کد خبر: ۵۸۱۶

حکیم مهر - در بودجه سال 90 مبلغ یک میلیارد تومان برای تحقیقات علوم دامی اختصاص یافت که این بودجه نمی تواند در زمینه تولید گوشت قرمز و قطع وابستگی اقدامی موثر انجام دهد.

رییس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور با اعلام این مطلب گفت: پیش بینی شده بود برای دستیابی به خودکفایی در تولید گوشت قرمز و سفید و قطع وابستگی، مبلغ 60 میلیارد تومان به تحقیقات علوم دامی اختصاص یابد.

مختارعلی عباسی افزود: حدود چهار طرح کلان برای تولید گوشت قرمز و سفید و قطع وابستگی با بودجه 60 میلیارد تومانی تعریف شده بود که با بودجه اختصاص یافته نمی توان آنها را اجرایی کرد.

وی خاطرنشان کرد: سالهای گذشته تحقیقات علوم دامی هیچ بودجه ای نداشت که اختصاص بودجه در سال 90 به این بخش می تواند جای پایی باشد تا در آینده بتوان نسبت به افزایش آن، رایزنیهایی انجام داد.

عباسی ادامه داد: بودجه مربوط به تحقیقات علوم دامی باید تقویت شود تا از درآمد حاصل از آن برای کم کردن واردات و تامین گوشت قرمز و سفید برنامه ریزی کرد.

تحقیقات علوم دامی زمان بر و هزینه بر است

وی تحقیقات علوم دامی را هزینه بر و طولانی مدت برشمرد و تصریح کرد: با مبلغ اختصاص یافته یک میلیارد تومانی شاید بتوان چندین طرح کوچک را در سطحی محدود اجرایی کرد.

این مقام مسئول یادآور شد: اصلاح نژاد دامها از مهمترین مباحثی است که در بحث تحقیقات علوم دامی دنبال می شود.

عباسی تاکید کرد: در زمینه اصلاح نژاد، مرکزی وجود دارد که با استفاده از عوامل ژنی داخلی و در صورت لزوم از طریق واردات ژنوتیپهای برتر دامی نسبت به اصلاح نژاد اقدام می کند.

وی اظهار داشت: این برنامه ظرف سه ماه آینده برنامه های جدید خود را در زمینه دام اعلام می کند.

عباسی همچنین گفت: در بخش اصلاح نژاد دام این موسسه 14 پروژه استانی در دستور کار دارد که بهبود مدیریت پرورش گوسفند نیز از طرحهای دیگری است که دنبال می شود.

وی در پایان افزود: امیدواریم مجلس شورای اسلامی به مقوله خودکفایی توجه بیشتری داشته باشد و برای سالهای آینده نسبت به افزایش بودجه تحقیقات علوم دامی کشور اقدامات موثری انجام دهد.

 

خبر مرتبط :

 
 
نظر شما
ادامه