کد خبر: ۴۷۸
عوامل ایجادکننده مسمومیت غذایی چند نوع باکتری هستند که اولین و مهم‌ترین آنها باکتری سالمونلاتیفی است که عامل ایجاد حصبه است، اما ایجاد حصبه نمی‌کند و به‌رغم این که عامل میکروبی است، درمان ضد‌میکروبی نیاز ندارد...
safar4-0408-tl
یک متخصص بیماری‌های گوارش و کبد اعلام کرد: هر اسهالی نشانه و علامت مسمومیت غذایی نیست، به‌خصوص در کودکان این اسهال می‌تواند نشانه بیماری‌های دیگری که در فصل تابستان شایع هستند، باشد.

دکتر سید محمود اسحاق‌حسینی، فوق‌تخصص گوارش و عضو هیات علمی‌ دانشگاه علوم پزشکی تهران در توضیح علائم مسمومیت غذایی، گفت: معمولا براثر مسمومیت‌ها افراد دچار تهوع و استفراغ می‌شوند که ممکن است چند روزی طول بکشد و بعد از این تهوع و استفراغ، اسهال در فرد ایجاد می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: این اسهال ممکن است 3 تا 4 ساعت و نهایتا تا 48 ساعت ادامه پیدا کند و در اکثر موارد بدون درمان دارویی بهبود می‌یابد.

عضو هیات علمی‌دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به عوامل ایجاد کننده مسمومیت غذایی، اظهار کرد: عوامل ایجادکننده مسمومیت غذایی چند نوع باکتری هستند که اولین و مهم‌ترین آنها باکتری سالمونلاتیفی است که عامل ایجاد حصبه است، اما ایجاد حصبه نمی‌کند و به‌رغم این که عامل میکروبی است، درمان ضد‌میکروبی نیاز ندارد.

وی در ادامه تصریح کرد: استافیلوکوکوس طلایی عامل دیگر ایجاد کننده مسمومیت غذایی است که با خوردن غذاهای چرب مثل خامه منتقل می‌شود.

دکتر اسحاق حسینی درخصوص شیوع مسمومیت‌های غذایی در فصل تابستان، گفت: این بیماری بیشتر در فصل تابستان شایع است که آن هم به دلیل وجود دو عامل مساعد یعنی رشد سریع باکتری‌ها در این فصل و دمای بالا است.

به گفته این فوق تخصص گوارش، با این که عامل ایجاد کننده این بیماری باکتریایی است اما به درمان ضد باکتریایی نیاز نداریم. این متخصص گوارش با اشاره به اقداماتی جهت پیشگیری گفت: برای پیشگیری توصیه می‌شود در فصل تابستان بهداشت بیشتر رعایت شود، شستشوی مداوم دست‌ها در روز، پرهیز از مصرف غذاهای آماده و استفاده از لیوان‌های یکبار مصرف توصیه می‌شود.

وی در ادامه تاکید کرد: برای پیشگیری از این بیماری توصیه می‌شود که غذا در مکان‌های مورد اعتماد مصرف شود و در حد امکان از غذاهای آماده کمتر استفاده شود.

دکتر اسحاق حسینی با اشاره به گروه‌های سنی در معرض خطر بیشتر گفت: در تمام بیماری‌ها اکثرا دو گروه سنی هستند که بیشتر در‌معرض خطر قرار می‌گیرند؛ کودکان و سالمندان. همچنین افرادی که داروهای شیمی‌درمانی مصرف می‌کنند بیشتر در معرض خطرند و این بیماری برای این گروه خطرناک‌تر است.

وی در ادامه افزود: کسانی که بیماری‌های کبدی و کلیوی دارند باید بیشتر مراقب باشند و در این فصل دقت بیشتری بر روی مواد مصرفی داشته باشند.

عضو هیات علمی‌دانشگاه علوم پزشکی تهران درخصوص دوره کمون یا پنهان این بیماری، گفت: علائم این بیماری عموما با تهوع و استفراغ شروع می‌شود و دوره کمون این بیماری در بعضی از افراد ممکن است 6 تا 8 ساعت طول بکشد و در بعضی افراد دیگر ممکن است حتی تا 24 ساعت ادامه پیدا کند.

 

 

نظر شما
ادامه