کد خبر: ۵۵۳۴۹
تعداد نظرات: ۲ نظر

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: ارز 4200 تومانی برای واردات تخم ماهی چشم زده حذف شد و از این به بعد این نوع تخم ماهی با ارز نیمایی وارد می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر نبی الله خون میرزایی» رئیس سازمان شیلات ایران امروز در نشست خبری گفت: ارز 4200 تومانی برای واردات تخم ماهی چشم زده حذف شد و از این به بعد این نوع تخم ماهی با ارز نیمایی وارد می‌شود.

به گفته وی، حذف ارز 4200 تومانی از واردات تخم ماهی چشم زده در ستاد مقابله با تحریم وزارت جهاد کشاورزی و پس از رایزنی با اتحادیه‌های شیلات تصمیم‌گیری شد.

خون‌میرزایی گفت: سالانه 200 میلیون قطعه تخم ماهی چشم زده از کشورهای دیگر وارد می‌شود و خوداتکایی کشور در این زمینه تنها 25 درصد است

خون میرزایی حذف ارز 4200 تومانی را فرصت مناسبی برای تولیدکنندگان داخلی عنوان کرد و گفت: با ابراز علاقه تولیدکنندگان تخم ماهی در داخل خودکفایی در تولید ماهی چشم زده به 34 درصد می‌رسد

تخلف کشتی های چینی در صید فانوس ماهیان چه بود؟

رئیس سازمان شیلات در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که پرسید آیا کشتی‌های چینی در منطقه جنوب همچنان به صید فانوس‌ماهیان مشغول هستند و آخرین خبرها از حضور آنها چیست، گفت: مجوز صید فانوس‌ماهیانه تنها به شرکت‌های ایرانی داده شده بود اما این شرکت‌ها مجبور بودند از کشتی‌های چینی که دارای تکنولوژی‌های جدید هستند استفاده کننداما اشکال کار اینجا بود که این کشتی‌ها به همراه خودشان نیروی انسانی هم آوردند، اما کماکان امتیاز حق بهره‌برداری دست ایران بود.

وی افزود: این کشتی‌ها باید خارج از 12 مایلی سرزمین ما اقدام به صید کنند اما بعضی مواقع تخلفاتی انجام داده‌اند و این فاصله را رعایت نکرده اند که سازمان شیلات با آنها برخورد کرده است و در حال حاضر هم به صورت آنلاین آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کنترل و رصد می‌کند و اگر اشتباهی مرتکب شوند با آنها برخورد می‌کند. کشتی‌های چینی یا مالکیت ایرانی دارند یا اجاره به شرط تملیک در اختیار شرکت ایرانی قرار گرفته است.

چند کشتی در آبهای جنوب فانوس ماهی می گیرند؟

رئیس سازمان شیلات در پاسخ به این سوال که تعداد کشتی‌هایی که در این منطقه اقدام به صید می‌کنند چند فروند است، گفتبین 70 تا 94 کشتی اقدام به صید فانوس‌ماهیان می‌کنند.

خبرنگار فارس پرسید قرارداد صید فانوس‌ماهیان تا کی ادامه خواهد یافت، گفت: سال گذشته 23 هزار تن فانوس‌ماهی صید کردیم در حالی که ظرفیت 200 تا 300 هزار تن می‌تواند صید کرد؛ بنابراین ما هنوز برای ادامه صید وقت داریم.

سازمان شیلات مرجع تشخیص تخصصی تخلف صید ماهیان است، نهادهای دیگر دخالت نکنند

خون‌میرزایی در پاسخ به این سوال که اخیرا سپاه پاسداران دوباره برای مقابله با این کشتی‌های متخلف ورود کرده، آیا این به مفهوم غیرقانونی بودن کار آنها است، گفت: از خود آنها بپرسید، سپاه باید پشتیبان یگان حفاظت ما باشد و نباید راسا اقدام کند.

وی افزود: در حال حاضر سازمان شیلات مرجع تشخیص تخصصی است و دستگاه‌های دیگر هم باید به این مسئله توجه کنند و نباید با این فکر که تخلفی صورت گرفته راسا اقدام کنند.

چرا جایگاه نخست خاویار جهان را از دست دادیم؟

رئیس سازمان شیلات در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس که پرسید چرا جایگاه نخست تولید خاویار جهان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به چین واگذار کردیم و این کشور اخیرا مراکز پرورش خاویار راه‌اندازی کرده که توانسته بازارهای جهان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در اختیار بگیرد آیا چنین اقداماتی در کشور ما قابل اجرا نیست، گفت: ما زمانی که در دریای خزر ماهیان خاویاری صید می‌شد جایگاه نخست را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشتیم و به دلیل صید بی‌رویه نسل ماهیان خاویاری رو به انقراض رفت و اکنون کشورهای حاشیه دریای خزر حق صید ماهیان خاویاری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ندارند. اما کشور چین در بسیاری از ماهی‌های شیلاتی جایگاه نخست را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در دنیا دارد و البته ایران نیز در سال‌های گذشته کارهای خوبی انجام داده و اکنون بعد از چین و ارمنستان در تولید ماهیان خاویاری جایگاه سوم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در اختیار دارد. سال گذشته بیش از 28 هزار تن گوشت ماهیان خاویاری و 6 تن خاویار در کشور تولید شد که از این میزان 2800 کیلوگرم به ارزش 2 میلیون دلار صادر شد.

