کد خبر: ۵۵۳۶۶
تعداد نظرات: ۱ نظر

راه جلوگیری از قاچاق دارو به افغانستان و دیگر کشورهای همسایه مخصوصاً عراق و افغانستان این است که مجوز صادرات حداقل ۱۰ درصد از تولیدات داخلی صادر شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از گسترش نیوز، تولیدکنندگان و صادرکنندگان داروهای دامپزشکی در چه شرایطی به سرمی‌برند؟ آیا کشور از نظر موجودی دارو و واکسن تامین است؟ برای یافتن پاسخ سوالات خود با دبیر اجرایی اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان داروهای دامپزشکی به گفت‌وگو نشستیم.

۱۰ درصد تولید صادر شود

«عزت‌الله محمدپور» دبیر اجرایی اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان داروهای دامپزشکی ایران در ارتباط با وضعیت صادرات اظهارکرد: صادرات دارو با عنایت به شرایط فعلی با مشکل روبه‌رو شده است. کشورهای منطقه ازجمله افغانستان و عراق کاملاً به کیفیت فراورده‌های دامپزشکی ایران اعتماد داشته و تولیدات ما در این کشورها جز بهترین‌ها و پرطرفدارترین‌هاست، بااین‌حال اگر فکری به حال مشکلات پیش‌آمده در مسیر صادرات نشود بازار بسیار خوب این کشورها که سال‌های برای به‌دست آوردن آن زحمت کشیده شده است از دست می‌رود. پیشنهاد بنده به مسئولان این است که حداقل اجازه صادرات ۱۰ درصد از حجم تولید محصول تولیدشده توسط شرکت‌های تولیدکننده فرآورده‌های دامپزشکی را بدهند.

معضل قاچاق دارو

محمدپور در ارتباط با مقدار تولید شرکت‌های داخلی گفت: درحال‌حاضر بیش از ۹۵ درصد دارو و واکس توسط تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود. ۵ درصد باقیمانده به دلیل هایتک بودن و نیز مقرون‌به‌صرفه و موجه نبودن تولید، وارد می‌شود. راه جلوگیری از قاچاق ریالی دارو به افغانستان و دیگر کشورهای همسایه مخصوصاً عراق و افغانستان این است که مجوز صادرات حداقل ۱۰ درصد از تولیدات داخلی صادر شود تا به‌صورت ریالی یا ارزی به این بازارها صادر شوند.

مخالف واردات محصولی هستم که مشابه داخلی دارد

وی در ادامه افزود: همان‌طور که گفته شد بخش عمده دارو و واکسن دام، داخلی است اما متأسفانه کماکان اجازه واردات اقلامی که مشابه داخلی دارند به واردکنندگان داده می‌شود. به نظر من این موضوع با سیاست‌های کلی کشور در تضاد است چون عملاً موجب از میان رفتن تولید می‌شود. به‌عنوان نماینده سندیکا مخالف واردات هر محصولی هستم که نمونه مشابه آن در داخل تولید می‌شود. در این صورت هم تولید داخلی رونق پیدا می‌کند و هم سرمایه ملی و نقدینگی کشور خارج نخواهد نشد.

در ارتباط با موجودی واکسن و داروی دام باید گفت که در حال حاضر به دلیل تحریم‌های ظالمانه امریکا، واردات مواد اولیه و انتقال ارز لازم جهت خرید این مواد با مشکل مواجه شده اما با همکاری و همدلی و پشتکار تولیدکنندگان و حمایت‌های سازمان دامپزشکی  هیچ کمبود یا مشکل اساسی وجود ندارد.

از سرپرست وزارت جهاد کشاورزی تقاضا دارم که یکی از اولویت‌های ایشان ممنوعیت واردات کالاهایی باشد که مشابه داخلی دارند. همچنین تدابیر لازم جهت تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه اندیشیده شود، و دستورات لازم و عادلانه‌ای جهت حذف سریع موانع تولید صادر کنند.

مجلسی‌ها تصویب قانون ارزش‌افزوده را تسریع کنند

وی در ادامه افزود: از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی که وظیفه اصلی آنها قانون‌گذاری است تقاضا دارم حالا که تحولی در وزارت جهاد کشاورزی به وقوع پیوسته است آنها هم در راستای حمایت از تولیدات دامپزشکی در تمامی بخش‌ّ‌های زنجیره تولید، عمل کنند.

یکی از مصادیق این تلاش آن است که تصویب قانون ارزش‌افزوده را تسریع کنند چراکه طبق این قانون، مالیات ارزش‌افزوده این صنعت به صفر می‌رسد. باید به این نکته هم توجه داشت که محصولات ساخته‌شده از پرداخت مالیات ارزش‌افزوده معاف هستند ولی متاسفانه در خصوص مواد اولیه این‌گونه نیست و تولیدکنندگان موظف به پرداخت مالیات هستند. این در حالی است که طبق قانون، پس از تولید نباید مالیات ارزش‌افزوده به تولیدات دارویی تعلق گیرد. درخواست صریح ما در سندیکا این است که مالیات ارزش‌افزوده مربوط به مواد اولیه واردشده حذف شود و به‌جای آن به محصولات وارداتی اختصاص یابد.

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
داروخونه چی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
0
0
یکی به نعل یکی به میخ.برادر ما اکسی تزریقی و فسفر ب ۱۲ و ... نداریم شما دم از صادرات میزنی.سرمایه دامی کشور بواسطه کمبود دارویی در خطر است شما در فکر دلار صادراتی.واقعا که
نظر شما
ادامه