کد خبر: ۶۰۰۸۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

مدیر کل دامپزشکی استان یزد ضمن تشریح ویژه‌برنامه‌های هفته دامپزشکی در استان از جمله آغاز فعالیت بخش مولکولی آزمایشگاه دامپزشکی و کلنگ‌زنی ساختمان جدید این آزمایشگاه، گفت: بالغ بر ۱۴ میلیون قطعه انواع طیور و ماکیان در استان در حال پرورش است و تاکنون هیچ مورد گزارشی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان گزارش نشده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر علی فاتحی‌نیا» امروز شنبه دوازدهم مهرماه در جمع خبرنگاران ضمن گرامیداشت چهاردهم مهرماه روز ملی دامپزشکی، اظهار کرد: دامپزشکی یک سازمان تخصصی است که با نظارت مستمر بر فرآورده‌های دامی از مزرعه تا سفره مردم، نقش حائز اهمیتی در امنیت غذایی جامعه دارد.

وی در ادامه جمعیت دام استان براساس آمارهای شش ماهه ابتدایی سال جاری را شامل ۱۱۰ هزار و ۸۸۵ راس دام سنگین، ۸۰۲ هزار و ۴۴۸ راس دام سبک و ۱۴ هزار و ۹۶۹ نفر شتر خواند و افزود: براساس آمارهای موجود در استان یزد هشت هزار قلاده سگ‌ صاحب‌دار گله نیز وجود دارد.

فاتحی‌نیا در مورد تست‌های انجام شده روی دام‌های استان طی همین مدت نیز یادآور شد: این تست‌ها که به منظور پایش و کنترل بیماری‌های دامی در طول سال انجام می‌شود، در شش ماهه نخست امسال مشتمل بر ۷۹۰۰ مورد تست بروسلزو (تب مالت) برای دام‌های سنگین و بیش از ود هزار مورد برای دام‌های سبک، انجام تست سل برای ۱۰ هزار و ۸۴۲ راس دام و دو هزار و ۲۰۳ مورد تستس مشمشه برای اسب‌های استان بوده که در مورد اخیر خوشبختانه هیچ موردی از بیماری گزارش نشده است.

وی همچنین به انجام طرح‌های واکسیناسیون مختلف در استان برای پیشگیری از بروز بیماری‌های دامی و مشترک بین دام و انسان اشاره و عنوان کرد: در همین راستا طی نیمسال اول سال جاری ۸۳ هزار و ۷۶۲ راس بره و بزغاله علیه بروسلوز واکسینه شدند و حتی اکیپ‌هایی از دامپزشکی استان برای خدمات‌رسانی به عشایر استان به استان‌های دیگر اعزام شدند.

وی اضافه کرد: واکسیناسیون ۱۱ هزار و ۵۸۱ راس دام سنگین در برابر بیماری بروسلوز، یکهزار و ۷۸۹ قلاده سگ در برابر هاری، چهار هزار و ۹۳۰ راس دام سبک و چهار هزار و ۷۸۷ راس دام سنگین در برابر تب برفکی، ۱۱۷ هزار و ۸۰۷ راس دام سبک در برابر آبله و همچنین واکسیناسیون ۱۸۲ هزار و ۵۲۰ راس دام سبک در مقابل بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک که می‌تواند به حیات وحش نیز آسیب برساند، از دیگر اقدامات در این حوزه بوده است.

مدیر کل دامپزشکی استان در ادامه یاداور شد: هم‌اکنون در استان یزد ۹ واحد کشتارگاه دام فعالیت دارد و از ابتدای تیرماه امسال پیش‌سردگذاری کامل لاشه‌ها در راستای مقابله با بیماری مشترک تب کریمه کنگو در این واحدها مورد اهتمام و اجرایی شده است.

وی همچنین از اجرای طرح برخورد با کشتارگاه‌های غیرمجاز در بخشی از شهر یزد که قبلاً کشتارگاه سنتی یزد در آنجا مستقر بود، خبر داد و افزود: علاوه بر کشتارگاه‌های دام استان، تعداد پنج کشتارکاه بلدرچین و چهار کشتارگاه طیور نیز در حال حاضر در استان فعالیت دارند.

به گفته این مسئول، برای اولین بار در استان یزد اخیراً شاهد راه‌اندازی خط کشتار بوقلمون در استان نیز بودیم که بخشی از دغدغه‌های تولیدکنندگان استانی در این بخش را مرتفع کرد.

فاتحی‌نیا با اشاره به نظارت‌های بهداشتی مستمر بر فرآوری فرآورده‌های دامی از سوی کارشناسان دامپزشکی استان، گفت: در حال حاضر پنج واحد بسته‌بندی بلدرچین، ۱۵ واحد بسته‌بندی مرغ، یک واحد بسته‌بندی مرغ و ماهی، یک واحد بسته‌بندی کله و پاچه، چهار واحد بسته‌بندی گوشت قرمز و سه واحد بسته‌بندی ماهی در استان تحت نظارت دامپزشکی فعالیت دارند.

وی یادآور شد: از ابتدای امسال در بخش طیور شاهد جوجه‌ریزی و پرورش ۱۴ میلیون و ۶۱۲ هزار قطعه در ۹۲۰ واحد پرورش هستیم که ۱۲ میلیون و ۹۰۰ هزار قطعه‌ی آن مربوط به نیمچه گوشتی جوجه و ۷۰۸ هزار قطعه مرغ تخمگذار، ۴۹ هزار بوقلمون و الباقی نیز سایر ماکیان است.

