کد خبر: ۵۲۳۲
تعداد نظرات: ۹ نظر
با توجه به گسترش زمینه فعالیت دامپزشکی باید این سازمان نیز همچون سازمان محیط زیست زیرنظر ریاست جمهوری باشد / با توجه به اینکه در علوم دامپزشکی زمینه کار کاملا متفاوت از کشاورزی است و این دو هیچ سنخیتی با هم ندارند در کنار هم بودن آنها مشکلاتی را ایجاد می‌کند که باعث می‌شود دامپزشکی به حاشیه برود که متاسفانه این اتفاق در کشور روی داده است...

حکیم مهر - آخرین شنبه آوریل هر سال روز جهانی دامپزشکی نام گرفته و سال 2011 نیز بعنوان سال جهانی دامپزشکی نامگذاری شده است و این نشان از اهمیت این حرفه دارد؛ شغلی که مستقیم با امنیت و سلامت غذایی مردم در ارتباط است و کوچکترین اشتباه می‌تواند سلامت غذایی مردم هر کشوری را تحت تاثیر خود قرار دهد و این مساله یعنی اینکه باید برای توسعه دامپزشکی اهتمام ویژه‌ای ورزید.

در این زمینه دکتر جمشید رزم یار، متخصص بیماریهای طیور و عضو شورای مرکزی سازمان نظام دامپزشکی با اشاره به رابطه نزدیک دامپزشکی با سلامت جامعه، گفت: جایگاه ‌دامپزشکی نباید آنگونه که اکنون در کشورمان است، باشد چراکه عمده مشکلات مردم یک جامعه مربوط به مباحث اقتصادی است که بخش اعظم مباحث اقتصادی نیز مربوط به غذا است یعنی افراد می‌توانند مسکن نداشته باشند و به صورت استیجاری زندگی کنند ولی نمی‌توانند غذا نخورند و درصد عمده‌ای از سبد کالایی مواد غذایی به برخی حیوانات برمی‌گردد.

وی تصریح کرد: وقتی تمام زندگی یک انسان به طور دائم درگیر با نتیجه کار رشته دامپزشکی بوده و عملکرد صحیح دامپزشکان باعث تولید مواد غذایی سالم و عملکرد نامناسب آنها یا حتی نداشتن امکانات و بی‌توجهی به دامپزشکی تولید غذای ناسالم را به دنبال دارد، اهمیت دامپزشکی بیش از پیش خود را نشان می‌دهد چراکه این رشته می‌تواند تاثیرات بسیاری در اجتماع داشته باشد.

رزم یار با یادآوری اینکه طی تمام تحقیقات علوم پزشکی که برای انسان انجام می‌شود، تست کردن داروهای جدید، انجام روش‌های جدید جراحی و ...، باید ابتدا توسط دامپزشکان روی حیوانات صورت گیرد، افزود:‌ هر نتیجه مثبتی که یک روش درمان یا یک دارو یا یک روش جراحی روی حیوانات داشته باشد می‌تواند به علوم پزشکی تعمیم پیدا کند بنابراین در این زمینه نیز دامپزشکی نقش خاصی پیدا می‌کند.

این متخصص دامپزشکی اظهار کرد:‌ از سوی دیگر برای برخی کشورها و بویژه کشورهایی همچون کشور ما که قصد دارند از یک محصولی بودن مثل نفت خارج شده و نفت را به عنوان یک سرمایه درازمدت نگاه کرده و سعی کنند در کنار آن صنایع دیگر را افزایش دهند تا وابستگی آنها کمتر شود، مباحث اقتصادی و اقتصاد کشاورزی اهمیت بسیاری پیدا می‌کند که در این زمینه نیز اقتصاد دامی به دلیل غذا بودن حرف اول را می‌زند، بنابراین تولید کنندگان تمام محصولات دامی نیز جایگاه خاصی پیدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه تضعیف دامپزشکی صدمات و ضرر و زیان بسیاری برای اقتصاد کشور به دنبال دارد، گفت:‌ امروزه با یک اعلام ساده آنفولانزای مرغی در کشور مصرف مرغ و صادرات آن به کشورهای دیگر به شدت کاهش پیدا می‌کند.

