کد خبر: ۵۹۰۵۹
تعداد نظرات: ۷ نظر

کمپین مردمی برای نجات تنها بچه شامپانزه موجود در ایران، حرف های خواندنی بسیاری دارد؛ از نظرات کارشناسی تا گلایه از مسئولان.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، نجات «باران» تنها بچه شامپانزه ایران از قفس، کمپینی مردمی است که در شامگاه یکشنبه ۱۲ مرداد در خبرگزاری فارس تشکیل شد. حالا جریانی برای حمایت از این بچه شامپانزه ۳ ساله که در سال ۹۶ هم یک بار با تولد نارس خود، بین مرگ و زندگی مرگ را شکست داد شکل گرفته است. باران در آن زمان با کمک دامپزشک وقت ارم و به مدد دستگاه انکوباتور و تغذیه از طریق لوله کار گذاشته شده در معده توانست طعم خوش حیات را بچشد.

از آنجا که شامپانزه‌ها تا حدود ۶ سالگی به طور دائم همراه مادر خود هستند، ایمان معماریان تلاش کرد در کنار مراقبت های بهداشتی، این خلاء را برای باران جبران کند. حالا ۳ سال و ۳ ماه از آن زمان گذشته اما وضعیت نگهداری از باران همچنان گرفتار پیچ و خم های اداری است. معماریان می گوید تنها راه ادامه زندگی باران، حضور در گروه همسالان و در فضایی شبیه محیط زندگی شامپانزه هاست، اما تاکنون مجوزی در این باره از سوی سازمان محیط زیست صادر نشده است. موضوعی که موجب شد کاربران بل ثبت کمپینی در فارس من، خواستار آزادی تنها بچه شامپانزه ایران از قفس شوند؛ کمپینی که تاکنون بیش از ۳۵۰۰ امضا داشته و با بیش از ۱۰۰۰ نظر در خبرهای مختلف مربوط به باران، حرف های خواندنی بسیاری در دل خود دارد.

کاربری اینطور نوشته: «تا این نامه‌نگاری ها تمام بشه میمون نگون بخت می‌میره، بابا کم کنید این بوروکراسی رو.» فرهنگ‌فر نوشته: «باران را به مرکز نگهداری شامپانزه‌ها و نزد همنوعان خود ببرید» و یکی از کاربران به حیوان دوستی سلبیریتی‌ها نقد کرده که اغلب آنها «حیوانات رو فقط سگ می‌دونن». خیلی از کاربران هم با تقدیر از اقدامات ایمان معماریان، برای سلامتی این دامپزشک دعا کرده اند.

یک کاربر اینطور در مورد حقوق حیوانات نظر داده: «همونجوری که ما انسانها ازاد هستیم حیوانات نیز باید ازاد باشن و حق حیات داشته باشن این طفلکی اینجا تک و تنها افسرده میشه» دیگری هم نگران آزادی او و تنها ماندنش در جنگل شده! اما پاسخ او را یک شهروند اینطور نوشته: «در دنیا شامپانزه‌ها قاچاق می‌شن و در مراکز نجات ویژه نگهداری می شن و برای زندگی طبیعی آماده می‌شن». دیگری توصیه کرده: «باران باید به اقلیم جغرافیایی خود بازگردد و ٧٠ سال زندگى آرام و به دور از تألمات روحى رو سپرى کند

بسیاری از کاربران نسبت به شرایط نگهداری باران معترض هستند

توجه به حقوق حیوانات و واکنش به وضعیت بد باغ وحش‌ها از جمله مهمترین پیام‌های مردم در واکنش به اخبار مربوط به تنها بچه شامپانزه ایران است. یک نفر نوشته: «اگر هم قرار بر دایر بودن باغ وحشی هست باید مثل اسمش «باغ» وحش باشه نه قفس یا زندان وحش.» کاربری خواستار ایجاد پارک‌‌های جنگلی حفاظت شده به جای باغ وحش‌ها شده و نوشته: «درست نیست انسانها برای سرگرمی خود حیوانات را در قفس‌های باغ وحش نگه دارند.» و دیگری با اشاره به جنبه آموزشی باغ وحش‌ها اینطور مطرح کرده: «اگر جنبه آموزشی دارن با عکس و فیلم آموزش بدن»، کاربر دیگری هم پاسخ داده «اگر از حیوانات محافظت نکنیم همینطور هم می‌‌شه؛ اونها منقرض می‌شن و فقط عکس اونها باقی می‌مونه». خیلی ها هم از اساس با وجود باغ وحش مخالفت کرده اند: «از نوجوانی علاقه‌ای به رفتن به باغ وحش نداشتم. دیدن اسارت هیچ موجودی جذاب نیست. بعد از دیدن وضعیت باران قطعا دیگران را نیز به نرفتن تشویق خواهم کرد.»