وی افزود: در 22 استان کشور ما در حال حاضر 130 مزرعه ماهیان خاویاری وجود دارد و برنامه‌ریزی که برای پرورش ماهیان خاویاری انجام داده‌ایم بیش از تکلیف برنامه ششم است.

واردات سالانه 200 میلیون قطعه تخم ماهی چشم‌زده

خبرنگار فارس پرسید میزان واردات و تولید تخم ماهی چشم زده در کشور چقدر است، خون‌میرزایی پاسخ داد: سالانه 200 میلیون قطعه تخم ماهی چشم زده وارد کشور می‌شد و ضریب خودکفایی در این محصول 25 درصد است. اما خود تکثیرکنندگان ادعا می‌کنند که 50 درصد نیاز کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تامین می‌کنند.

وی با اشاره به حذف ارز 4200 تومانی از واردات تخم ماهی چشم زده گفت: فرصت مناسبی برای تولید در داخل کشور فراهم شده و با توجه به علاقه‌ای که تولیدکنندگان دارند احتمالا سال آینده خودکفایی 34 درصدی در تخم ماهی چشم‌زده داشته باشیم.

تولید ماهی در قفس طبق برنامه پیش نرفت

رئیس سازمان شیلات در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که تولید ماهی در قفس آیا طبق برنامه پیش رفته است گفت: متاسفانه ما در تولید ماهی در قفس نسبت به برنامه عقب هستیم. قرار بود سال گذشته 50 هزار تن و امسال 100 هزار تن ماهی در قفس تولید کنیم که از آنجایی که این صنعت نوپا است و تجهیزات و دانش فنی آن وارداتی است نتوانستیم برنامه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ محقق کنیم.

خون‌میرزایی گفت: مشکلاتی نظیر عدم تامین ارز نیاز به سرمایه‌گذاری سنگین و مشکل تامین وثایق بانکی، مشکل مبادلات نقل و انتقال پول همه باعث شد که تولید ما در سال گذشته بیش از 14 هزار تن نباشد.

وی ادامه داد: این صنعت برای کشور بسیار مهم است و از سوی دفتر مقام معظم رهبری هم به رفع موانع تسهیلاتی این بخش تاکید شده است.

واکنش رئیس سازمان شیلات به اظهارات ظریف

در این نشست یکی از خبرنگاران پرسید که آقای ظریف وزیر امور خارجه درباره حضور کشتی‌های چینی در کشور گفته است که اجازه این کار داده شده، خون‌میرزایی واکنش نشان داد و اظهار داشت: هر کسی چنین اظهاراتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کرده اطلاع کاملی نداشته است.

وی با سرودن اشعاری از فردوسی که ظاهرا از پیش آماده کرده بود به اظهارات ظریف و ورود سپاه در جلوگیری از حضور کشتی‌های متخلف چینی در صید فانوس‌ماهیان پاسخ داد که محتوای آن این بود که همه باید به کار خود بپردازند و به کار دیگران دخالت نکنند.

رئیس سازمان شیلات همچنین از تولید 70 تن تیلاپیا در 4 استان خبر داد و گفت: به دنبال این هستیم تا پرورش تیلاپیا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در شمال کرمان، اصفهان، خراسان رضوی و نیشابور هم ادامه دهیم.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
0
1
می فرمایند که 25 درصد تخم در داخل تولید می شود اما نفرمودند که 6 سال پیش چقدر بود و چه میزان از تولید داخل کاسته شده!!!

فرموده اند که چینی ها نبودند و ایرانی ها بودند اما چطور می شود که ، کشتی و ملوانان و کارگران همگی چینی ، ماهی های صید شده راهی چین ، و فقط یک برگ کاغذ (مجوز) ایرانی. شاید مجوز واگذار شده

فرموده اند که اکنون کشورهای حاشیه دریای خزر حق صید ماهیان خاویاری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ندارند اما تولید خاویار ارمنستان بیش از ایران است

پس همه حرفهای ایشان را باور دارم
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
0
0
تولید تخم چشم زده ایرانی ۲۵ درصدم زیاده تخم تمام ماده میدن نصفش نر در میاد رشد نمیکنه با قیمت غذای ۱۲ هزار تومن همه پرورش دهنده ها بدبخت میشن بخوان بچه ماهی ایرانی پرورار کنن
اول کیفیت بچه ماهی ایرانی رو خودتون بررسی کنید ببینید بهترینش تو بهترین شرایط ضریب رشد ۱.۵ میده بعد وارداتو تعطیل کنید
نظر شما
ادامه