کد خبر: ۵۱۷۳

حکیم مهر - دبیر انجمن صنفی گاوداران تهران با انتقاد از آنچه بلاتکلیفی و بی‌برنامه‌گی در صنعت دامپروری می‌خواند، تصریح کرد: روزانه دو هزار و 500 تن شیر خام یارانه‌ای در استان تهران توزیع عرضه می‌شد که طبق اعلام یک باره وزارت بازرگانی به دلیل کمبود اعتبار، میزان خرید شیر از دامداران کاسته شده است و هم‌اکنون شیر تولیدی در گاوداری‌ها روی دستشان مانده که دامداران یا باید شیر تولیدی که قابل نگهداری نیست به چاه بریزند یا یکباره 10 هزار راس گاو شیری اصیل را روانه کشتارگاه کنند لذا لازم بود این تصمیم از دو ماه قبل اعلام می‌شد.

محمدرضا حسنی گفت: مسوولیت بخش دامپروری در کشور باید به عهده یک وزارتخانه باشد و یک وزارتخانه برای دامپروری کشور تصمیم‌گیری کند.

وی بی‌برنامگی را مهمترین مشکل دامپروری کشور دانست و تصریح کرد: براساس ابلاغیه معاونت اول رییس جمهوری در دی ماه قرار بوده به صورت 24 ساعته اعتبار شیر یارانه‌ای به کارخانه‌های لبنی و در واقع به دامداران پرداخت شود اما تاکنون این اعتبار تامین نشده و کارخانه‌ها به بهانه عدم تامین این اعتبار پول کلیه محصول دریافتی از دامدار را نمی‌پردازند.

حسنی خاطرنشان کرد: طی سه ماهه اخیر وجوه شیر یارانه‌ای دریافتی - بیش از 210 میلیارد تومان - را به کارخانه‌های لبنی و نهایتا به دامداران نداده‌اند و هم اکنون صدها فقره چک دامداران پشت گیشه بانک‌ها با عدم موجودی حساب مواجه است. از سوی دیگر دامداران نتوانسته‌اند پول کارگر و علوفه دام‌هایشان را بپردازند و دیگر هیچ دلالی حاضر نیست به دامداران علوفه نسیه بدهد چراکه توانایی پرداخت اقساط خود را ندارد.

دبیر انجمن صنفی گاوداران تهران گفت: سالانه 580 میلیارد تومان یارانه شیر بوده که وزارت بازرگانی به دلیل کمبود بودجه، صد میلیارد تومان از این اعتبار را کاهش داده است که درپی کاهش ناگهانی خرید شیر، دامداران روزانه هزار و 500 تن شیر سرگردان در استان تهران دارند.

وی با اشاره به افزایش تولید به منظور خودکفایی و همچنین افزایش میزان شیر دهی گاوها در فصل بهار، اظهار کرد: دامداران نه هزینه تامین علوفه دام‌ها را دارند و نه محصول تولیدی‌اشان را می‌خرند، این در حالی است که به یکباره هم نمی‌توان 10 هزار راس گاو شیری را روانه کشتارگاه کرد که در این میان شبکه دلالی از سود بالایی برخوردار می‌شوند لذا لازم بود این تصمیم از دو ماه قبل اعلام می‌شد.

دبیر انجمن صنفی گاوداران تهران مشخص شدن تکلیف تولید شیر و رویه پرداخت یارانه‌ آن را خواستار شد و تاکید کرد: از وزارت بازرگانی و کشاورزی تقاضا داریم با بررسی کارشناسی و تخصصی شیر مورد نیاز و مصرف کشور را به دامداران اعلام کنند تا سهمیه تولید هر دامداری مشخص شود نه اینکه دامداران با وام و بدهی جو، کنجاله و ذرت و ... را به شیر تبدیل کند و شیر تولیدی را به چاه بریزند.

 

خبر مرتبط :

 
 
نظر شما
ادامه