وی عنوان کرد: خوشبختانه طی شش ماهه ابتدای امسال ضمن بررسی‌های انجام شده تاکنون هیچ مورد کانون بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان شناسایی یا گزارش نشده است.

مدیر کل دامپزشکی استان در بخشی از سخنانش از واکسیناسیون یک میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه طیور بومی در روستاهای استان عیله بیماری نیوکاسل خبر داد و گفت: فاز دوم واکسیناسیون طیور بومی از ۲۶ شهریورماه آغاز شده و تا ۲۶ آبانماه نیز ادامه خواهد داشت.

وی به صادارت بخشی از تولیدات دامی استان به خارج کشور نیز اشاره و در این باره از صادرات ۹۴۴ هزار پنجه مرغ به کشورهای ویتنام و هنگ کنگ، ۲۵ تن پودر آب پنیر به کشور پاکستان، ۵۶۶ تن تخم مرغ خوراکی و مقادیر از تخم‌مرغ نطفه‌دار، دنبه گوسفندی و سالامون به کشورهای لبنان، عراق و پاکستان طی نیمه گذشته از امسال خبر داد.

فاتحی‌نیا همچنین خاطرنشان کرد: در همین مدت دو میلیون و ۴۶ هزار و ۵۸۶ کیلوگرم گوشت منجمد برزیلی و دو هزار راس بز مورسیا از کشور اسپانیا به استان یزد واردات صورت گرفته است.

وی در ادامه اشاره‌ای به برنامه‌های این اداره کل در هفته دامپزشکی امسال کرد و گفت: افتتاح بخش مولکولی آزمایشگاه دامپزشکی استان با اعتباری قریب یک میلیارد تومان جهت تجهیز آن از جمله این طرح‌هاست که با بهره‌برداری از آن تشخیص بیماری‌های ویروسی در داخل استان ممکن خواهد شد. همچنین ساختمان جدید آزمایشگاه دامپزشکی استان در این هفته کلنگ‌زنی خواهد شد که امیدواریم با تخصیص اعتبارات طی سال‌های آتی ساخته شود.

فاتحی‌نیا برگزاری مسابقات نقاشی و عکس دامپزشکی و همچنین افتتاح قرنطینه و میدان دام کشتارگاه معین مهریز در بخش خصوصی را از دیگر اقدامات این هفته اعلام کرد.

«دکتر کاظم نجفی» رئیس نظام پزشکی دامپزشکی استان یزد نیز در این نشست خبری ضمن تشریح وظایف این سازمان، گفت: در بخش صدور پروانه اماکن دامی صنعتی و نیمه صنعتی در سال گشذته یکهزار و ۴۹۹ فقره پروانه و در شش ماهه امسال نیز ۶۹۱ فقره پروانه صادره شده که ۹۰ درصد این پروانه‌ها نیز طی دو تا پنج روز برای متقاضیان صادر شده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: از سال ۹۸ تاکنون یک‌هزار و ۵۴۴ فقره پروانه بهداشتی نیز صادر شده ولی با توجه به شیوع کرونا و ریزش‌ها در این بخش، مقرر شد تا پروانه‌های بهداشتی نیازمند تمدید اعتبار از ابتدای اسفندماه ۹۸ تا آخر اردیبهشت‌ماه ۹۹ بدون مراجعه متقاضیان، تمدید اعتبار شود. همچنین از از آبانماه پارسال تاکنون برای ۸۱۲ مرکز دام روستایی در استان گواهی بهداشتی صادر شده است.

نجفی در ادامه خواستار حمایت مسئولان و بانک‌ها برای تحقق بهره‌برداری از طرح‌های دامی استان شد و در این باره تصریح کرد: بیشترین پروانه‌های صادره مربوط به موافقت اصولی در حوزه دانم سبک و سپس دام سنگین بوده ولی بسیاری از این موافقت اصولی‌ها به پروانه بهره‌برداری نمی‌رسند به عنوان نمونه از مجموع موافقت اصولی برای ۱۰۶ هزار و ۱۵۰ راس دام سبک در استان تنها ۱۹ هزار راس خروجی داشته‌ایم.

وی در بخش دیگری از سخنانش از فعالیت ۴۳ داروخانه و ۳۰ درمانگاه دامپزشکی و ۱۰ مرکز مایه‌کوبی برای تامین واکسن در استان خبر داد و افزود: هم‌اکنون ۵۰۰ دامپزشک در استان عضو این نظام مهندسی هستند و با گام‌های مثبتی که با همکاری دامپزشکی استان برداشته شده، خوشبختانه هیچ دامپزشک بیکاری در استان نداریم.

این مسئول از جمله برنامه‌های نظام مهندسی دامپزشکی استان به مناسبت هفته دامپزشکی را افتتاح دو کلینیک پرندگان زینتی با سرمایه‌گذاری هر کدام بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان ذکر کرد و افزود: البته یک پلی کلنیک دامپزشکی در حوزه اسب در استان یزد که در خود پنج هزار راس اسب را جای داده، در حال ساخت است که امیدواریم هر چه زودتر اماده بهره‌برداری شود.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
0
0
به امید پیشرفت روز افزون دامپزشکی استان یزد و دانشکده دامپزشکی اردکان
نظر شما
ادامه