کد خبر: ۵۹۵۷

حکیم مهر - معاون شبکه دامپزشکی مشهد گفت: در سال 85 و قبل از آن، در مشهد و حومه ابتلا به بیماری هاری بسیار گزارش می‌شد که امسال روند نزولی بیماری هاری را شاهد هستیم.

قربان‌محمد سیرغانی در نشست خبری معدوم‌سازی سگ‌های ولگرد مشهد اظهار داشت: سگ‌سانان عامل بیش از 90 درصد هاری حیوانی و انسانی در کشورهای در حال توسعه هستند.
وی ادامه داد: در حالی که بیش از 95 درصد موارد هاری در کشورهای پیشرفته وحوشی مانند روباه، راکون و راسو هستند و تنها پنج درصد موارد مربوط به سگ و گربه و سایر حیوانات است.
سیرغانی اظهار داشت: هاری علفخواران بیشتر از اینکه اهمیت بهداشت عمومی داشته باشند، دارای اهمیت اقتصادی است.
وی به ارائه پیشنهاداتی برای کنترل بیماری‌هاری اشاره کرد و گفت: آشنا کردن بیشتر مسئولان بهداشتی کشور با ابعاد وسیع هاری در بخش انسانی، حیوانی و اولویت به امر واکسیناسیون هاری و تامین امکانات و اعتبارات مناسب با شرایط جغرافیایی و منطقه‌ای ضروری است.
معاون شبکه دامپزشکی مشهد افزود: زنده گیری سگ‌های ولگرد و معدوم ساختن جمعیت غیر قابل استفاده آنها در اولویت است ضمن اینکه عقیم کردن سگ‌های صاحبدار در برنامه‌های اجرایی مد نظر است و به مرحله اجرا گذاشته می‌شود.
سیرغانی ادامه داد: کنترل هاری در انسان در گرو کنترل آن در حیوانات است و برای کاهش و مراقبت از گزش‌ها باید آموزش‌های گسترده از رسانه‌های ملی و عمومی در غالب برنامه‌های مدون اقدام شود.
وی گفت: از بین بردن سگ‌های ولگرد، مبارزه با جوندگان، دفع صحیح زباله، حذف مناطق رشد و تکثیر پشه مانند محل‌های تجمع زباله، نخاله‌های ساختمانی و کود حیوانی، ساختمان‌های نیمه کاره و تسطیح و بهسازی حوالی مناطق مسکونی از اولویت ویژه‌ای در این زمینه برخوردار است.
معاون شبکه دامپزشکی مشهد به اهمیت اجرای پروژه حذف حیوان ناقل بیماری اشاره و افزود: جلوگیری از ایجاد خسارت به تولیدکنندگان دامی، کاستن حداقل 25 درصد از ابتلائات انسانی، ارتقای سطح بهداشت شهروندان و ... از جمله اهمیت اجرای این پروژه است.
وی گفت: با برنامه‌ریزی و هماهنگی و مشارکت شهروندان، نیروهای دولتی و بهداشتی مستقر در روستا، شوراها، دهیار، خانه بهداشت شناسایی مولدها به راحتی امکان‌پذیر است، چون تعداد آنها در روستا محدود است.
سیرغانی گفت: زنده‌گیری در حومه شهر انجام می‌‌شود ولی ریشه در حاشیه شهر و در روستاها قرار دارد، کارهای فرهنگی، برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی به طور یقین مؤثر است.
معاون شبکه دامپزشکی مشهد افزود: در سال 85 و قبل از آن، در چهار جهت شهر و در انواع حیوانات اهلی (گاو، گوسفند، الاغ و سگ) مبتلا به بیماری هاری گزارش شده بود و امسال روند نزولی بیماری هاری را شاهد هستیم.

 

 

نظر شما
ادامه