کد خبر: ۴۸۴۱

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی رشتخوار، زنجان و آذربایجان شرقی

 

سرپرست دامپزشکی رشتخوار:
گاوهای رشتخوار مایه‌کوبی می‌شوند


سرپرست شبکه دامپزشکی رشتخوار با اشاره به وضعیت تب برفکی در جامعه دامی گفت: 100 درصد دام گاو شهرستان رشتخوار مایه‌کوبی می‌شود.

علیرضا قدرتی در جمع خبرنگاران در محل فرمانداری رشتخوار اظهار داشت: در سال جاری مرحله سوم واکسیناسیون تب برفکی با استفاده از توان بخش‌های دولتی و خصوصی دامپزشکی، به مدت 30 روز و با هدف ایمن‌سازی جمعیت دامی شهرستان به اجرا در آمد.
سرپرست شبکه دامپزشکی رشتخوار افزود: در این طرح بیش از 7 هزار رأس گاو و گوساله با همکاری بخش خصوصی زیر نظارت شبکه‌های دامپزشکی شهرستان‌ تحت پوشش مایه‌کوبی قرار می‌گیرند.
قدرتی تصریح کرد: از عمده‌ترین ویژگی‌های این فاز در مقایسه با فازهای مشابه قبلی تأکید بیشتر بر رعایت اصول امنیت زیستی، ضدعفونی و استفاده از تجهیزات یک بار مصرف استریل در حین انجام عملیات واکسیناسیون است.
سرپرست شبکه دامپزشکی رشتخوار افزود: از خسارت جبران‌ناپذیری که این بیماری بر جای می‌گذارد، می‌توان به تلفات دام‌های کوچک، وقوع لنگش، کاهش اشتهای دام به سبب ایجاد تاول‌های دهانی و در نتیجه کاهش تولید و پایین آمدن راندمان اقتصادی در گله اشاره کرد.
وی با تشکر از دامداران که در فازهای قبلی همکاری لازم را در این زمینه داشته‌اند، اظهار داشت: همکاری دامداران در مهار کردن دام در هنگام تزریق واکسن به گونه‌ای که تمام گله واکسن دریافت کنند، در واکسیناسیون بهینه و موثر دام‌ها حائز اهمیت است.
قدرتی گفت: تب برفکی از جمله مهم‌ترین بیماری‌های مسری گاوان است که موجب خسارات اقتصادی قابل توجهی می‌شود.
وی ادامه داد: این بیماری در گاوهای بالغ احتمال کشندگی کم دارد اما در اثر ایجاد میوکاردیت در کم سن و سال‌ها کشندگی بالایی دارد.
قدرتی اظهار داشت: گاو‌، گوسفند‌، بز‌ و همه نشخوارکنندگان وحشی در معرض خطر این بیماری قرار دارند‌، البته شتر از استعداد کمی برای ابتلا به این بیماری برخوردار است
وی افزود: عامل این بیماری از طریق هوا منتشر می‌شود و بنابراین واگیری بسیار بالایی دارد.
سرپرست شبکه دامپزشکی رشتخوار تصریح کرد: تب برفکی به سبب کاهش اشتهای دام به دلیل ضایعات دهانی موجب کاهش تولید و پایین آمدن بازده اقتصادی در گله و دامداری‌ها می‌شود.
وی از دامداران خواست به منظور جلوگیری از ورود و گسترش بیماری در این شهرستان در صورت خرید دام از دام‌های با هویت که سلامتی آن‌ها مورد تأیید است، خریداری کنند.
شهرستان رشتخوار دارای 300 هزار راس دام سبک و 7 هزار راس دام سنگین است.

 

--------------------------------

 

معاون اداره کل دامپزشکی زنجان:
عرضه ماهی در مراکز غیرمجاز جمع‌آوری می‌شود

 

معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان زنجان گفت: با توجه به این که نگهداری و عرضه ماهی در مراکز غیر مجاز از جمله از طریق دست فروش‌ها باعث شیوع آلودگی از طریق این مراکز می‌شود، لذا با هماهنگی‌های صورت گرفته، عرضه ماهی از طریق این مراکز در استان جمع‌آوری می‌شود.

