کد خبر: ۵۷۹۱۲
تعداد نظرات: ۲ نظر

دامپزشک مرکز حفاظت از فک خزری ایران، درباره جزئیات مرگ فکی که به ساحل بابلسر پناه آورده بود، گفت: دو روز پیش خبر رسید که غریق نجات‌ها در ساحل بابلسر یک فک مشاهده کرده‌اند. طبق گفته غریق‌نجات‌ها این فوک چند روز بوده که به ساحل نزدیک می‌شده، اما نمی‌توانسته به دریا بازگردد. عازم منطقه شدیم و دیدیم که حیوان نمی‌تواند حرکت کند و شرایط خوبی ندارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از میزان، «دکتر امیر صیاد شیرازی»، درباره جزئیات مرگ فکی که به ساحل بابلسر پناه آورده بود، گفت: دو روز پیش خبر رسید که غریق نجات‌ها در ساحل بابلسر یک فک مشاهده کرده‌اند. طبق گفته غریق‌نجات‌ها این فوک چند روز بوده که به ساحل نزدیک می‌شده، اما نمی‌توانسته به دریا بازگردد. عازم منطقه شدیم و دیدیم که حیوان نمی‌تواند حرکت کند و شرایط خوبی ندارد.

دامپزشک مرکز حفاظت از فک خزری ایران ادامه داد: این فک را دچار ضعف شدید و آفتابزدگی بود یک پارگی نه چندان عمیق روی قسمت پشت حیوان بود و قسمت پهلوی سمت چپ به شدت متورم بود. حیوان را به یک کلینیک دامپزشکی در بابلسر منتقل کردیم و پس از رادیوگرافی و سونو گرافی مشخص شد حیوان شکستگی و دررفتگی ندارد.

این دامپزشک افزود: تلاش کردیم از تورم سمت چپ بدن فک با سرنگ از آن نمونه بگیریم، اما آنقدر سفت شده بود که نتوانستیم از آن نمونه بگیریم. این تورم به نظر آبسه‌ای کهنه می‌رسید که داخل آن عروق خونی تشکیل شده و عفونت را به خون و سراسر بدن حیوان منتقل کرده بود.

وی اضافه کرد: تنها راهی که داشتیم جراحی بود که با توجه به شرایط نامناسب حیوان ممکن نبود. به همین دلیل از دارو‌های تقویتی و آنتی‌بیوتیک استفاده کردیم، اما حیوان آنقدر ضعف داشت که نتوانست مقاومت کند و ساعاتی پیش تلف شد.

صیاد شیرازی با اشاره به اینکه این فک در دانشگاه بابلسر مورد کالبدگشایی قرار گرفته گفت: در کالبدگشایی مشخص شد که این آبسه ۶۰۰ گرم وزن داشته و قطعا به حیوان اجازه شنا نمی‌داده. ضمنا پس از بررسی دستگاه گوارش حیوان متوجه شدیم که مدتهاست تغذیه نکرده و در نتیجه دچار ضعف شدید شده است.

وی علت ایجاد این آبسه را برخورد جسم تیز به بدن حیوان عنوان کرده و گفت: با توجه به اینکه جای زخم موجود در پهلوی حیوات بسیار کوچک بود احتمال می‌رود جسم ریز و تیزی با بدن حیوان برخورد کرده و آلودگی دریا سبب عفونت بدن حیوان شده است.

وی یادآور شد: متاسفانه ما در زمینه آگاه‌سازی مردم موفق نبوده‌ایم. مردم و غریق نجات‌ها اگر همان روز اول که حیوان را دیدند با سازمان محیط زیست تماس می‌گرفتند فرصت طلایی برای درمان این فک را از دست نمی‌دادیم.

مسئول مرکز حفاظت از فک خزری ایران با بیان اینکه مشاهده فک در ساحل نشان‌دهنده وجود مشکل جدی در سلامت حیوان است گفت: ما در مرکز تلاش می‌کنیم با توجه به امکانات کمی که داریم آگاه‌سازی کنیم، اما نتیجه اصلی زمانی حاصل می‌شود که رسانه‌ها به خصوص صدا و سیما ورود کنند و مردم را مطلع کنند که در چنین مواردی باید در اولین فرصت با اداره محیط زیست تماس بگیرند.

وی با اشاره به امکانات کم مرکز حفاظت از فک خزری ایران گفت: ما فقط یک مرکز کوچک برای نگهداری داریم که در آن نمی‌توانیم کار‌های تخصصی انجام دهیم. مسئولان محیط زیست باید به ما کمک کنند، اما نمی‌کنند. به عنوان مثال در گیلان ما تجهیزاتی فراهم کرده‌ایم، اما محیط زیست با اینکه وعده داده محلی در اختیار ما قرار بدهد هنوز به وعده‌اش عمل نکرده است. در بندر ترکم هم منطقه‌ای هست که مدتهاست از آن استفاده نمی‌شود و ما آن را برای آموزش و همچنین درمان فک در نظر گرفته‌ایم. اما محیط زیست با ما همکاری نمی‌کنند.

این دامپزشک با بیان اینکه با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست برنامه‌ای ملی برای حفاظت از فک خزری تدوین شده گفت: اول از همه این برنامه سازمان حفاظت محیط زیست را وا می‌دارد که وظایف خود را در رابطه با حفاظت از فک خزری مشخص کند. دیگر اینکه برنامه داریم وارد کلاس‌های مدارس شویم و به کودکان آموزش‌های لازم را بدهیم.

وی اضافه کرد: سواحل خزر برای فک بسیار ناامن است. طی این برنامه، بنا داریم مناطقی به معنای واقعی کلمه، حفاظت شده برای فوک در نظر گرفته شود و حداقل ۴۰ کیلومتر از ساحل برای فک‌ها امن‌سازی شود.

صیاد شیرازی با اشاره به اهمیت همراهی سازمان حفاظت محیط زیست برای حفاظت از فک خزری گفت: طرح‌های بسیاری برای حفاظت از بازماندگان نسل فک در دریای خزر وجود دارد که مستلزم همکاری سازمان حفاظت محیط زیست است. در غیر این صورت شاهد از بین رفتن نسل این گونه ارزشمند خواهیم بود.

وی در پایان افزود: امروز هم خبر رسیده که فک دیگری در سواحل میانکاله مشاهده شده. عازم محل هستیم و امیدواریم این فک بتواند به دریا بازگردد.





انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهر فام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
0
0
درود. با سپاس از زحمات همکاران در مرکز حفاظت از فک خزری . این مرکز زیر مجموعه چه ارگانیست؟ اگر لطف کنید راه تماس با این مرکز اعلام شود تا مردم علاقه مند بتوانند همکاری کنند.
ناشناس
|
Germany
|
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
0
0
اینم بد بختیش بود به ساحل پناه اورد فکر کنم دیگه بقیه خونوادش به ساحل جاهای دیگه پناه ببرن
نظر شما
ادامه