کد خبر: ۵۲۱۱

حکیم مهر - متولی تحقیقات آبزیان کشور، تمامی عواقب مربوط به پرورش تیلاپیا را می پذیرد.

رییس موسسه تحقیقات شیلات ایران با اعلام این مطلب گفت: تیلاپیا گونه ای غیر بومی محسوب می شود و بر اساس مقررات باید یک سری مطالعات زیست محیطی به انجام برسد تا اجازه ورود این گونه به آبهای کشور صادر شود.

دکتر عباسعلی مطلبی افزود: از دو سال گذشته، کارهای مطالعاتی مربوط به این گونه انجام شده و در حال حاضر اطلاعات بسیار جامعی حاصل شده است.

وی خاطرنشان کرد: گونه تیلاپیا سازگار با شرایط خشکسالی بوده و نسبت به کم آبی و شوری آب تحمل بسیار بالایی دارد.

مطلبی ادامه داد: گونه تیلاپیا دارای تولید بسیار مناسبی در واحد سطح بوده و می تواند منجر به افزایش تولید در کشور شود.

وی با اعلام اینکه گونه های مولدی که به کشور وارد شده در شرایط کاملا محصور و قرنطینه پرورش یافته است، تصریح کرد: این موسسه تحقیقات خود را در جهت تک جنسی کردن این گونه و سایر مطالعات در شرایط قرنطینه انجام داد.

نگرانی برای پرورش تیلاپیا وجود ندارد

موسسه تحقیقات شیلات ایران یادآور شد: این نگرانی وجود داشت که به دلیل بومی نبودن گونه تیلاپیا در آبهای کشورمان، محیط زیست طبیعی در خطر قرار گیرد. بنابراین انجام مطالعات مربوط به این گونه در استان یزد به انجام رسید که دسترسی به دریا در این منطقه وجود نداشت.

مطلبی تاکید کرد: تمامی مطالعات مربوط به پرورش گونه تیلاپیا به اتمام رسیده و مکتوب شده است و به سازمان محیط زیست برای اطلاع و اطمینان از بی خطر بودن آن نیز اعلام شده اما هنوز جوابی از سوی این سازمان اخذ نشده است.

وی اظهار داشت: بر اساس برنامه ریزیهای انجام شده، قرار بود که در قالب چهار پایلوت در شهریورماه سال جاری کار پرورش انجام شود. اما به دلیل تعلل محیط زیست، همچنان موضوع باقی مانده است.

آیا محیط زیست این بار اجازه پرورش تیلاپیا را خواهد داد؟

مطلبی همچنین گفت: 21 یا 22 اسفندماه سال جاری قرار است در جلسه ای مشترک با سازمان حفاظت از محیط زیست، پرورش تیلاپیا مورد بررسی قرار گیرد. اما مشخص نیست که آیا مستندات ارایه شده مورد توجه این سازمان قرار خواهد گرفت یا خیر؟

وی در ادامه افزود: متولی شیلات و آبزیان نسبت به ورود آبزیان غیر بومی به آبهای کشورمان به اندازه کافی حس دلسوزی و تعلق دارد. بنابراین اگر احساس شود که خطری برای آبزیان داخلی وجود داشته باشد، هیچگاه این گونه را به آبهای داخلی وارد نخواهیم کرد.

رییس موسسه تحقیقات شیلات ایران خاطرنشان کرد: تیلاپیا در دنیا نزدیک به سه میلیون تن تولید دارد و توانسته است در صنعت شیلات و آبزیان تحول اساسی به وجود آورد. بنابراین باید هرچه سریعتر نسبت به پرورش این گونه تصمیم گیری شود.

امکان تولید گلخانه ای تیلاپیا وجود دارد

مطلبی ادامه داد: موسسه تحقیقات شیلات ایران با دولت نروژ کار مشترکی را انجام داده است، به گونه ای که پرورش تیلاپیا در سیستم گلخانه ای پرورش داده شد و تولید 50 تنی حاصل شد.

وی تصریح کرد: تولید گونه تک جنسی در محیطهای قرنطینه هیچ مشکلی را برای آبزیان آبهای داخلی ایجاد نمی کند.

مطلبی یادآور شد: نباید پتانسیلهای موجود در بخش آبزیان را معطل گذاشت. زیرا تولید پروتئین مطرح است و باید هرچه سریعتر نسبت به آن تصمیم گیری شود.

وی تاکید کرد: تحقیقات شیلات ادعا دارد که بهترین متخصصان اکولوژیکی و محیط زیستی را در مجموعه خود دارد. بنابراین وقتی بر مساله ای تاکید می شود، تمامی عواقب را نیز خواهیم پذیرفت.

رییس موسسه تحقیقات شیلات ایران اظهار داشت: تیلاپیا گونه ایست که اصل آن به کشور آفریقا تعلق دارد و ظرف چهار تا پنج ماه به وزن بازاری خواهد رسید. بنابراین پتانسیل مناسبی برای تولید آبزیان در ایران محسوب می شود.

 

خبر مرتبط :

 
 
نظر شما
ادامه