کد خبر: ۵۶۷۰

حکیم مهر - دومین کنگره بین المللی بهداشت مواد غذایی ، همزمان با روز جهانی دامپزشکی ، صبح شنبه دهم اردیبهشت ماه در سالن مرکز همایشهای رازی دانشگاه علوم پزشکی تهران (ایران سابق) آغاز بکار کرد.

رئیس مؤسسه تحقیقات شیلات ایران در آیین گشایش این کنگره خطاب به وزارت بهداشت با اشاره به جایگاه دامپزشکان در تأمین بهداشت مواد غذایی نظیر انواع کنسروها و لبنیات گفت : بکارگیری افراد غیر متخصص بجای دامپزشکان در چرخه بهداشتی دام، طیور و آبزیان سلامتی انسانها را تهدید می کند.

دکتر عباسعلی مطلبی افزود : امروزه به دلیل افزایش نیاز به تولید مواد غذایی، مصرف مواد شیمیایی به ویژه نیتروژن افزایش یافته که این عامل تهدیدی برای مرگ خاک و کره زمین خواهد بود.

وی در ادامه اظهار کرد: تلاشهایی تحت عنوان انقلاب سبز از دهه 50 میلادی مطرح شده و از سال 1957 تاکنون چالشها و بحرانهایی ناشی از مصرف مواد شیمیایی و مصنوعی و کاربرد تکنولوژیها نمایان شده است که این امر تهدیدی برای مواد غذایی محسوب می شود.

مشاور راهبردی حکیم مهر خاطرنشان کرد: کوتاهی در اعمال نظارتهای بهداشتی باعث می شود که بخشی از تولید از دست رفته و نابود شود.

رئیس مؤسسه تحقیقات شیلات ایران ادامه داد: تمامی طرحها و برنامه ها در راستای کاهش ضایعات و بهبود تولیدات است و از این رو سعی می شود از فناوریهای نوین مانند نانو و استفاده از بیوتکنولوژی و انرژی هسته ای بهره برداری شود.

وی به تکالیف برنامه پنجم توسعه اشاره کرده و یادآور شد: در این برنامه به برخی از بیماریهای قابل انتقال اشاره شده که این امر بهداشت مواد غذایی را لازم و ضروری می کند.

توسعه کشتارگاههای صنعتی در برنامه پنجم توسعه مورد تاکید است

رییس موسسه تحقیقات شیلات کشور به مشکلات جدی در بحث بسته بندی اشاره کرد و اظهار داشت: در برنامه پنجم توسعه، افزایش کشتارگاههای صنعتی مورد تاکید قرار گرفته که این امر باعث می شود از کشتارهای سنتی و غیر مجاز جلوگیری شده و بسته بندی محصولات نیز بهتر انجام شود.

مطلبی تصریح کرد: بخش عظیمی از فرآورده ها و محصولات پروتئینی ضایع می شود که با نظارتهای بهداشتی دامپزشکان، این درصد می تواند کاهش چشمگیری یابد.

وی تاکید کرد: در برخی از موارد به دلیل آنکه هزینه کمتری صرف شود، ماموریتهای نظارتی و بهداشتی به افراد غیر متخصص سپرده می شود. اما باید توجه داشت که این اقدام به جای آنکه باعث کاهش هزینه ها شود، در عوض بخش عظیمی از محصولات را ضایع می کند.

مطلبی همچنین گفت: طرح جامع تهدیدات بیولوژیک در بخش آبزیان تهیه شده و به مجلس شورای اسلامی داده شده است.

وی در ادامه افزود: به زودی نقشه جامع علمی کشور در حوزه سلامت رونمایی خواهد شد که امیدواریم جایگاه مواد غذایی نیز در آن عنوان شده باشد.

 


 

نظر شما
ادامه