کد خبر: ۵۷۹

کارشناس بیماری‌های سل و بروسلوز سازمان دامپزشکی با بیان این که مخزن بیماری بروسلوز(تب مالت) در حیات ‌وحش یا اکوسیستم زیر زمین قرار دارد، تاکید کرد: باید مخزن و محل تکثیر عامل این بیماری را شناسایی و سپس آن را ریشه‌کن کرد.

 دکتر افشار در دومین دوره‌ی ملی بازآموزی مبارزه با بیماری‌های سل و بروسلوز در یزد، با اشاره به تاریخچه‌ی بیماری بروسلوز(تب مالت) در ایران، تصریح کرد: عامل بیماری به هر طریقی ممکن است وارد ایران شده باشد ولی هم‌اکنون مخزنی را برای خود یافته است که باید مشخص شود که این مخزن حیات وحش یا اکوسیتم زیر زمین است.

وی افزود: در صورت وجود این مخزن در اکوسیستم زیر زمین باید این عامل بیماری را در بین موش‌ها، خرگوش‌ها یا راسوها جستجو کرد و در هر صورت آن را شاسایی و نابود کرد.

افشار خاطرنشان کرد: ‌اگر جامعه را از نظر اقتصادی به محوریت و مرکزیت بخش کشاورزی و سپس بهداشت دام در تولیدات دامی تقسیم کنیم، تولید دام 80 درصد به تغذیه دام و 20 درصد به مرتع وابسته است.

وی ادامه داد: از طرفی کشتارگاه‌ها نباید از شهرها دور باشند، چراکه در این صورت نیروی کارآمد و متخصص برای آنها یافت نشده و کار به دست افراد ناآشنا با مسائل بهداشتی خواهد افتاد.

این کارشناس سازمان دامپزشکی کشور برنامه‌ریزی و مدیریت مبارزه را شامل تدوین هدف‌های مشخص و استراتژیک، تدوین قوانین و مقررات، تصویب برنامه، تامین امکانات و پرنسل، کاهش مقدماتی فراوانی، امحاء عفونت از طریق اعلام باقیمانده بیماران و جلوگیری از عفونت مجدد بیان کرد.

 

 

نظر شما
ادامه