کد خبر: ۵۱۷۲

حکیم مهر - مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران با بیان اینکه به دلیل واردات، گوشت پرواربندی شده روی دست دامداران مانده است، گفت: با وجود اینکه قیمت خرید گوسفند زنده نسبت به اوایل امسال 25 درصد کاهش یافته در بازار مصرف هیچگونه تغییری نیست که در این میان واسطه‌ها سود می‌برند.

سعید سلطانی اظهار کرد:‌ در حال حاضر به دلیل واردات گوشت، گوشت پرواربندی شده روی دست دامداران مانده و کسی نمی‌خرد.

وی افزود: با توجه به اینکه طی چند ماهه گذشته قیمت گوشت افزایش یافت، بسیاری از پرواربندان دام خرید و پرواربندی کرده‌اند که هم اکنون پس از شش ماه گوشت آماده روی دستشان مانده و با توجه به این‌که نسبت به اوایل امسال دام زنده تا 25 درصد ارزان تراز دامدار خریداری می‌شود در بازار هیچگونه تغییری برای مصرف‌کننده در قیمت‌ها نیست و در این میان واسطه‌ها سود می‌برند.

سلطانی گفت: دام زنده سبک که ابتدای سال تا هفت هزار تومان افزایش یافت هم اکنون به چهار هزار و 500 تومان رسیده و خریداری هم ندارد.

وی خاطرنشان کرد: حدود 50 درصد وزن دام زنده لاشه می‌شود و قیمت آن پس از کشتار حدود دو برابر(کیلویی 9 هزار تومان) می‌شود اما وارات گوشت‌های یخی بازار داخل را خراب کرده و قرار نبود واردات به این میزان که به بازار داخل لطمه وارد کند، صورت گیرد.

سلطانی تصریح کرد: پرواربندان آمادگی دارند هر مقدار وزارت بازرگانی اعلام کند، گوشت را با قیمت مناسب عرضه کنند.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران با بیان اینکه وزارت بازرگانی باید وارد بازار شود، تصریح کرد: شرکت پشتیبانی امور دام قبلا در چنین مواردی خرید و ذخیره‌سازی می‌کرد اما اکنون که در حال واگذاری است، بودجه دولتی برای آن در نظر گرفته نمی‌شود. از سوی دیگر براساس تصمیم شورای اداری به وزارت بازرگانی واگذار شده و از سوی شرکت پشتیبانی امور دام هیچگونه خدمتی به دامداران کشور صورت نمی‌گیرد.

وی گفت: تا قبل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها قیمت جو در بندر امام خمینی (ره) 357 تومان بود که با شروع اجرای این قانون و اقدام وزارت جهاد کشاورزی حدود 52 تومان قیمت در بازار آزاد کاهش یافت و هم‌اکنون هم کیلویی 302 تومان است. همچینن یک میلیون تن جو یارانه‌ای به قیمت کیلویی 290 تومان در اختیار دامداران قرار می‌گیرد که علاوه بر کاهش قیمت تولید،‌ بازار را نیز تعدیل می‌کند.

سلطانی با بیان این‌که 70 درصد هزینه دامداری‌ها خوراک دام است، ‌گفت: یک میلیون تن گندم یارانه‌ای نیز با 50 درصد کمتر از قیمت بازار، کیلویی 184 تومان در اختیار دامداران قرار می‌گیرد که به عنوان بسته حمایتی دامداران در کوتاه‌مدت بوده است. همچنین 150 میلیون لیتر سوخت به قیمت 165 ریال تامین شد.

 

 

نظر شما
ادامه