کد خبر: ۵۹۳۵۹

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: سال گذشته حدود ۱۰ میلیون تن نهاده‌های دامی وارد خوزستان شد که نمونه‌برداری و تاییدیه آن توسط همکاران ما در اداره کل دامپزشکی انجام شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر مصطفی کنارکوهی» اظهار کرد: در سال گذشته اقدامات خوبی در راستای کنترل و پیشگیری از بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام انجام دادیم و سال ۹۸ کمترین کانون‌های بیماری را در سطح خوزستان داشتیم و تنها موارد تک‌گیر بیماری‌ را شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه با تمام توان در حال تلاش هستیم تا جمعیت دامی را از نظر بیماری کنترل کنیم، افزود: با برنامه‌ریزی‌های هدفمند و کارشناسی نسبت به رصد، پایش بیماری و مراقبت‌های عمومی و هدفمند به صورت روزانه در قالب اکیپ‌های دامپزشکی بررسی بیماری، اقدامات لازم و مستمری انجام می‌شود. با توجه به رصد و پایش وضعیت و  واکسیناسیون دام‌ها، کنترل نسبی بر بیماری‌های دامی سطح استان داریم.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اشاره به موضوع تلف شدن تعدادی دام در بهبهان و رها شدن لاشه دام‌ها در طبیعت در روزهای اخیر، تصریح کرد: بیماری تب سه روزه (BEF) یک بیماری ویروسی مختص گاو و گاومیش است.

تعداد قابل ملاحظه‌ای از دام‌ها در بهبهان علیه بیماری تب سه روزه واکسینه شدند اما تعداد محدودی از دامداران به دلیل نوسان قیمت، از واکسیناسیون دام‌ها امتناع کردند و حدود ۴۵ رأس دام شیری تلف شدند.

کنارکوهی در خصوص وضعیت بیماری تب کریمه کنگو گفت: امسال تاکنون موردی از بیماری تب کریمه کنگو نداشته‌ایم. این بیماری برای دام خطرناک نیست اما در صورت انتقال این بیماری به انسان، خطرات زیادی برای انسان دارد و انسان را نابود می‌کند.

کنارکوهی با تاکید بر لزوم واکسیناسیون دام‌ها بیان کرد: در سال ۹۸، ۹۷۲ هزار و ۱۹۶ نوبت سر واکسیناسیون دام سنگین و ۸ میلیون و ۶۱۰ هزار و ۶۴۶ نوبت سر واکسیناسیون دام سبک انجام شد و هر دام سنگین حدود سه بار در سال واکسیناسیون شد.

وی با اشاره به انجام ۵۲ هزار ۴۰۰ تست تشخیصی برای دام‌های خوزستان در سال ۹۸، تصریح کرد: در سال گذشته به دلیل مشکلات در نقدینگی در خصوص سم‌پاشی جایگاه دام‌ها در مناطق حساس دچار مشکل بودیم اما با توجه به سم‌های دپو شده، آمار سم‌پاشی نسبت به سال ۹۷ تغییر زیادی نکرده است و تقریبا قابل قبول است. در مجموع در سال گذشته سم‌پاشی بدن ۴۴۶ هزار و ۸۴۶ رأس دام و بیش از دو میلیون مترمربع جایگاه دام را انجام دادیم.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: از نظر نوسانات قیمت و تامین واکسن، سال سختی را پشت‌سر گذاشتیم و امسال نیز به مراتب کار سخت‌تر شده است.

وی در مورد بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نیز عنوان کرد: استان خوزستان از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان پاک است اما در پاییز با مهاجرت پرندگان و عوامل مخاطره‌آمیز سیستم رصد و پایش بیماری تشدید می‌شود.

کنارکوهی ادامه داد: در زمینه آبزیان نیز اقدامات خوبی انجام شده است. با توجه به اینکه برنامه راهبردی ملی، کنترل بیماری لکه سفید در میگو است در حال اقدام در این زمینه هستیم و یک ماه تا ۴۰ روز دیگر موفقیت‌های ناشی از این اقدامات بهداشتی را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

وی بیان کرد: همچنین در خصوص بیماری‌های طیور، میزان تلفات در خوزستان حدود ۵.۱ درصد است که از ۸ درصد تلفات استاندارد کشوری پایین‌تر هستیم؛ هر یک درصد کاهش تلفات ۷ تا ۸ میلیارد تومان سود در پی دارد.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: در واکسیناسیون طیور بومی نیز اقدامات خوبی انجام شده و روز به روز شاهد کاهش بیماری نیوکاسل هستیم. میزان جوجه‌ریزی طیور نیز در سال گذشته بیش از ۵۲ میلیون قطعه بوده که نسبت به سال ۹۷ افزایش قابل قبولی داشتیم.

