کد خبر: ۵۲۷
عضو کمیته تخصصی IDF (فدراسیون بین‌المللی شیر) گفت: ماشین‌های حمل شیر پاستوریزه در تهران مجهز به سیستم ردیابی GPS می‌شوند...

عضو کمیته تخصصی IDF (فدراسیون بین‌المللی شیر) گفت: ماشین‌های حمل شیر پاستوریزه در تهران مجهز به سیستم ردیابی GPS می‌شوند.

دکتر شهریار دبیریان ـ مدیر تضمین کیفیت شرکت صنایع شیر ایران  در تشریح تدابیر جدید پیگیری روش‌های حمل و نقل و توزیع فرآورده‌های شیری در بازار داخلی ضمن اعلام این خبر افزود: از آنجاکه سهل‌انگاری رانندگی برخی از خودروهای حمل و نقل محصولات شیر پاستوریزه می‌تواند موجب افت کیفی محصول نهایی خروجی از کارخانه شود، این سامانه مجهز به سیستم GPS که امکان ردگیری ماهواره‌ای محل‌های توقف و چگونگی نقل وانتقال ماشین‌ها را فراهم می‌کند، طی دو یا سه هفته آینده به صورت رسمی اجرا می‌شود.

به گفته دبیریان، کارشناسان حوزه کنترل کیفی با اجرای سیستم GPS از طریق سیستم‌های رایانه‌ای باز نبودن بیش از حد درب خودروها، خاموش نکردن ترموکینگ، توقف‌های بی‌مورد و ... را تحت نظارت خواهند داشت.

وی با بیان اینکه حدود90 درصد کیفیت فرآورده‌های شیری استحصالی در کارخانه‌ها به کیفیت شیر خام وابستگی دارد و هم‌اکنون وجود آنتی بیوتیک‌ها و انواع هورمون‌ در شیر خام از اهمیت ویژه‌ای در مخاطره‌آمیز کردن مصرف شیر خام برخوردار شده است، اظهار امیدواری کرد تا با همکاری جدی متولیان بهداشتی، اجباری شدن استاندارد شیر خام نیز در دستور کار فوری قرار گیرد.

او با اشاره به اینکه در ایران نیز دامدارانی فعالیت می‌کنند که تولید آن‌ها با شیرخام‌های کشورهای توسعه یافته اروپایی برابری می‌کند، افزود: متاسفانه درصد آن در مجموع تولید کشور کم است.

دبیریان با بیان اینکه در اروپا به دلیل تولید شیر خام بسیار کیفی، تاریخ مصرف و انقضای شیر پاستوریزه آن‌ها دست کم بین 14 تا 21 روز است، اظهار کرد: این در حالی است که حداکثر تاریخ انقضا برای شیر پاستویزه در ایران طبق الزامات مراجع نظارتی پنج روز تعیین شده است.

مدیر تضمین کیفیت شرکت صنایع شیر ایران یکی دیگر از مشکلات صنایع لبنی را عدم رعایت حفظ زنجیره سرما برای محصولات پاستوریزه در فروشگاه‌های عرضه عنوان و خاطرنشان کرد: در حالی برخی مغازه داران فرآورده‌های استریل و مدت‌دار لبنی را داخل یخچال قرار می‌دهند که شیر پاستوریزه و ماست و دوغ پاستوریزه را بیرون از یخچال نگهداری می‌کنند.

وی با ابراز تاسف از این نوع بازار گردانی صنایع لنبی در بازار که موجب سوءتفاهم میان موسسه استاندارد و شرکت‌های تولیدکننده می‌شود، افزود: کما اینکه ترش شدن ماست، گاز دار شدن دوغ و بالا رفتن اسیدیتیه شیر در خارج از یخچال طعم محصولات را با آنچه کارخانه فرآوری‌کننده برای مشتری در نظر گرفته است، مغایر خواهد کرد.

دبیریان خاطرنشان کرد: باتوجه به تبعات منفی آنتی‌بیوتیک‌ها در سلامت بدن و کاهش مقاومت آن به نسخه‌های درمانی در روزهای مبادا یا وجود آب اضافی در شیر جهت بالا رفتن حجم شیر و کاهش اسیدیته شیرخام، باید در مورد رعایت این استانداردها به ویژه در سهمیه شیر مدارس حساسیت مضاعف نشان داد.

عضو کمیته‌های تخصصی فدارسیون بین‌المللی شیر درباره احداث دامداری و صنایع فرآوری در جوار یکدیگر افزود: باتوجه به احتمال انتقال آلودگی‌ از دامداری‌ها به کارخانه‌های همجوار، رعایت فاصله و نیز استانداردهای لازمه الزامی است ضمن اینکه ساختار کنونی دامداری‌های داخلی کشور برای چنین تجربیه‌هایی پرمخاطره است.

دبیریان یکی از اصلی‌ترین و فوری‌ترین راهکارهای مهم در افزایش کیفیت شیر خام کشور را تاسیس خانه شیر ایران عنوان کرد که در حال حاضر در دستور کار مراجع قانونگذاری قرار دارد.

 

نظر شما
ادامه