کد خبر: ۵۴۱۹۶
 
 

با توجه به وقوع دو مورد تلفات بز وحشی در جمعیت وحوش پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان در معیت کارشناسان اداره کل حفاظت از محیط زیست استان با حضور در این منطقه، ضمن بازدید میدانی، نسبت به پایش و مراقبت بیماری های حیوانات موجود اقدام نمود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان، «دکتر وحید مقدس» در تشرح این خبر گفت: کالبدگشایی و نمونه برداری از لاشه حیوانات مذکور به جهت بررسی های آزمایشگاهی در محل کلینیک مرجع اداره کل دامپزشکی استان نیز انجام و خوشبختانه مجموع نتایج حاصله از کالبدگشایی، بررسی های میدانی و آزمایش های تخصصی، بیان کننده عدم وجود هرگونه بیماری خاص واگیردار دراین منطقه بود.

وی افزود: در این فصل از سال که موقع جفت گیری این گونه حیوانات می باشد، معمولا نزاع هایی بین نرها به وجود می آید که جراحات داخلی و خارجی حاصل از آن، بسترمناسبی برای میکرو ارگانیسم های فرصت طلب می باشد و در سال های اخیر به دلیل خشکسالی طولانی مدت، وضعیت بدنی و سیستم ایمنی به شدت تضعیف شده و برهمین اساس میکرو ارگانیسم ها مهاجم می شوند و منجر به مرگ و میر حیوانات می گردد و در این مورد نیز، علت تلف شدن این دو راس بز وحشی نر، مجموع این عوامل تشخیص داده شده است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان در پایان خاطر نشان کرد: در حاشیه ی این بازدید میدانی، آموزش و آشنایی محیط بانان پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی با برخی اطلاعات اولیه دامپزشکی نیز انجام گرفت.

 شایان ذکر است پارک ملی کلاه‌ قاضی با مساحت حدود ۴۷۱۴۲ هکتار در فاصله 20 کیلومتری جنوب شهر اصفهان قرار دارد.این پارک از تنوع پوشش گیاهی و زیست‌جانوری برخوردار است. در داخل پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی هیچگونه سکونتگاه انسانی وجود ندارد اما  فاصله  بسیار کمی با محدوده‌های شهری و روستایی دارد. این پارک شامل رشته کوه کلاه قاضی و کوه شیدان است و از حیوانات موجود در آن می توان به گوسفند وحشی، کل، آهو و... اشاره کرد.
 
نظر شما
ادامه