کد خبر: ۴۸۳۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی گفت: هرچند بیماری نیوکاسل به علت مشکلات زیرساختی و بهداشتی در مرغداریها سالهاست که در ایران شیوع دارد، اما امروز این بیماری مساله مرغداران نیست.

محمدرضا حاجی اصغری افزود: کشورهای تولیدکننده بزرگ که مرغداریها چند هزار قطعه ای در آن فراوان است با تجهیز زیرساختهای خود به افزایش راندمان تولید دست یافته اند که از طریق تزریق نقدینگی به واحدها صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: نیوکاسل و برونشیت مرغی و سایر بیماریها از دیرباز و به صورت طبیعی به علت رطوبت بالا و شوکهای مختلف در مرغداریها شیوع پیدا می کند، هرچند سرمایه مرغداران را تهدید می کند و میزان تلفات ناشی از بیماریهای از این دست در کشورهای اروپایی با ایران قابل مقایسه نیست، اما پیش از نیوکاسل باید نقدینگی مرغداران حل شود.

تکلیف 30 درصد صرفه جویی یارانه ای مشخص نیست

نماینده میانه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس ماده (7) قانون هدفمند کردن یارانه ها، 30 درصد از محل صرفه جویی یارانه ای باید به بخش کشاورزی اختصاص پیدا کند. این در حالیست که هنوز خبری از چگونگی تقسیم بندی این میزان صرفه جویی در دست نیست.

حاجی اصغری تصریح کرد: تشکلهای مرغداری به عنوان بزرگترین تشکلهای صنفی کشور هنوز نتوانستند در تصمیم گیریهای کلان دولت حضور داشته باشند. این در حالیست که سیستم مرغداری ایران در طول سالهای گذشته از رشد قابل توجهی برخوردار بوده که موید آن افزایش چند هزار تنی تولید گوشت مرغ در کشور است.

وی یادآور شد: اکنون ایران با برنامه ریزی و ذخیره سازی صحیح می تواند تمام نیاز مرغ کشور را تامین کند. اما به دلایل مختلف نظیر کمبود نقدینگی و عدم توجه دولت به مرغداریها، واردات مرغ یخزده از کشورهای مختلف و به بهانه های متفاوت به کشور صورت می گیرد.

حاجی اصغری تاکید کرد: مرغداریها با تعریف هزاران فرصت شغلی و تامین یکی از مهمترین اقلام غذایی مردم نقش عمده ای در امنیت غذایی کشور دارند و باید در بسته حمایتی وزارت جهاد کشاورزی مورد حمایت ویژه دولت قرار گیرند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک
|
-
|
۱۶:۱۷ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۶
0
0
کاملاض با ایشون موافقم با توجه به این که در ماههای سرد سال هستیم من خودم شاهد هستم که مرغدار می گوید اگر تلفات بدهیم هزینه اش کمتر است تا دمای سالن را بالا ببریم!!!!!!!!!!!
نظر شما
ادامه