی که یک دامپزشک در بخش دولتی دریافت می کند همخوانی با خدماتی که ارائه می دهد و زحماتی که می کشد، نیست.

دامدارانی که با دامپزشکان همکاری ندارند

یکی دیگر از دامپزشکان خراسان شمالی در ادامه در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: دامپزشک در خط مقدم مبارزه با بیماری‌های مشترک میان انسان و دام (خطرناک‌ترین بیماری‌ها) و بیماری‌های اختصاصی دام است که می‌تواند خسارت‌های فراوانی را به سرمایه دامی کشور وارد کند اما در راه مبارزه با این بیماری‌ها دشواری‌های زیادی را متحمل می‌شوند و در معرض انواع خطرات و بیماری‌ها نیز قرار دارند.

وی با اشاره به این‌که یکی از کارهای اصلی یک دامپزشک برای امر واکسیناسیون به‌منظور پیشگیری از بروز انواع بیماری‌های مشترک و اختصاصی چون درمان در مرتع صورت می‌گیرد، افزود: برای نگهداری دام به‌منظور انجام واکسیناسیون مکانی محصور نیاز است تا دام واکسن زده شده، از سایر دام‌ها تفکیک شود اما پیدا کردن این مکان برای دامپزشک و یا واکسیناتور بسیار دشوار است.

وی ادامه داد: اغلب برای این‌که واکسیناسیون دام صورت گیرد، واکسیناتور باید مکان‌هایی چون زیر پل را پیدا کند تا بتواند این کار را انجام دهد اما در بسیاری از مکان‌ها پلی نیز وجود ندارد و در در حقیقت دامپزشک‌ها مکان مشخصی برای ارائه خدمت به خدمات گیرندگان خود ندارند.

وی در ادامه با اشاره به این‌که یکی دیگر از مهم‌ترین مشکلات دامپزشک‌ها صاحبان گله و دامداران هستند، تصریح کرد: بسیاری از خدماتی که دامپزشکی به دامداران ارائه می‌دهد به‌صورت رایگان است و خود دامپزشکان هستند که همه واحدهای دامی را سر می‌زنند تا خدمت ارائه دهند و از بروز بیماری‌ها و ایجاد تلفات جلوگیری کنند اما دامداران همکاری لازم را با آن‌ها ندارند و حتی در برخی مواقع واکسیناتور باید خواهش و تمنا کند تا سگ را بیاورند و واکسن تزریق کند.

وی گفت: از آنجائی‌که بسیاری از خدمات به‌صورت رایگان به دامداران ارائه می‌شود از آن‌ها همیشه از دامپزشکان متوقع هستند و حتی در بسیاری از مواقع برای گرفتن خدمت، رفتارهای نادرستی را با این قشر دارند.

وی افزود: به‌عنوان مثال برای تزریق واکسن هاری واکسیناتور به منطقه اعزام می‌شود و زمانی‌که به دامدار و یا چوپان گفته می‌شود که سگ را نگه دارد در برخی مواقع این کار از سوی آن‌ها انجام نمی‌شود و آن‌ها انتظار دارند که خود دامپزشک و یا واکسیناتور هم سگ را نگه دارد و هم واکسن را تزریق کند. برای خون‌گیری به گاوداری مراجعه می‌کنیم اما خبری از دامدار نیست و مجبوریم گوساله را مهار و اقدام به خون‌گیری کنیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: معمولاً دامدارها زمانی به دامپزشک مراجعه می‌کنند که دام آن‌ها بر اثر بیماری در آستانه تلف شدن است که گاهی اوقات کاری از عهده دامپزشک نیز بر نمی‌آید و بعد از آن است که دردسرهای دامپزشک از سوی دامدار آغاز می‌شود که یا می‌گویند دامپزشک تخصص لازم را ندارد و یا این‌که انتظار آن را دارند که دامپزشک غرامت دام تلف شده را پرداخت کنند.

ابتلای ۳۷ نفر از دامپزشکان خراسان شمالی به ویروس کرونا

دکتر سید محمد مهدی احمدی مدیر کل دامپزشکی خراسان شمالی نیز در نشست خبری که امروز برگزار شد، با اشاره به تعداد ۱۶۴ نفری دامپزشکان این اداره کل گفت: از این تعداد تاکنون ۳۷ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

وی افزود: این تعداد از مبتلایان نشان از آن دارد که دامپزشکان استان دست از کار نکشیده و در همه حال در حال ارائه خدمت به جامعه هدف هستند.

نظر شما
ادامه