کد خبر: ۵۶۰۸۱
تعداد نظرات: ۶ نظر

مدیر کل دامپزشکی استان لرستان گفت: ما این آرامش روحی و فکری را به مردم می‌دهیم که با خیال راحت فرآورده‌های پروتئینی خود را استفاده کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر زینب محمدخانی» امروز اظهار کرد: خوش‌بختانه طبق آخرین دانستنی‌های علمی و تحقیقاتی که راجع‌به ویروس کرونا انجام شده، دام‌های اهلی مورد تغذیه انسان از حیث آلودگی به این بیماری معاف هستند و ما این آرامش روحی و فکری را به مردم می‌دهیم که با خیال راحت فرآورده‌های پروتئینی خود را استفاده کنند.

وی با بیان اینکه تاکنون هیچ موردی مبنی بر اینکه این ویروس از دام به انسان منتقل می‌شود تا به این لحظه ثابت و گزارش نشده است، افزود: ما توصیه داریم تا هم‌استانی‌های عزیز با توجه به اینکه در حال حاضر ویروس کرونا در اکوسیستم وجود دارد و در استان هم اعلام وضعیت قرمز شده است از کسانی که حیوان خانگی در منزل خود نگهداری می‌کنند در مراتب بسیار حساس‌تر رعایت نکات بهداشتی را داشته باشند.

مدیرکل دامپزشکی لرستان با تأکید بر اینکه هر موجود زنده‌ای می‌تواند حامل باشد، اما صرفاً ناقل نیست، ابراز داشت: توصیه‌های لازم ما در راستای رعایت نکات بهدلشتی در مراتب بالاتر است.

محمدخانی بیان داشت: بایستی قطعه‌بندی و تکه کردن مرغ باید توسط کشتارگاه‌های دارای مجوز و مراکزی که از دامپزشکی پروانه قطعه‌بندی دارند، صورت پذیرد در غیر این صورت اگر موردی مشاهده گردد برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: تکه کردن مرغ به صورت فله در مراکز فروش ممنوع است چرا که ممکن است شخص انجام دهنده خود بیمار باشد و در حین کار تراوشات سرفه و عطسه باعث انتقال بیماری شود.

مدیرکل دامپزشکی لرستان با بیان اینکه گوشت قرمز حتما باید جلوی چشم مشتری چرخ شود، بیان داشت: حتی‌الامکان باید خریدهای مردم درقالب پک‌های بهداشتی مورد تائید دامپزشکی باشد.

محمدخانی اظهار داشت: خوش‌بختانه نه تنها در کشور بلکه در استان ما گزارشی از شیوع بیماری کرونا در مراکز پرورش دام‌های سبک و سنگین اعلام نشده است.

وی با بیان اینکه در همان روزهای اول شیوع بیماری اعلام آمادگی خود در راستای همکاری با دانشگاه علوم پزشکی را اعلام کردیم، بیان کرد: در حد توان پرسنلی و تجهیزاتی در خدمت مردم هستیم، به طوری که تاکنون بیش از یک هزار و 500 لیتر مواد ضدعفونی کننده که متعلق به خود دامپزشکی بود را برای اماکن روستایی بکار بردیم.

این مسؤول در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه با کمک دهیاران، بسیج و سپاه اقدامات بسیار خوبی در راستای ضدعفونی اماکن روستایی انجام گرفته، ابراز داشت: مواد ضدعفونی بیشتری از طریق سازمان صمت و دانشگاه علوم پزشکی باید در اختیار ما قرار بگیرد تا به بهترین نحو در خدمت همه اقشار از جمله روستاییان باشیم.

مدیرکل دامپزشکی لرستان تصریح کرد: از دی‌ماه سال‌جاری، نهایت رعایت اصول بهداشتی را به تمام مراکز پرورش دام، آبزیان و کشتارگاه‌ها ابلاغ کرده‌ایم.

وی افزود: تمام شهرستان‌های ما در حجم بالا مواد ضدعفونی دریافت کرده‌اند، ضمن اینکه مدیران مراکز پرورش دام، کشتارگاه‌ها و ... موظف و مکلف هستند تمام اماکن خود را به صورت روزانه ضدعفونی کنند چرا که هدف این است یک فرآورده سالم در اختیار مردم قرار گیرد.

محمدخانی تصریح کرد: مردم با خیال راحت می‌توانند از فرآورده‌های دامی استفاده کنند چون در هیچ کجای دنیا ثابت نشده که ویروس کرونا در دام ایجاد بیماری داشته باشد و گزارشی هم در این رابطه نداشته‌ایم.

مدیرکل دامپزشکی لرستان گفت: ممنوعیت بحث عدم قطعه کردن و بسته‌بندی توسط مراکز عرضه دام به همه ابلاغ شده است از همه هم استانی‌های عزیز خواهشمندیم در مراکز عرضه‌های که مرغ تکه‌تکه کرده و بدون برچسب بهداشتی تحویل مردم می‌دهند را به دامپزشکی اعلام کنند تا برخورد قضایی با آنها صورت پذیرد.

 

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
0
1
مدیرکل دامپزشکی لرستان با تأکید بر اینکه هر موجود زنده‌ای می‌تواند حامل باشد، اما صرفاً ناقل نیست،

دوستان من این جمله را نمی فهمم ,کسی می تونه توضیح بده ممنون می شم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
حامل یعنی این که انتقال مکانیکی(و نه لزوما دریافت و انتشار بیولوژیکی عامل بیماری زا) رو انجام می ده اما ناقل یعنی به عنوان میزبان در چرخه حیات و انتقال و انتشار پاتوژن نقش داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۲
عزیزم درست برعکس فرموده اند
همیشه می گوییم که چرخ خودرو ناقل ویروس تب برفکی است
پس مصاحبه برعکس هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
0
1
چرا برعکس شد؟
تا دیروز ، خودرو ناقل تب برفکی بود
حالا حامل تب برفکی شد؟
خانم دکتر این چه حرفیه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۳
0
1
همیشه در منابع آمده
ناقلان مکانیکی
هیچوقت نگفته اند حاملان مکانیکی

واژه «حامله» یعنی حمل در درون خود
واژه ناقل با نقل و انتقال ، یعنی حمل بر روی خود

تیتر خبر را درست برعکس فرموده اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
0
1
من همین دیشب صحبتهای یک فوق تخصص بیماری های عفونی را دیدم وشنیدم که می گفتند هنوز ابعاد زیادی از این ویروس برای جهان ناشناخته است خیلی موارد اصلا عوارض شدیدی ایجاد نمی کند ولی مرگ هست در خصوص Airborne transmission در این بیماری بحث است و با قاطعیت نمیتوان آنرا رد کرد
تو این شرایط مصاحبه یک دامپزشک بی فایده و بی اثر و غیر ضرور است
غیر از اینکه فقط حرکت نمایشی است
نظر شما
ادامه