وی با بیان اینکه در سال گذشته مطلقا صادرات گوشت قرمز انجام نشد، افزود: خوزستان مرزهای متعددی دارد و ترددهای زیادی هم به منظور صادرات و هم واردات نهاده‌های دامی انجام می‌شود که اداره‌کل دامپزشکی خوزستان به صورت مستمر نظارت‌های بهداشتی را انجام می‌دهد و در سال ۹۸ بیش از یک میلیون بازدید از مراکز مختلف انجام داده‌ایم. همچنین سال گذشته حدود ۱۰ میلیون تن نهاده‌های دامی وارد خوزستان شد که نمونه‌برداری و تاییدیه آن توسط همکاران ما در اداره کل دامپزشکی انجام شد.

کنارکوهی با اشاره به فعالیت کشتارگاه‌های صنعتی دام، بیان کرد: در حال حاضر در اهواز، خرمشهر و باغملک، کشتارگاه‌های صنعتی دام فعال هستند. طبق قانون، در هر شهری که کشتارگاه صنعتی احداث می‌شود، باید کشتارگاه‌های سنتی حاشیه‌ای شهرهای اطراف پلمب شوند اما مقاومت‌های زیادی برای تعطیل کردن این کشتارگاه‌ها می‌شود.

وی افزود: کشتارگاه سنتی ایذه به دلیل نزدیکی به کشتارگاه صنعتی باغملک باید تعطیل می‌شد که با تلاش‌های زیاد تعطیل شد. در خصوص تعطیلی کشتارگاه هفتکل که در نزدیکی کشتارگاه باغملک قرار دارد نیز مقاومت‌هایی وجود دارد که پیگیر تعطیلی آن هستیم. در حال حاضر نیز پنج کشتارگاه صنعتی دام در حال احداث هستند و یا اخذ مجوز داریم.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان در خصوص سلامت فرآورده‌های لبنی بیان کرد: طبق قانون، نظارت بر فرآورده‌های لبنی در حیطه وظایف معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی است اما نظارت بر تولید مواد خام تا تحویل آن به کارخانه بر عهده دامپزشکی است. میزان کیفیت شیر از نظر میکروبی مورد قبول کارخانه‌های بزرگ نیز است و هیچ مورد آلودگی یا تقلبی بودن شیر احصاء نشده است.

کنارکوهی در خصوص خطر انتقال کرونا از طریق فرآورده‌های گوشتی، بیان کرد: کرونا ویروسی است که عمدتا از طریق ترشحات بینی و دهان منتقل می‌شود و دستگاه تنفسی را درگیر می‌کند بنابراین احتمال انتقال کرونا از فرآورده‌های گوشتی بسیار پایین است اما در صورتی که با دست‌های آلوده به این فرآورده‌ها دست زده شود، احتمال انتقال کرونا وجود دارد.

وی با اشاره به فعالیت فروشگاه‌های محصولات لبنیاتی فله، عنوان کرد: به هیچ عنوان مصرف شیر فله توصیه نمی‌شود اما علی‌رغم مخالفت‌های اداره کل دامپزشکی، بعضی فروشگاه‌ها پروانه فعالیت در این زمینه دارند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با بیان اینکه اداره کل دامپزشکی خوزستان بر دام‌های سطح معابر نظارت نمی‌کند، گفت: وظیفه دامپزشکی این است که ایمنی در دام‌ها را ایجاد کند. ۸۰ درصد دامداری در خوزستان سنتی است بنابراین نیازی به اخذ مجوز ندارند اما اگر تعداد دام‌های دامداران حاشیه شهر از حد مجازی بالاتر باشد، واکسیناسیون دام‌هایشان را انجام می‌دهیم، حتی اگر مجوز نداشته باشند. نظارت‌های بهداشتی نیز بر این دام‌ها انجام می‌شود.

کنارکوهی افزود: ما نمی‌توانیم دام‌های دامدارانی که مجوز ندارند را واکسیناسیون نکنیم زیرا ممکن است بیمار شوند و مشکلات دیگری ایجاد شود. خوشبختانه تاکنون موردی از بیماری در دام‌های حاشیه شهر گزارش نشده است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: بارها بیان کردیم یکی از معضلات کلانشهر اهواز، نبود میدان دام است تا شاهد پراکندگی دام‌ها در سطح شهر نباشیم. میدان دام در اهواز وجود ندارد در حالی که به ویژه در بحث نذورات مردم باید به چنین مکانی مراجعه کنند.

وی در خصوص ادامه فعالیت کشتارهای غیرمجاز دام در معابر اهواز، تصریح کرد: در مقطعی در سطح شهر اهواز صد درصد دام‌های کشتارهای غیرمجاز جمع‌آوری شدند اما به دلیل عدم نظارت، مجددا شاهد فعالیت این افراد هستیم.

 

نظر شما
ادامه