کد خبر: ۵۰۰۴۴

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: موردی از بیماری پاستولوز در بازرسی های انجام شده از واحدهای پرورش دام و دامداری های شهرستان اراک مشاهده نشده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر محسن شانقی» روز دوشنبه افزود: در بازرسی از واحدهای دامداری و پرورش دام و گزارش گیری از مراکز بخش خصوصی و دولتی دامپزشکی در شهرستان اراک و شهر داود آباد موردی از بیماری پاستولوز مشاهده نشده است.

وی ادامه داد: بیماری پاستولوز بیماری باکتریایی و عفونی است که در گاوها به صورت پر خونی در برخی عضلات (سپتی سمی) و در گوسفند و بز به صورت ضایعات تنفسی (پنومونی) بروز می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خاطر نشان کرد: بیماری پاستولوز بیماری بومی استان‌های شمالی، شمال غربی و جنوب غربی کشور بوده و در سایر نقاط کشور به صوت تک گیر بروز کرده و احتمال شیوع آن در این مناطق بسیار پایین است.

دکتر شانقی خاطر نشان کرد: خبری مبنی بر شیوع گسترده بیماری دامی پاستورلوز در شهر داود آباد و شهرستان اراک در فضای مجازی استان مرکزی منتشر شده که بر اساس بازرسی‌های انجام شده در سطح دامداری‌های این منطقه، تکذیب می‌شود.

وی یاد آور شد: چهار کانون بیماری شامل سه کانون در شهرستان ساوه و یک کانون در شهرستان کمیجان توسط بخش خصوصی گزارش و اقدامات لازم برای مقابله با این بیماری انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: انجام ۲ مرحله واکسیناسیون دام‌ها در ابتدای فصل بهار و پاییز، انجام ضد عفونی دامداری‌ها از جمله مهترین راهکارهای مقابله با بیماری پاستورلوز است.

شانقی افزود: یک هزار و ۸۶۳ رأس دام از ابتدای سال جاری تاکنون برای مقابله با بیماری پاستولوز واکسینه شده‌اند.

وی گفت: کنترل عوامل زمینه ساز از طریق موارد بهداشتی و رعایت اصول زیستی مهمترین راهکار جلوگیری از انتقال این بیماری در بین دام‌ها است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی ادامه داد: بیماری پاستولوز جزو بیماری‌های گروه ۲ دامپزشکی بوده و در صورت بروز، انجام واکسیناسیون توسط دامدار و بخش خصوصی انجام می‌شود.

شانقی گفت: بیماری پاستولوز بیماری مشترک بوده و بیماری از طریق گزش حیوانات خانگی آلوده از جمله سگ و گربه به انسان منتقل شده و انتقال از طریق حیوانات اهلی از اهمیت پایینی برخوردار است.

وی ادامه داد: بیماری پاستولوز از طریق تماس با دام آلوده و ترشحات تنفسی قابل انتقال بوده و درمان به موقع بهبود دام بیمار را به همراه دارد.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان، و یک هزار و ۵۳۹ روستا، دارای ۸۰۰ واحد مرغداری صنعتی، ۴۹۱ واحد گاوداری صنعتی و ۱۹۱ واحد کارگاه پرورش آبزیان است.

 
نظر شما
ادامه