کد خبر: ۵۵۶۶

حکیم مهر - یک مسئول در اداره‌کل دامپزشکی استان زنجان گفت: در سال گذشته بیشترین آمار مرگ و میر دام در استان مربوط به شیوع بیماری تب برفکی بود.

"منصور صمصامی"، با اشاره به اینکه در سال‌جاری هیچ موردی از ابتلا به تب‌برفکی در استان گزارش نشده است، اظهار کرد: بیماری تب برفکی یک بیماری بومی در کشورهای افغانستان و پاکستان است و به‌دلیل مجاورت ایران با این کشورها، این بیماری وارد کشور شده و شیوع پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه بیماری تب برفکی در اردیبهشت سال گذشته در استان شیوع یافت، افزود: با انجام مایه‌کوبی سراسری در سه فاز، در سال گذشته این بیماری در استان کنترل شد و در حال حاضر برای مقابله با گسترش این بیماری، آمادگی کامل داریم.

رییس اداره مبارزه با بیماری‌های دام اداره‌کل دامپزشکی استان زنجان، ادامه داد: بیماری تب مالت که یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است، در 5 سال گذشته روند نزولی در استان داشته است. همچنین بیماری شاربن نیز طی چندین سال گذشته در استان مشاهده نشده و این نشان می‌دهد مایه‌کوبی صورت گرفته در استان در مبارزه با این بیماری‌ها، مثمرثمر واقع شده است.

وی یادآور شد: در حال حاضر یک‌میلیون و 223 هزار و 400 رأس گوسفند و بز، نزدیک به 136 هزار رأس گاو و گوساله در سطح استان وجود دارد.

صمصامی با بیان اینکه سال گذشته 3 میلیون و 317 هزار رأس دام در رابطه با بیماری‌های واگیردار دامی مایه‌کوبی شده است، افزود: در این مدت همچنین تعداد 585 هزار رأس دام در طرح مبارزه با بیماری‌های انگلی سمپاشی شدند و در رابطه با بیماری‌های مشترک انسان و دام نیز نزدیک به 42 هزار و 300 رأس دام را در سال گذشته مایه‌کوبی کردیم.

رییس اداره مبارزه با بیماری‌های دام دامپزشکی استان زنجان گفت: در سال 89 نزدیک به 7 میلیون و 118 هزار مترمربع جایگاه، علیه بیماری‌های انگلی دام سمپاشی شد و تعداد یک میلیون و 413 هزار نوبت سردام نیز مورد معاینه در رابطه با بیماری‌های انگلی قرار گرفتند.

وی تصریح کرد: در سال‌جاری تعداد نزدیک به 3 میلیون و 600 هزار نوبت سردام علیه بیماری‌های واگیردار و تعداد 500 هزار رأس نوبت سردام علیه بیماری‌های مشترک انسان و حیوان، مایه‌کوبی صورت خواهد گرفت.

 

 

نظر شما
ادامه