کد خبر: ۵۷۳۳

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی آذربایجان غربی، خراسان رضوی و زنجان

 

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی خبر داد:
صادرات حدود 9 هزار تن فرآورده دامی از آذربایجان غربی

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: سال گذشته 8 هزار و 913 تن فرآورده دامی از آذربایجان غربی به دیگر استان‌های کشور صادر شد.

دکتر شهرام دیلمقانی اظهار داشت: این اداره کل در راستای مبارزه با بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام و پیشگیری از بروز بیماری‌های واگیردار سال گذشته 13 میلیون و 683 هزار و 743 نوبت سر دام‌ از جمله گاو، گاومیش، گوسفند، بز و تک سمی را واکسینه کرده است.
وی با بیان اینکه معالجه دام‌ها علیه انگل‌های داخلی نیز از دیگر اقدامات در این زمینه است،‌ تصریح کرد: در این زمینه 6 میلیون و 709 هزار و 553 نوبت سر دام علیه بیماری‌های انگلی واکسینه شدند.
این مسئول حمام دادن و سمپاشی بدن دام یک میلیون و 108 هزار و 543 نوبت سر گاو، گوساله، گاومیش، گوسفند و بز، سمپاشی 3 میلیون 629 هزار مترمربع اماکن دامی با استفاده از سموم رایگان را از دیگر برنامه‌های این اداره کل عنوان کرد و افزود: 16 هزار و 831 رأس خون‌گیری گاوی برای تشخیص بیماری تب مالت در سال گذشته انجام گرفته است.
دیلمقانی با اشاره به 24 هزار و 866 تست سل گاوی برای تشخیص بیماری سل، اعلام کرد: واکسیناسیون 13 هزار و 801 قلاده سگ‌ علیه بیماری هاری نیز در سال گذشته انجام گرفته است.
وی در ادامه با بیان اینکه بیش از 8 هزار و 913 تن فرآورده‌های دامی از آذربایجان غربی به 22 استان کشور صادر شده است، گفت: سال گذشته بیش از 8 هزار و 913 تن انواع فرآورده‌های دامی، 640 هزار 225 جلد پوست خام گاوی و گوسفندی، 219 هزار و 438 رأس دام زنده و 3652 هزار و 665 عدد بچه ماهی و تخم چشم‌زده، 51 هزار و 687 کندوی زنبور عسل و 2 هزار و 776 تن نهاده دامی، 57 میلیون و 753 هزار عدد تخم‌مرغ نطفه‌دار، 7 میلیون و 907 هزار قطعه و 36 هزار جوجه یک‌روزه و 500 رشته روده پس از بازرسی‌های بهداشتی به دیگر استان‌ها صادر شده است.
این مسئول ابراز داشت: این فرآورده‌ها بعد از اخذ صدور گواهی حمل بهداشتی به استان‌های خوزستان، تهران، اردبیل، قزوین، آذربایجان شرقی، همدان، کرمانشاه، یزد ، فارس ،کردستان ، زنجان ، گیلان ،مازندران ، خراسان رضوی، اصفهان، قم، گلستان، لرستان، مرکزی، البرز، هرمزگان و سیستان و بلوچستان صادر شده است.

 

------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی:
صادرات دامی20 میلیون دلار افزایش یافت

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی از افزایش 20 میلیون دلاری صادرات دامی در این استان خبر داد.

دکتر ناصر مرگان ازغدی اظهار کرد: در سال گذشته برای بیش از 25 هزار تن انواع کالاهای صادرات مرتبط با دامپزشکی گواهی بهداشتی مورد نیاز صادر شده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی در ادامه افزود: این میزان صادرات ارزشی معادل 56 میلیون دلار داشته که نسبت به گذشته حدود 20 میلیون دلار از افزایش قیمت برخوردار بوده است.

