کد خبر: ۵۴۹

سرپرست معاونت بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه تاکنون کشور همچنان از آنفولانزای فوق حاد طیور پاک است، تاکید کرد: باتوجه به اینکه اکنون بحث آنفولانزای نوع A (آنفولانزای خوکی) در کشور مطرح است نباید از آنفولانزای فوق حاد طیور غفلت کنیم.

دکتر فرهاد طاهریان  با اشاره به اینکه سازمان دامپزشکی کشور اقدامات گسترده و پیشگیرانه‌ خود را در زمینه آنفولانزای فوق حاد طیور همچون گذشته ادامه می‌دهد، افزود: به‌دلیل انجام همین اقدامات است که اکنون با قاطعیت اعلام می‌کنیم که هیچ کانون آنفولانزای فوق حاد طیور در کشور نداریم.

وی افزود: همه ما موظف هستیم کاری کنیم که گردش این ویروس در جمعیت‌های هدف به حداقل کاهش برسد و البته قسمتی که به وظایف دامپزشکی مرتبط است به شدت کنترل‌های لازم برای جلوگیری از شیوع این بیماری در کشور صورت می‌گیرد و چنانچه کانون مشکوکی ملاحظه شود به سرعت آن کانون حذف و معدوم می‌شود.

طاهریان خاطرنشان کرد: در یک اقدام جدید در چهار استان سیستان و بلوچستان، فارس، تهران و گیلان یکسری افزایش اقدامات مراقبتی و نمونه‌برداری را برای کنترل بیشتر بیماری‌های و ردپای سویه‌های مختلف بیماری انجام می‌دهیم ضمن اینکه در جلسات مربوط به ستاد آنفلوانزا نیز در استان‌ها به صورت مستقر برگزار می‌شود و همچنین تقویت نظام مراقبت فعال را نیز در حیات وحش داریم و تمامی روش‌های اجرایی مرتبط با آنفلوانزای فوق حاد طیور به‌طور مرتب مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اعتبارات اختصاص داده شده به بیماری آنفلوانزای فوق حاد طیور اذعان کرد: برای معدوم سازی، کنترل و پیشگیری این بیماری‌ باید اعتبارات لازم و کافی در اختیار سازمان دامپزشکی قرار گیرد تا بتوانند این موفقیت خود را در کنترل این بیماری‌ در طی سال‌های اخیر، همچنان استقرار دهد.

سرپرست معاونت بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه کلمه واردات با ورود، دو کلمه متفاوت هستند، افزود: سازمان دامپزشکی تاکنون هیچ مجوزی برای واردات دام زنده از کشور افغانستان و مرزهای شرقی صادر نکرده است.

وی با تاکید بر اینکه هرگونه جابه‌جایی دام، در داخل کشور تحت نظارت دقیق قرنطینه‌ای ـ‌ بهداشتی سازمان دامپزشکی انجام می‌شود، ادامه داد: تمام کسانی که به این جابه‌جایی اقدام می‌کنند باید ضمن طی دوران قرنطینه‌ دام مجوزهای لازم را در مورد انتقال از مبدا به مقصد مبنی بر سلامت دام‌ها داشته باشند.

وی با بیان اینکه ممکن است ورود دام به معنی ورود غیر مجاز باشد، تصریح کرد: سازمان دامپزشکی در ارتباط با واردات قانونی مجوز می‌دهد و اگر دامی هم در داخل کشور جابه‌جا شده این جابه‌جایی عملا با رعایت مسائل بهداشتی و قرنطینه‌ای و با گواهی سلامت از مبدا‌ بوده است.

 

نظر شما
ادامه