کد خبر: ۵۹۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
نماینده مردم تبریز با بیان اینکه در کمیسیون تلفیق برنامه پنجم توسعه تلاش کردیم آنطورکه شایسته جایگاه دامپزشکی است کار انجام دهیم، افزود: از نظر ما یک دامپزشک به جهت خطیر بودن شغل خود کمتر از وزیر جهاد کشاورزی نیست، البته وزیر جدید جهاد کشاورزی نیز دیدگاه مثبتی به دامپزشکی دارند...
monadi

رییس سازمان دامپزشکی کشور اظهار کرد: از هزار و 709 عامل بیماری‌زا حدود 832 عامل یعنی بیش از 49 درصد از عوامل میکروبی از دام به انسان منتقل می‌شود که این امر بر اهمیت دامپزشکی تاکید می‌کند.

دکتر مجتبی نوروزی در جشن روز ملی دامپزشکی با اشاره به اینکه در سطح کشور بیش از120 میلیون واحد دامی وجود دارد، افزود: ارزش اقتصادی این تعداد واحد دامی70 هزار میلیارد تومان است که بعد از صنعت نفت به جهت سرمایه‌گذاری این صنعت دومین صنعت با اهمیت کشور محسوب می‌شود.

نوروزی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی باید سالانه بیش از11میلیون تن از100میلیون تن تولیدات بخش کشاورزی را نظارت و کنترل کند، با اشاره به فعال بودن بخش خصوصی دامپزشکی گفت: در بخش دامپزشکی 18هزار متخصص در بخش خصوصی و6 هزار نفر نیز در بخش دولتی فعال هستند، ضمن اینکه در کشور 15دانشکده دامپزشکی با فارغ‌التحصیلی هزار و 200 نفر در اختیار این بخش است.

در ادامه این مراسم دکتر علیرضا منادی ـ نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جامعه امروز جبهه بسیار بزرگی بوده که در آن تامین سلامت عمومی و بهداشت عمومی جامعه خط مقدمی است که سربازان آن دامپزشکان هستند، افزود: امروزه در بخش دامپزشکی افرادی انجام وظیفه می‌کنند که خود در معرض بیماری‌ها قرار دارند و اگر دامپزشکان در کشور نباشند مشخص نیست چه برسر یازده میلیون تن تولیدات کشورمان با منشاء دامی خواهد آمد.

وی با تاکید براینکه حق دامپزشکی آن‌طورکه باید و شاید در کشور ادا نمی‌شود، افزود: باتوجه به بیماری‌هایی که اخیرا شاهد آن هستیم خدماتی که دامپزشکی در خصوص این بیماری‌ها انجام می‌دهد بسیار حائز اهمیت است ولی متاسفانه حق دامپزشکی ادا نشده و حمایت‌های لازم از آنها صورت نمی‌گیرد.

منادی با بیان اینکه در مجلس شورای اسلامی سعی کرده‌ایم دامپزشکی را در کشور ارج نهیم، تصریح کرد: قدم‌های ما در جهت جلوگیری از تضعیف دامپزشکی بوده به طوری که با مطرح شدن طرح بهره‌وری بخش کشاورزی که در آن قرار بود سازمان دامپزشکی در حد یک اداره کل باشد، با توجیهاتی که داشتیم این طرح را پس گرفتیم چراکه در این طرح اطلاعات درباره دامپزشکی در سطح بسیار ضعیفی بود و البته یک عده نیز با اغراضی که داشتند به این اطلاعات غلط دامن می‌زدند.

نماینده مردم تبریز با تاکید براینکه درحال حاضر دامپزشکی در مجلس جای خود را باز کرده است، گفت: امسال برای اولین بار50 میلیارد تومان برای مبارزه با آنفولوآنزای فوق حاد طیور در کشور بودجه ایجاد کردیم ضمن اینکه برای نظام دامپزشکی نیز که از هیچ ردیف بودجه‌ای برخوردار نبود نیز ردیف بودجه باز کردیم.

او اضافه کرد: در طرح بهره‌وری بخش کشاورزی که اکنون در مجلس مطرح است در سایه تلاش‌هایی که داشتیم نمایندگان را متقاعد کردیم که آن بخش از طرح که وظایف دامپزشکی را تضعیف می‌کرد، حذف شود ضمن اینکه برای استخدام سه هزار دامپزشک نیز مقدماتی را جلو رفته‌ایم که به زودی انجام خواهد شد.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی، دامپزشکی را پزشکی پایه دانست و با بیان اینکه این رشته پیشرفت‌های بزرگی در بیماری‌های دامی دارد، افزود: تامین بیش از80 درصد از بهداشت و سلامت جامعه عمده وظیفه دامپزشکی را تشکیل می‌دهد ولی اعتقاد بود که این سازمان زیر نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گیرد که در این زمینه نیز طرحی در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در کمیسیون بهداشت نیز رای آورد ولی در حال حاضر این طرح در مجلس است و بستگی به رای نمایندگان دارد.

وی ادامه داد: البته نظراتی هم بود که سازمان دامپزشکی مثل سازمانی همچون سازمان انرژی اتمی باشد که البته از نظر ما اهمیت سازمان دامپزشکی بسیار بیشتر از سازمان انرژی اتمی است.

نماینده مردم تبریز با بیان اینکه در کمیسیون تلفیق برنامه پنجم توسعه تلاش کردیم آنطورکه شایسته جایگاه دامپزشکی است کار انجام دهیم، افزود: از نظر ما یک دامپزشک به جهت خطیر بودن شغل خود کمتر از وزیر جهاد کشاورزی نیست، البته وزیر جدید جهاد کشاورزی نیز دیدگاه مثبتی به دامپزشکی دارند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
|
-
|
۱۵:۴۳ - ۱۳۸۸/۰۷/۱۵
0
0
در خصوص هزار و 708 بیماری و هزار و 200 فارغ التحصیل آیا بهتر نیست این ارقام یا کاملا بطور حروفی یا همه بصورت عددی نوشته شوند؟
نظر شما
ادامه