کد خبر: ۵۸۰

مدیرکل دفتر بررسی، نظارت و مراقبت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور گفت: مهمترین اقدام برای پیشگیری از بروز بیماری بروسلوز(تب مالت) کنترل بیماری در دام و فرآورده‌های دامی است.

 دکتر حسن اختیارزاده در دومین دوره ملی بازآموزی مبارزه با بیماری‌های سل و بروسلوز در یزد راجع به این دوره‌ها گفت: به منظور ارتقاء سطح دانش دکتران دامپزشکی که در بخش مبارزه با بیماری‌های سل و برسلوز فعالیت می‌کنند، سازمان دامپزشکی کشور برگزاری دوره‌های بازآموزی این دو بیماری را در دستور کار دارد.

وی با اشاره به برگزاری چهار دوره‌ی بازآموزی مشابه در سطح کشور، ادامه داد: نخستین دوره با حضور 35 دکتر دامپزشک کشور در تهران برپا شد و دوره دوم به میزبانی یزد با حضور 40 نفر از همکارانمان در استان‌های کرمان، لرستان، تهران، سیستان و بلوچستان، اصفهان، یزد، منطقه جیرفت کهنوج در حال برگزاری است.

اختیارزاده خاطرنشان کرد: سومین دوره‌ی بازآموزی مبارزه با بیماری‌های سل و بروسلوز به میزبانی استان فارس برگزار خواهد شد.

وی اظهار کرد: بیماری بروسلوز(تب مالت) یک بیماری باکتریایی است که عامل بروز آن باکتری بروسلوز است که در چهارپایان اهلی مانند گاو و گوسفند مشکلاتی از قبیل سقط جنین و برای انسان علاوه بر بیماری، مشکلات اقتصادی را نیز به دنبال دارد.

مدیرکل دفتر بررسی، نظارت و مراقبت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور گفت: این بیماری در انسان علائمی مانند تب، درد عضلانی، تعریق و درد ستون فقرات و مفاصل را به همراه دارد.

وی ابراز کرد: سازمان دامپزشکی کشور طبق برنامه‌ی خاصی نزدیک به 40 سال با این بیماری مبارزه کرده و موفق به کاهش فراوانی بیماری در دام‌های کشور شده است.

وی مهمترین اقدام برای پیشگیری از بروز بیماری بروسلوز(تب مالت) را کنترل بیماری در دام و سپس فرآورده‌های مورد استفاده از این دام‌ها ذکر کرد و گفت: بایست فراورده‌ها به صورت استریلیزه و پاستوریزه در اختیار مصرف‌کننده‌ها درآید.

اختیارزاده با اشاره به امکان انتشار عامل بیماری از شیر و ترشحات حیوانات آلوده، توصیه کرد: افرادی که با چنین ترشحات آلوده‌ای در تماس‌اند، بیشتر در معرض خطر هستند.

وی اذعان کرد: سازمان دامپزشکی کشور هم‌اکنون برای کنترل این بیماری در گاوداری‌ها چند برنامه‌ی ویژه از جمله ایمن‌سازی دام‌ها علیه این بیماری با استفاده از واکسیناسیون، شناسایی و کشتار گاوهای آلوده و پرداخت هزینه‌ای به عنوان خسارت به دامداران‌ را در دستور کار دارد.

مدیرکل دفتر بررسی، نظارت و مراقبت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور در پایان استفاده از قرنطینه دام، رعایت اصول امنیت زیستی و رعایت بهداشت را از دیگر برنامه‌های این سازمان برای مبارزه با بیماری بروسلوز برشمرد.

 

نظر شما
ادامه