مرتضی پهلوانی با بیان این که بارها مشاهده شده که افرادی اقدام به عرضه ماهی در مراکزی غیر از واحدهای صنفی می‌کنند، افزود: با توجه به رعایت موارد بهداشتی، با هماهنگی صورت گرفته با شهرداری مقرر شده است تا این افراد از سطح شهر جمع‌آوری شوند و اجازه فعالیت به آنها داده نخواهد شد.

وی ادامه داد: در این زمینه البته مردم نیز باید با رعایت موارد بهداشتی، از خرید ماهی از این افراد خودداری کنند؛ زیرا بارها مشاهده شده که برخی افراد با خرید ماهی از این عده، دچار بیماری‌هایی شده‌اند. در این زمینه با توجه به این که این افراد، مکان ثابتی برای فعالیت ندارند، نمی‌توان در صورت بروز مشکل برخورد خاصی با آنها کرد.

پهلوانی با بیان این که در بازار فرآورده‌های خام دامی نباید این گونه فرآورده‌ها وجود داشته باشد، عنوان کرد: در این زمینه سعی شده است تا واحدهای فروش ماهی ضابطه مند شوند؛ به گونه‌ای که این واحدها بر اساس قانون موظف شده‌اند تا مسائل بهداشتی را رعایت کنند و مردم نیز باید از این واحدها خریدهای خود را انجام دهند.

معاون فنی دامپزشکی استان در خصوص برخی واحدهای صنفی که اقدام به خرد کردن مرغ و ماهی می‌کنند، گفت: با توجه به آزمایش‌های صورت گرفته توسط دامپزشکی از این موارد، مشخص شده است که در خرد کردن مرغ و ماهی، یک سری آلودگی از این طریق انتقال می‌یابد که این امر برای افراد استفاده کننده از این فرآورده‌ها خطراتی دارد.

پهلوانی یادآور شد: در این زمینه به واحدهای صنفی اعلام شده است که خرد کردن مرغ و ماهی در واحد صنفی در راستای جلوگیری از شیوع بیماری، ممنوع است و در صورت مشاهده نیز برخوردهای قانونی لازم در این زمینه صورت خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در خصوص عرضه گوشت در قصابی‌ها به صورت فله‌ای نیز قصد داریم با رعایت یک سری ضوابط، این کار به صورتی انجام شود که گوشت در این واحدها تنها به صورت بسته‌ای عرضه شود و در راستای جلوگیری از شیوع بیماری، حتی الامکان گوشت از این طریق به مردم عرضه شود به عبارت دیگر قصابی‌ها جمع‌آوری شده و گوشت با هویت مشخص به فروش برسد.

این مقام مسئول بیان کرد: در 9 ماهه گذشته، اداره کل دامپزشکی استان 16 هزار و 317 مورد بازرسی از اماکن توزیع، نگهداری و عرضه فرآورده‌های خام دامی انجام داده که در این زمینه، 10 مورد از متخلفان به مراجع قضایی معرفی شده و 6 هزار و 656 کیلوگرم مواد خام دامی فاسد و تاریخ مصرف گذشته ضبط و معدوم شد.

 

----------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی خبر داد؛
نظارت بر بخش خصوصی در حوزه دامپزشکی آذربایجان شرقی تشدید می شود

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی افزود: با همکاری اداره کل دامپزشکی و تعزیرات استان، نظارت بر مطب های دامپزشکی، داروخانه ها و مراکز عرضه دارو و واکسن که توسط بخش خصوصی اداره می شود، تشدید شده است.
بهراد زندیه گفت: کارشناسان اداره کل با دقت روند واکسیناسیون دام ها توسط بخش خصوصی را در حین ماموریت کنترل و با متخلفان برخورد می کنند.
وی با تاکید بر اینکه سهل انگاری در خصوص سلامتی مردم جایز نیست، اضافه کرد: اقدامات دامپزشکی با سلامتی مردم ارتباط مستقیم دارد و این اداره کل در تلاش است با تشدید نظارت ها امنیت غذایی مردم را تامین کند.

 

 

نظر شما
ادامه