بعضی ها به شباهت ۹۸.۶ درصدی ژنتیکی شامپانزه ها با انسان، اشاره کرده اند: «از هرچیزی که بگذریم، از هر سخن و دلسوزی که بگذریم، تورو خدا شباهت این بچه شامپانزه رو به ما انسانها ببینید. گناه داره، چشمانی پراز خواهش و التماس داره.» و عده ای خواستند که خودمان را جای حیوانات در باغ وحش بگذاریم: «کاش فقط یک لحظه تصور می‌کردیم اگه خود ما به جای اونا بودیم چه حسی داشتیم. نگهداری از حیوانات و باغ وحش هزینه می‌خواد، جای مناسب میخواد. وقتی نمی‌تونید همچین امکاناتی فراهم کنید این زبون بسته‌ها رو بفرستید جای دیگه.» و دیگری نوشته: «فکر می‌کنم همه ما با گذروندن این روزهای قرنطینه، حس و حال باران رو درک کنیم خواهش می‌کنم کمک کنید تا پیش هم نوع‌هاش بره و بتونه زندگی خوبی داشته باشه، دنیا به وجود آدم های خوبی مثل شما نیاز داره.»


شامپانزه ها موجوداتی اجتماعی هستند که باید در کنار همنوعان خود زندگی کنند

انسانیت کلید واژه پر تکرار مردم در این کمپین بوده: «فقط انسان باشید به باران نشان دهید هنوز انسان وجود داره!» و عده‌ای با تعابیر شاعرانه به موضوع پرداخته اند: «سالهاست نگران آمدن باران هستیم ...حالا که باران آمده است ... چتر ها را ببندیم ... تا باران بماند» و دیگری گفته: «لذتی که در آزادی باران هست را در اسارت او نخواهیم چشید.»

انتقاد از بوروکراسی اداری، یکی دیگر از محورهای پرتکرار نظرات مردم است: «این حیوون بی‌گناه داره فدای لج بازی چند مسئول و قدرت نمایی می‌شه.... چطور می‌تونید این بی‌گناه رو حبس کنید و شب راحت بخوابید» و عده‌ای این بوروکراسی را خطرناک توصیف کرده اند: «آنقدر لفطش می‌دن تا خدایی نکرده مشکلی براش پیش بیاد بعد هیچ کس جرات گردن گرفتن رو نداره. همه دیگری رو مقصر می‌دونن. خبرگزاری فارس باید محکم این موضوع رو به طور ویژه فشار رسانه ای پیگیری کنه.» اما برخی اینطور به مسئولین انذار داده اند: «جان موجودات به توپی تبدیل شده برای پاسکاری و سرگرمی مسئولین، جواب خدا را چگونه خواهید داد» و دیگری جدی تر هشدار داده: «مسئولین محترم، هر کاری با باران بکنید خدا سر زندگی شخصیتون خواهد آورد«.

مردم نگران خطرات جانی برای باران بر اثر بوروکراسی اداری هستند

بعضی کاربران، نظرات کارشناسی قابل تاملی داشته اند: «هیچ موجودی که در محیط امن خانگی بزرگ شده اعم از پرنده یا پستاندار یا جونده و غیره قادر به ادامه زندگی در محیط خشن بیرون اعم از طبیعت، باغ وحش، گروه حیوانات و... نخواهد بود چون اصول زندگی اجتماعی و رقابت در طبیعت و یا قفس برای کسب غذا را از ابتدای تولد یاد نگرفته. از طرفی، از نظر روانشناسی، حیوانات خانگی که از ابتدای زندگی و توسط انسان و در محیط خانه بزرگ می‌شوند خود را به صورت انسان تصور کرده و نمی‌توانند با همنوع خود ارتباط برقرار کنند. پس در جمع همنوعان خود طرد شده یا مورد آزار و بی‌مهری و گاهی خشونت‌های شدید قرار می‌گیرند

