کد خبر: ۵۹۰۹

حکیم مهر - دکتر ابراهیمی رئیس اداره مبارزه با بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی گیلان گفت: در سالهای اخیر افزایش موارد مثبت هاری نشخوارکنندگان در استان گیلان باعث بوجود آوردن مشکلات زیادی در استان شده است .
وی افزود : با توجه به اینکه تعداد موارد مثبت بیماری در سال 88 به 72 مورد گزارش شد اداره کل دامپزشکی استان گیلان در خصوص کنترل و پیشگیری هاری، پیشنهاد واکسیناسیون دام سنگین (گاو وگوساله) رابه سازمان دامپزشکی ارائه نمود که پس از بررسی توسط کارشناسان سازمان دامپزشکی با واکسیناسیون هاری در گاو وگوساله موافقت گردید.

دکتر ابراهیمی در ادامه گفت  : در همین راستا اداره کل دامپزشکی استان گیلان در سال 1388 تعداد 15027 راس دام را در 75 روستا در شهرستانهای تالش،رضوانشهر،رشت،ماسال،صومعه سرا و فومن علیه بیماری هاری واکسیناسیون نمود و در ادامه طرح واکسیناسیون هاری نشخوارکنندگان در سال 1389 تعداد 6150 راس دام را در 34 روستا در شهرستانهای تالش،رضوانشهر،لاهیجان و ماسال انجام گرفت.
وی افزود : واکسیناسیون هاری در نشخوارکنندگان در کانون های هاری و تا شعاع یک کیلومتری کانون ها صورت پذیرفت و این امر باعث شد که در سال 1389 تعداد موارد مثبت از 72 راس به 22 راس برسد که کاهش 70 درصدی موارد مثبت هاری در نشخوار کنندکان را شاهد باشیم.

 

 

نظر شما
ادامه