وی با بیان اینکه کالاهای موردنظر از لحاظ وزنی بیش از 9 تن افزایش داشته است، ادامه داد: این کالاها شامل انواع دام زنده، فرآورده‌های آلایش خوراکی و غیر خوراکی دامی هستند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی تاکید کرد: تخم‌مرغ خوراکی، پوست، کرک و موی بزی، پشم گوسفند و سایر آلایش خوراکی و غیر خوراکی دام‌ها به مقصد کشورهای اروپایی آسیای میانه و حوزه خلیج فارس صادر شدند.

وی درباره واردات دامی در سال گذشته تصریح کرد: نزدیک به 350 هزار تن کالای مرتبط با دام و طیور شامل انواع مواد اولیه خوراک دام و طیور، ابریشم، کرک بزی از طریق مرزهای استان وارد کشور شد که نسبت به سال گذشته از نظر وزنی 84 هزار تن کاهش داشته است.

ازغدی همچنین به مقایسه ترانزیت کالای دامپزشکی در سال گذشته پرداخت و افزود: در سال گذشته 29 هزار تن انواع کالاهای مرتبط با دام و طیور و فرآورده‌های مربوطه از طریق مرزهای استان به منظور ترانزیت وارد کشور شد که نسبت به سال گذشته از نظر وزنی 9 هزار تن افزایش داشته است.

مدیرکل دامپزشکی استان خراسان رضوی گفت: برای حمل و نقل به مقاصد داخل و خارج استان در سال گذشته 510 هزار تن انواع کالاهای مرتبط با دام و طیور و فرآورده‌های مربوطه گواهی بهداشتی حمل صادر شده است.

وی افزود: این آمار نسبت به سال گذشته از نظر وزنی با 3 هزار تن کاهش روبه‌رو بوده است.

ازغدی خاطرنشان کرد: به منظور افزایش اعتبار تمام گواهی‌های بهداشتی مربوط به حمل و نقل دام، فرآورده‌های خام دامی و صادرات، تمام گواهی‌های بهداشتی از طریق سیستم یکپارچه قرنطینه صادر و دارای برچسب‌های مخصوص (هولوگرام) است.

 

-------------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان زنجان خبر داد:
اجرای طرح ضربتی مایه‌کوبی آبله و شاربن دام در زنجان


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان زنجان از اجرای طرح ضربتی مایه کوبی آبله و شاربن دام در زنجان خبر داد.