رزم‌یار در ادامه تصریح کرد: هر چند در سال‌های گذشته رویکرد دولت و مجلس به سمت پررنگ‌تر کردن نقش دامپزشکی بوده است اما این مقدار کافی نیست و جایگاه سازمان دامپزشکی باید بیش از این باشد که اکنون هست و با توجه به گسترش زمینه فعالیت دامپزشکی باید این سازمان نیز همچون سازمان محیط زیست زیرنظر ریاست جمهوری باشد.

این متخصص دامپزشکی ادامه داد: با توجه به اینکه در علوم دامپزشکی زمینه کار کاملا متفاوت از کشاورزی است و این دو هیچ سنخیتی با هم ندارند در کنار هم بودن آنها مشکلاتی را ایجاد می‌کند که باعث می‌شود دامپزشکی به حاشیه برود که متاسفانه این اتفاق در کشور روی داده است.

او گفت: ارتباط سازمان دامپزشکی با وزارت بهداشت و وزارت سلامتی که قرار است در آینده تاسیس شود باید ارتباط معناداری باشد که متاسفانه این ارتباط اکنون وجود ندارد و در کل دیدگاه برخی مسوولان نسبت به دامپزشکی صرفا درمان دام‌های خانگی است در حالیکه وظایف اقتصادی و بهداشتی دامپزشکی از جایگاه بسیار بالاتری برخوردار است که هرچه به آن کمتر توجه شود آسیب آن را در سطح کشوری، ملی و منطقه‌ای خواهیم داشت.

 

 

انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
باران
|
-
|
۲۲:۵۲ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۶
0
0
........ تو آب گل آلود دنبال صید ماهی .....!!!!
همکار
|
-
|
۱۰:۴۶ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۷
0
0
اگر با دامپزشکی ادغام شود از بشتر جوانب بهتر است
آناهیتا حسین زاده
|
-
|
۰۲:۳۰ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۸
0
0
این فرمایش شما از پست مشاورت علیّه دکتر آقامیری بود یا از جایگاه مشاورت مقام عالی مرکز مجازی پژوهش های استراتژیک دامپزشکی؟
همكار
|
-
|
۱۸:۵۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۸
0
0
آقاي دكتر رزميار شما در 4 سال گذشته تمام تلاش و كوششتان را براي تضعيف و .... سازمان بكار بستيد. ........ و سايرين را نادان فرض نكنيد
دکتر محتسبی
|
-
|
۰۹:۲۸ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۹
0
0
من هم قبول دارم که دامپزشکی نباید زیر نظر وزارت کشاورزی باشد اما مستقل شدن هم دردی را دوا نمی کند زیرا افراد مدعی زیادی برای این کار خود را کاندید میدانند که کارنامه مدیریتی موفقی نداشته اند بهترین گزینه تحت پوشش وزارت بهداشت است
مستور
|
-
|
۱۳:۳۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۹
0
0
همه جای دنیا دامپزشکی زیر گروه بخش کشاورزی است.شما هم لطفا تز ندهید.
رزیدنت
|
-
|
۲۳:۲۱ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۰
0
0
همه جای دنیا دامپزشکی زیر گروه بخش کشاورزی است؟!!!!!!! همه جای دنیا؟؟؟؟؟!!! کی ، الان رو می فرمائید یا 30 سال پیش؟؟؟؟!!!!!! همیشه می گن هیچ ندونستن بهتر از یه کم دونستن هستش.
omid
|
-
|
۱۱:۰۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۱
0
0
سلام
آقاي دكتر آقاميري نيز از اين حرف ها مي زد، اما در عمل با حمايت از قانون نظام جامع دامپروري و افزايش بهروري ضربه كاري را به دامپزشكي زد
یکی از همکاران
|
-
|
۱۷:۴۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۳
0
0

آیا واقعا همه جای دنیا را این فرد بررسی کرده است؟

دهها سال است که سازمان دامپزشکی ایتالیا مستقلانه تحت نظارت وزیر بهداشت فعالیت می کند و اتفاقا سازمان خواربار و کشاورزی جهان (فائو) هم در رم مرکز ایتالیا قرار دارد!

ضمن اینکه از بعد از بحران جنون گاوی و اخیرا آنفلوانزای فوق حاد اتحادیه اروپا با قاطعیت تصمیم گیری در مورد بهداشت و سلامت دام (دامپزشکی) را از مدیریت کل کشاورزی به مدیریت کل بهداشت و مصرف کنندگان منتقل کرده است.

اگر در سایت کمیسیون اروپا جستجو کنید، دقیقا این موضوع را پیدا خواهید کرد.
نظر شما
ادامه