کد خبر: ۵۸۷۶۵

باغ‌وحش کاسیت خرم‌آباد اندکی پس از افتتاح و ظرف چند سال اخیر هر از گاهی خبرساز می‌شود، تلف شدن گونه‌هایی مانند گوزن زرد و چند قلاده شیر، فضای نامناسب و نداشتن پروانه بهداشتی از جمله مواردی است که باغ‌وحش کاسیت را سر زبان‌ها انداخته است. سرنوشت این مجموعه که به نوعی یک شکنجه‌گاه برای حیوانات به شمار می‌رود کماکان در بلاتکلیفی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، باغ‌وحش کاسیت سال ۸۸ در بام خرم‌آباد توسط استاندار وقت احداث و فعالیت خود را آغاز کرد، اما به دلیل مشکلاتی همواره مورد انتقاد فعالان و انجمن‌های حمایت از حیوانات بوده است.

معضلات و چالش‌های پیش رو باعث شد باغ‌وحش کاسیت دو سال گذشته از سوی اداره کل محیط‌زیست لرستان تعطیل شود، با گذشت چندین سال از فعالیت باغ‌وحش اما همچنان فعالان حقوق حیوانات و کارشناسان محیط‌زیست معتقد هستند که بازگشایی آن به صلاح نیست.

حامیان حیوانات معتقد هستند که این شیوه نگهداری حیوانات در قفس در دنیا منسوخ شده زیرا مشاهده حیوانات در قفس‌های تنگ و کوچک آزار دهنده است.

با اینکه متولی باغ‌وحش کاسیت اداره کل دامپزشکی است اما مسوولان دامپزشکی به دنبال ورود بخش خصوصی برای مدیریت این مجموعه هستند. اتفاقی که تاکنون مورد استقبال قرار نگرفته است و به‌نوعی می‌توان گفت باغ‌وحش کاسیت در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

فضای نگهداری کم است

مدیرکل محیط‌زیست لرستان با بیان اینکه جانمایی باغ‌وحش کاسیت از همان ابتدا غیر کارشناسی بود، عنوان می‌کند: حتی محل قفس‌های طراحی‌شده و مکان قرارگیری قفس‌ها نیز مناسب نیستند از طرفی کم بودن مساحت خود بر مشکلات باغ‌وحش افزوده است.

«مهرداد فتحی بیرانوند» می‌گوید: به‌عنوان نمونه برای نگهداری یک قلاده شیر به لحاظ دستورالعمل مراکز نگهداری حیات‌وحش ۲۵۰ متر نیاز است، در حالی که اکنون ۵ قلاده شیر در فضایی ۶۰ متری نگهداری می‌شوند، متأسفانه امکان اضافه کردن فضا هم وجود ندارد.

وی ادامه می‌دهد: البته همکاران ما در اداره کل محیط‌زیست و به دلیل حساسیت موضوع به‌طور مستمر از باغ‌وحش بازدید می‌کنند.

 

 باغ‌وحش پروانه بهداشتی ندارد

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان مشکل اصلی پیش روی باغ‌وحش کاسیت را عدم صدور پروانه بهداشتی عنوان و می‌افزاید: هنگامی‌که مرکز نگهداری حیات‌وحش فاقد پروانه بهداشتی است یعنی هم سلامت حیات‌وحش تأمین نیست هم برای بازدیدکنندگان خطرناک است.

فتحی بیرانوند می‌گوید: دامپزشکی متولی صدور پروانه بهداشتی است اما تاکنون با وجود پیگیری‌های مکرر ما اقدامی نکرده است.

وی خاطرنشان می‌کند: با وجود فراخوان‌های متعدد اما تاکنون بخش خصوصی رغبتی برای سرمایه‌گذاری در باغ‌وحش کاسیت از خود نشان نداده و به تعبیری بلاتکلیف است.

این مقام مسوول تأکید می‌کند: زمانی که باغ‌وحش کاسیت فاقد پروانه بهداشتی است یعنی اینکه نباید بازید کننده وجود داشته باشد.

فتحی بیرانوند در مورد وضع تغذیه و خدمات بهداشتی در باغ‌وحش کاسیت نیز بیان می‌کند: در باغ‌وحش هم مواد غذایی با کیفیت برای حیوانات تأمین می‌شود هم اینکه خدمات پزشکی مطلوب ارائه می‌شود.

وی می‌گوید: اداره کل محیط‌زیست لرستان چندین سال است که با ورود گونه‌های جدید موافقت نمی‌کند اما با خروج گونه‌ها تحت نظارت ما موافق است.

مدیرکل محیط‌زیست لرستان در پایان صحبت‌های خود در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا با وجود مشکلات موجود در باغ‌وحش کاسیت اما همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد، می‌گوید: یک سری اصرارها مبنی بر اینکه وجود باغ‌وحش یک جاذبه برای شهر است وجود دارد اما ما چندین بار برای تعطیلی باغ‌وحش مکاتباتی داشته‌ایم.