محمد سعید بهرامی اظهار داشت: در حال حاضر طرح مایه کوبی آبله و شاربن دام به صورت ضربتی و با استفاده از توان دولتی و واگذاری خدمات به بخش خصوصی در حال انجام است.
وی تصریح کرد: بعد از اتمام طرح مایه‌کوبی آبله و شاربن دام، طرح‌های مایه کوبی تب برفکی و بروسلوز (تب مالت) اجرا خواهد شد.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان زنجان در ادامه در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس به عملکرد مبارزه با بیماری‌های دامی شهرستان زنجان در سال 89 اشاره کرد و گفت: در سال گذشته و راستای مبارزه با بیماری‌های انگلی خارجی و تب کریمه گنگو یک میلیون و 239 هزار و 745 مترمربع از اماکن دامی شهرستان با استفاده از سموم یارانه‌ای به صورت رایگان سمپاشی شده است.
وی با بیان اینکه همچنین در راستای مبارزه با بیماری‌های انگلی خارجی و تب کریمه گنگو 134 هزار و 446 راس گوسفند و بز سمپاشی روی بدن دام صورت گرفته است، ادامه داد: در این راستا روی بدن 18 هزار و 829 راس گاو و گوساله در سال گذشته سمپاشی شده است.
بهرامی به مبارزه با بیماریهای واگیر دامی اشاره کرد و گفت: در این راستا 143 هزار و 213 دام علیه بیماری شاربن مایه کوبی شده است.
وی با بیان اینکه از این تعداد 127 هزار و 737 راس گوسفند و بز بوده‌اند، یادآور شد: 13 هزار و 696 راس نیز مربوط به گاو و گوساله است که در سال گذشته علیه این بیماری واکسینه شده‌اند.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان زنجان خاطر نشان کرد: یک هزار و 780 راس دیگر را نیز موارد تک سمی تشکیل می‌دهند.
وی از واکسیناسیون 199 هزار و 432 راس دام علیه بیماری آبله در سال گذشته خبر داد و گفت: از این تعداد 169 هزار 588 راس گوسفند و 29 هزار و 844 راس دیگر نیز مربوط به بز بوده است.
بهرامی با اشاره به اینکه دام‌های شهرستان زنجان سال گذشته علیه بیماری آنتروتوکسمی نیز واکسینه شدند، ابراز داشت: 124 هزار و 450 راس بز و گوسفند توسط شبکه دامپزشکی زنجان مایه کوبی شدند.
وی به مایه کوبی دام‌های زنجان علیه بیماری تب برفکی اشاره کرد و گفت: در مجموع 138 هزار و 224 راس گاو، گوساله، گوسفند و بز علیه این بیماری واکسینه شده است.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان زنجان ادامه داد: 24 هزار و 750 راس گوسفند و بز در سال گذشته علیه بیماری‌های قانقاریا و آگالاکسی مایه کوبی شدند.
وی خاطر نشان ساخت: 14 هزار و 3 راس گاو، گوساله، گوسفند و بز علیه این بیماری‌های طاعون نشخوارکنندگان کوچک، تیلریوز، شاربن علامتی و شاربن و کزاز در سال 89 واکسینه شده است.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان زنجان در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در مورد اقدامات دامپزشکی زنجان برای مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان گفت: در این راستا 35 هزار و 868 راس گوسفند، بز، بره، بزغاله، گاو و گوساله علیه بیماری بروسلوز واکسینه شدند.
وی از خونگیری 8 هزار و 759 راس گاو خبر داد و افزود: 2 هزار و 178 راس سگ نیز علیه بیماری هاری واکسینه شده است.
بهرامی تصریح کرد: در راستای مبارزه با بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان 13 هزار و 463 راس گاو گوساله تست سل و تست مشمشه شده‌اند.
وی همچنین به عملکرد شبکه دامپزشکی زنجان در تعطیلات نوروزی اشاره کرد و گفت: در طرح نظارت بهداشتی ویژه نوروز، حدود 2 هزار کیلوگرم فرآورده خام دامی تاریخ گذشته، فاسد و غیر بهداشتی توسط بازرسان بهداشتی شبکه دامپزشکی زنجان و سایر دستگاه‌های همکار کشف، ضبط و معدوم شد.

*سمپاشی 7 میلیون و 118 هزار مترمربع از اماکن و جایگاه دام در استان
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان نیز از سمپاشی 7 میلیون و 118 هزار مترمربع از اماکن و جایگاه دام در استان خبر داد و گفت: برای مبارزه با بیماری‌های داخلی نیز یک میلیون و 413 هزار نوبت سر دام داروی ضد انگل خورانده شده است.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره مبارزه با بیماری‌های طیور در استان گفت: برای بررسی و مراقبت از بیماری‌های طیور، آبزیان و زنبور 8 هزار و 556 مورد بازدید از مرغداری‌ها، زنبورستان‌ها و مراکز پرورش ماهی صورت گرفته است.
کرمی خاطر‌نشان کرد: برای مبارزه با بیماری‌های طیور در سطح استان 124 میلیون و 505 هزار در واکسن توزیع شده است.
وی در مورد بازرسی از اماکن توزیع، نگهداری و عرضه فرآورده‌های گفت: سال گذشته 21 هزار و 685 مورد بازرسی از اماکن توزیع، نگهداری و عرضه فرآورده‌های خام دامی صورت گرفته است.
وی در ادامه با اشاره به معدوم سازی مواد خامی دامی فاسد و تاریخ مصرف گذشته از سوی اداره کل دامپزشکی استان زنجان در طی سال گذشته ادامه داد: در نتیجه این بازدیدها 14 مورد از متخلفان به مراجع قضایی معرفی شدند و 8 هزار و 166 کیلوگرم مواد خام دامی فاسد و تاریخ مصرف گذشته ضبط و معدوم شدند.

 

 

نظر شما
ادامه