برخی مخاطبان هم به جنبه های معنوی موضوع اشاره کرده اند: «نظر من اینه؛ تا وقتی که به طبیعت و اجزائش احترام نگذاریم، آدمیان در عذاب دنیوی باقی خواهند ماند.» و یکی هشدار داده: «از مکافات عمل غافل نشو. گندم از گندم بروید جو ز جو» آن یکی گفته: «ما در مقابل جهان و حیوانات مسئولیم. اگر توانایی فکر کردن به ما داده شده برای تبدیل دنیا به جایی بهتری برای زیستن بوده و نه نابودی آن. ما در مقابل حیوانات و طبیعت مسئولیم ولی به دست خود سعی در نابودی آن داریم.» و دیگری اینطور نظر داده: «اگر ما به مخلوقات خداوند رحم کنیم و از اونها حمایت کنیم، خداوند به ما رحم خواهد کرد

کاربران معتقدند نوع رفتار انسان ها با حیوانات، انعکاس مستقیمی در زندگی انسان ها خواهد داشت

یک نگاه ملی هم حاکم بر نظر برخی از هموطنان بوده: «وقتی این شامپانزه تنها (بچه)شامپانزه ایران هست ما موظف به حمایت از او هستیم.» و دیگری با امضای کمپین گفته: «باران عزیزم امیدوارم کار کوچیکم باعث آزادیت بشه. بعضی هم سعی کرده اند دیگران را به این کار تشویق کنند: «وقتی می‌شه با یک امضا جان موجودی را نجات داد چرا امتناع کنیم؟

 

انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Pakistan
|
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
14
1
خدائیش تو این وضع مملکت و گرفتاری ها و کرونا و گرونی و تحریم و تورم و رکود و ... دیگه باران رو کجای دلمون بگذاریم ؟؟؟ رها کنین این موضوع رو . این همه خبر برای موضوعی که برای اکثر مردم اولویت نیست.
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
3
0
این بچه شمپانزه هم خوب برای بعضی ها نون و آب شده ،با چهره حق به جانب جلوی دوربین عکس و فیلم میگیرند اما ................................ و آخرش هم نسل گربه سانان بزرگ باز در معرض انقراض است.
پاسخ ها
نازگل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
به همین دلیل هست ما ایرانی ها پیشرفت نمیکنین ، برای انجام هر کاری هزاران دلیل میاریم که الان تو این وضعیت فلان ؟ از یک جایی به بعد باید از همین مسائل به ظاهر کوچک شروع کنیم تا برسیم مسایل انسان دوستانه در حق خود انسانها
النا چوبینه
|
Finland
|
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
0
4
باران همانطور که عالی رتبه ترین متخصصین شامپانزده گفته اند باید به یتیم خانه خارج از کشور منتقل شود تا در کنار دیگر شامپانزه ها زندگی اجتماعی مناسبی داشته باشد نه اینکه برود داخل قفس باغ وحش ایران و مانند مادرش و دیگر شامپانزه ها به افسردگی و بیماری روانی مبتلا شود. ما انسانیم و خدا انسانیت و مهربانی را دوست دارد و هرکسی ظلم کند حتی به حیوانی، حسابش با خداست. پس لطفا در حق باران ظلم نکنید و بگذارید زندگی خوبی داشته باشد
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
0
1
چگونه میتوان از وضعیت باران مطلع شد؟ یا اخباری بشه پیدا کرد؟
افسانه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
0
2
به نظر من باید به نظرات دامپزشکش توجه کنن چون اون حالت روحی و شخصیت اون شامپانزه رو خوب میدونه باید پیش مادرش که همان دامپزشکش هست بمونه تا کاملا که بزرگ شد و شرایط روحی و جسمیش مساعد بود بعد به طبیعت فرستاده بشه اونم نه یک دفعه به ارامی و به مرور
نگران باران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
0
0
https://www.farsnews.ir/my/c/35714
لطفاً از طریق لینک بالا در کمپین نجات باران شرکت کنید
لطفاً لطفاً لطفاً
و لینک را به اشتراک بزارید
نظر شما
ادامه