پیشنهاد تبدیل باغ‌وحش به پارک حیات‌وحش

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی لرستان نیز با بیان اینکه از ابتدای ساخت باغ‌وحش کاسیت توسط استانداری وقت مسائل بهداشتی و نظارتی تمام و کمال بر عهده دامپزشکی بود، عنوان می‌کند: اما بعد از مدتی کل سیستم هدایت و مدیریتی نیز به دامپزشکی واگذار شد، ما هم تلاش کرده‌ایم که تمام جوانب را برابر استانداردهای بین‌المللی انجام دهیم.

«دکتر احسان سلیمانی محمدی» می‌گوید: در تمام دنیا این روش نگهداری در قفس و باغ‌وحش منسوخ شده و موافقت جهت رعایت حقوق حیوانات با احداث پارک‌هایی است که شرایط فیزیکی بهتری برای حیوانات فراهم است، زیرا حیوان احساس می‌کند در اکوسیستم و محیط طبیعی است.

وی درباره مدیریت باغ‌وحش کاسیت نیز توضیح می‌دهد: ما طرحی را برای تبدیل باغ‌وحش به پارک حیات‌وحش ارائه کردیم که در صورت ورود بخش خصوصی با گسترش محیط شرایط روحی و روانی برابر با خلقت حیوانات تأمین شود.

بخش خصوصی ورود کند

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی لرستان با بیان اینکه این پیشنهاد در مرحله تحقیقات و ارائه رأی و نظر است، می‌افزاید: از انجمن‌های حامی حیوانات درخواست می‌کنیم برای ورود بخش خصوصی قوی، منظم و معتقد به کار تلاش کنند، با ورود بخش خصوصی علاوه بر ارائه برنامه‌های بهداشتی برای گسترش فضا باغ‌وحش نیز همکاری لازم را خواهیم داشت.

سلیمانی بیان می‌کند: چندین سال است که برای ورود بخش خصوصی فراخوان داده‌ایم اما تاکنون حتی یک پیشنهاد هم نداشته‌ایم.

وی تأکید می‌کند: اما مردم و دوستداران حیات‌وحش امنیت خاطر داشته باشند که مسائل بهداشتی و تأمین تغذیه مناسب و با کیفیت در باغ‌وحش کاسیت رعایت می‌شود.

فضا استاندارد نیست

این مقام مسوول با اشاره به اینکه برای مدیریت باغ‌وحش در حال حاضر با مشکل خاصی مواجه نیستیم، عنوان می‌کند: تنها به‌واسطه بیماری کرونا ممکن است که بازدید کمتر شود، اما ما اقدامات بهداشتی مانند ضدعفونی همچنین رصد و پایش حیوانات را در دستور کار قرار داده‌ایم.

سلیمانی در خصوص اظهار نظرهایی مبنی بر استاندارد نبودن فضا و ساختار باغ‌وحش کاسیت توضیح می‌دهد: بله، ما نیز با این اظهار نظر موافق هستیم زیرا زمانی که حیوان در قفس نگهداری می‌شود علاوه بر مباحث مدیریتی خود حیوان نیز یک سری واکنش از خود نشان می‌دهد زیرا به دلیل استرس شدید همواره بدنشان مستعد بیماری است.

وی ادامه می‌دهد: همین امر سبب شده ما نظارت و پایش را در باغ‌وحش کاسیت افزایش داده و هفتگی حیوانات را مورد معاینه قرار دهیم، همچنین یک دامپزشک مخصوص مرتب در باغ‌وحش وضع گونه‌های مختلف را رصد می‌کند.

صدور پروانه بهداشتی منوط به ورود بخش خصوصی است

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی لرستان اما در مورد عدم صدور پروانه بهداشتی توضیح می‌دهد: نظارت بهداشتی باغ‌وحش پس از افتتاح توسط استاندار وقت به دامپزشکی واگذار شد بنابراین از استاندارهای جهانی برخوردار نیست و همین امر موجب شده تاکنون پروانه بهداشتی باغ‌وحش روی کاغذ ثبت نشود.

سلیمانی تأکید می‌کند: با وجود اینکه تمام سعی خود را در زمینه استاندارد سازی بهداشتی به کار برده‌ایم اما باغ‌وحش به لحاظ ساختاری و موقعیت فاقد استانداردهای لازم است.

او با بیان اینکه در حال حاضر قصد صدور پروانه بهداشتی را نداریم، می‌افزاید: تا زمانی که بخش خصوصی به این قضیه ورود نکند و متعهد نشود یک سری ساخت‌وساز و جابجایی‌ها را انجام دهد نمی‌توان پروانه بهداشتی صادر کرد.

این مسوول خاطرنشان می‌کند: به دلیل اینکه مکان فعلی باغ‌وحش از اقلیم مناسبی برخوردار است در صورت ورود بخش خصوصی در آینده استاندارد سازی این پروژه و تبدیل آن به پارک حیات‌وحش را دنبال می‌کنیم.

در هر حال انتظار می‌رود با توجه به اینکه بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه استقبال نکرده است مسوولان ذی‌ربط برنامه دیگری را برای ساماندهی این مجموعه در نظر بگیرند تا این باغ وحش که اکنون به نوعی شکنجه‌گاه حیوانات است به سرانجام مطلوب و شرایط مساعد دست یابد چراکه با ادامه این روند قطعا آینده روشنی پیش روی این مجموعه نیست.

 

نظر شما
ادامه