کد خبر: ۵۹۱۹۳

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با تاکید بر اینکه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در دام های اهلی استان قابل کنترل و مهار شده است، گفت: در مناطقی که حیوانات درنده ای همچون شیر، گرگ، یوزپلنگ و ... وجود دارد کمتر شاهد بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک هستیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر شهرام موحدی» در خصوص شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در منطقه حفاظت شده کلاه قاضی اصفهان، اظهار کرد: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (پی پی آر) به عنوان بیماری ویروسی می تواند زوج سم هایی همچون گوسفند، بز اهلی، کل، بز کوهی و آهوان زوج را آلوده کند.

وی افزود: این بیماری با درگیر کردن دستگاه تنفسی این دسته از حیوانات، موجب تلفات آنها خواهد شد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با تاکید بر اینکه یکی از راهکارهای مقابله با این بیماری ویروسی پیشگیری است، اظهار کرد: بحث کنترل و مقابله با بیماری های حیات وحش بر عهده سازمان محیط زیست است، اما دامپزشکی همواره کمک کننده این سازمان بوده و است.

وی با بیان اینکه این ویروس می تواند از طریق حیوانات اهلی به حیوانات حیات وحش و برعکس منتقل شود و این ویروس در حال چرخش است، البته قابل انتقال به انسان نیست، گفت: برای پیشگیری از این بیماری بحث واکسیناسیون در دام های اهلی را دنبال می کنیم.

موحدی با اشاره به اینکه منطقه حفاظت شده کلاه قاضی با سه شهرستان اصفهان، شهرضا و مبارکه مرز مشترک دارد، گفت: در اطراف این منطقه بیش از ۴۰ هزار راس دام سبک گوسفند و بز وجود دارد که سالانه واکسیناسیون  رایگان می شوند، همچنین حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار دام کوچرو عشایر نیز از منطقه کلاه قاضی عبور می کنند که آنها نیز واکسن زده می شوند.

وی تصریح کردسال گذشته بیش از ۱۰۷ هزار نوبت سر واکسیناسیون در این منطقه انجام شد و این بیماری در حیوانات اهلی کنترل شده است، البته به معنای بروز یک مورد بیماری نیست.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به اینکه آمار تلف شدن ۱۸۰ حیوان وحشی در منطقه کلاه قاضی طی یک سال تخمینی بوده و گزارش رسمی در این باره داده نشده است، اظهار کرد: با گرمای هوا به خصوص در تابستان، محیط زیست مجبور است آبشخورهای مصنوعی را برای تامین آب مورد نیاز حیوانات حیات وحش ایجاد می کند، بنابراین شاهد تجمع حیوانات در اظراف آبشخورها هستیم و ویروس از طریق ترشحات دهان و بینی منتقل می شود و این موجب انتشار سریعتر ویروس خواهد شد.

وی ادامه داد: محیط زیست همچنین در فصل تابستان اقدام تامین علوفه دستی در این منطقه می کنند که این نیز باعث تجمع حیوانات در این مکان ها می شود، البته در حال حاضر اطراف محل های علوفه دستی و آبشخورها ضدعفونی می شود و این بیماری ویروسی کنترل شده است.

موحدی تاکید کرد: با توجه به اینکه دام های عشایر از مناطق حفاظت شده عبور می کنند، اگر این بیماری را داشته باشند خواه ناخواه «پی پی آر» را به حیوانات حیات وحش منتقل می کنند.

وی با بیان اینکه در مناطقی که حیوانات درنده ای همچون شیر، گرگ، یوزپلنگ و ... وجود دارد کمتر شاهد بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک هستیم، گفت: در این اکوسیستم حیوانات درنده، حیوانات تلف شده ناشی از پی پی آر را مصرف می کنند و ناخودآگاه لاشه آنها و منبع ویروس از بین می رود، از سوی دیگر این ویروس موجب انتقال به حیوانات شکارگر نخواهد شد.

 
نظر شما
ادامه