کد خبر: ۵۶۹۵

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی مرکزی و خراسان رضوی

 

تدوین طرح کاهش مدت زمان پرورش طیور در استان مرکزی

 

مدیرکل شبکه دامپزشکی استان مرکزی از تدوین طرح کاهش مدت زمان پرورش طیور در مرغداری های این استان خبر داد

دکتر 'سعید حسینی' افزود: در این طرح کاهش زمان پرورش طیور در مرغداری های استان از دوره 48 تا 50روزه به دوره 42روزه پیش بینی شده که از نظر اقتصادی و سلامت مزایای متعددی دارد.
حسینی توضیح داد: این طرح پس از بررسی های کارشناسی در جهاد کشاورزی و دامپزشکی استان ، آماده ارائه به کارگروه تولیدی و اقتصادی استان مرکزی است و در صورت تصویب نهایی در سطح مرغداری های منطقه اجرا خواهد شد.
وی گفت: در یک هفته انتهایی دوره 48 روزه پرورش طیور در مرغداری ها ، میزان زیادی چربی در بدن مرغ ذخیره می شود که این اندوخته های چربی برای سلامت مردم زیان آور است.
وی افزود: با طولانی شدن دوره پرورش طیور ، ضریب انتقال عوامل بیماری نیز افزایش یافته و احتمال مصرف خودسرانه داروهای خوراکی طیور برای پیشگیری از بیماری ها و ماندن بخشی از این داروها در گوشت مرغ پس از کشتار وجود دارد.
وی گفت: ذائقه برخی از مردم با مصرف مرغ چاق و سرشار از چربی عادت کرده و رسانه های جمعی و نهادهای اموزشی باید برای تغییر ذائقه مردم تلاش کنند.
وی افزود: پرورش طیور گوشتی در دوره های 42 روزه امکان افزایش یک دوره تولید را در مرغداری ها در طول سال فراهم می کند که این مهم نیز از نظر اقتصادی برای مرغداران به صرفه است.
وی اضافه کرد: در دوره 48 روزه پرورش مرغ در استان معمولا هر قطعه طیور تا دو کیلو و 700گرم وزن می گیرد و در طرح پرورش 42روزه وزن گیری تا یک کیلو 800گرم است.
وی، پیشگیری و کاهش احتمال آلودگی طیور در هنگام همه گیری برخی از بیماری های واگیر را از دیگر مزایای این طرح عنوان کرد.
هم اینک 600واحد پرورش طیور گوشتی در استان مرکزی فعال هستند.

---------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی:
دامداران نسبت به ورود تب برفکی هشیار باشند


مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی با اشاره به ورود موج جدید تب برفکی به کشور گفت: دامداران استان در مورد ورود تب برفکی هوشیار باشند.

دکتر ناصر مرگان ازغدی اظهار داشت: بر اساس اطلاعات مستند دریافتی از آزمایشگاه جهانی رفرانس تب برفکی(wrl ) و سازمان جهانی بهداشت دام (oie ) سویه جدیدی از ویروس تب برفکی تحت عنوان asia1 در کشورهای همسایه شرقی کشور مشاهده شده است که واکسن‌های موجود توانایی ایمنی‌زایی دام‌ها را در مقابل این سویه ندارند.
مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی با اشاره به فراگیری بیماری افزود: سویه یاد شده در برخی مناطق کشور رویت شده است.
ازغدی خاطرنشان کرد: با توجه به فقدان توانایی کامل واکسن‌های موجود برای تامین پوشش ایمنی مناسب علیه سویه مذکور و نیز با وجود تمام تمهیدات پیش‌بینی شده، هنوز هم اعتقاد ما براین است که دامداران با رعایت مسایل بهداشتی و قرنطینه‌ای بهترین پیشگیری کنندگان از این بیماری هولناک هستند.
مدیر کل دامپزشکی استان، بر ممنوعیت جابه‌جایی دام‌ها بدون مجوز تاکید کرد و گفت: افراد، فقط با اخذ مجوز بهداشتی، می‌توانند نسبت به حمل و نقل دام اقدام کنند.
وی گفت: دامپزشکی استان از نیروی انتظامی نیز خواسته تا از تردد بدون مجوز دام‌ها در سطح جاده‌های استان به طور کامل ممانعت به عمل آورده و موارد تخلف را به دامپزشکی منطقه گزارش کنند تا هماهنگی لازم با مراجع قضایی انجام شود.
ازغدی تاکید کرد: دامداران تا حد ممکن از رفت و آمد به دامداری یکدیگر اجتناب ورزند و محتوای حوضچه‌های ضدعفونی را همه روزه با مواد مناسب پر کنند.
وی با اشاره به تشدید برخورد علیه حاملان غیر مجاز دام گفت: از دامداران درخواست می‌کنیم تا افراد خاطی که در شرایط بحرانی توجهی به رعایت شرایط امنیت زیستی و بهداشتی نکرده و مبادرت به حمل و نقل دام بدون مجوز دامپزشکی می‌کنند را به شبکه‌های دامپزشکی شهرستان ها معرفی کنند.
ازغدی خاطر نشان کرد: دامپزشکی استان برابر ماده 688 قانون مجازات اسلامی برخوردهای لازم را از طریق مراجع قضایی انجام می‌دهد.

 

 

نظر شما
ادامه