کد خبر: ۴۷۷۹
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر - مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: هم اکنون در کشور حدود 30 میلیون قطعه در سال، تولید ماهیان زینتی صورت می‌گیرد که با توجه به بازار مناسب استفاده از این ماهی، نیاز کشور 2 برابر میزان فعلی است.

"محمود صیاد بورانی"، با بیان اینکه 2 میلیون و 310 هزار قطعه ماهی زینتی به صورت سالانه در استان تولید می‌شود، ابراز کرد: هم اکنون شاهد هستیم که در کشور با توجه به کمبود تولید در این زمینه، سالانه 30 میلیون قطعه بچه ماهی زینتی از کشورهای جنوب‌شرقی آسیا وارد می‌شود که با برنامه‌ریزی می‌توان این میزان ماهی را در داخل کشور تولید کرد.

وی عمده تولید استان را برای مصرف داخلی دانست و با بیان اینکه بخشی از تولید استان به تهران نیز صادر می‌شود، افزود: در راستای افزایش تولید بچه ماهی زینتی در استان، علاوه بر مساعدت‌هایی که توسط شیلات استان برای ساخت مجتمع‌های پرورش ماهی صورت می‌گیرد، هم اکنون یک مجتمع در منطقه جنوب شهرستان زنجان در حال ساخت است که با بهره‌برداری از آن، سالانه 10 میلیون قطعه بچه ماهی زینتی در استان تولید خواهد شد و با افزودن این 10 میلیون قطعه به 2 میلیون قطعه بچه ماهی فعلی تولید شده استان، زنجان رشد خوبی در این زمینه خواهد داشت.

این مقام مسئول با بیان اینکه تولید امسال بچه ماهی زینتی در استان در مقایسه با سال گذشته که یک میلیون و 800 هزار قطعه بود، 28 درصد رشد داشته است، عنوان کرد: در یک فضای سرپوشیده به مساحت 15 مترمربع و با اعتباری حدود 30 میلیون ریال می‌توان 10 هزار قطعه ماهی زینتی تولید و برای یک نفر نیز به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کرد. به گونه‌ای که هم اکنون نیز در استان بیش از 35 گونه انواع ماهی زینتی تولید می‌شود که عمده گونه‌های آن شامل فایتر، مولی و دیسکس است.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان با بیان اینکه هم اکنون در استان هم در خانه‌ها و هم در محل کار، مردم از ماهیان زینتی استفاده فراوانی می‌کنند، تصریح کرد: نگهداری از ماهیان زینتی به‌دلیل نیاز کم آبی این ماهیان و همچنین اینکه برای پرورش آنها فضای کمی نیاز است و با ساده‌ترین روش و تجهیزات نیز می‌توان از آنها نگهداری کرد، بسیار مرسوم است و همین عوامل باعث شده مردم تمایل خوبی برای نگهداری از این ماهیان در منزل و حتی محل کار خود داشته باشند.

صیاد بورانی به آرامش‌بخشی نگهداری از این ماهیان و رویگردانی مردم به آوردن بخشی از طبیعت به منازل خود اشاره کرد و یادآور شد: به دلیل اینکه هم اکنون مردم احساس می کنند باید در زندگی خود آرامش بیشتری داشته باشند و استفاده از ماهیان زینتی در قالب آکواریوم‌های زیبا را یکی از عوامل کم هزینه در این زمینه می‌دانند، این امر باعث شده تا در سال‌های اخیر مردم به کرات در این زمینه فعال باشند و خواهان استفاده از آن در منزل و محل کار خود شوند.

 

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
روشنايي
|
-
|
۱۷:۲۸ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۱
0
0
رنگ آميزي و آرايش ماهي ها كه شامل بريدن باله هاي آنها و تزريق مواد سمي در طي مراحل دردناكي به حيوان ميباشد كه باعث ايجاد درد و رنج و معلوليتهاي دائم وگاهي مرگ آنها ميباشد، كاملا مغاير با حقوق حيوانات ميباشد و تنها كشوري در دنيا كه اجازه وروي اين ماهي ها را به داخل كشورش ميدهد ايران ميباشد.
باعث تاسف است كشوري كه داراي ديرينه فرهنگي غني در رابطه با رعايت حقوق حيوان ميباشد،اينچنين به حال اين آفريدگان بيگناه خداوند بي تفاوت رفتار كند.
arash
|
-
|
۲۲:۱۴ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۱
0
0
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جناب آقای صیاد بورانی مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان، اگر با یک حساب سرانگشتی مساحت 15 متر مربع را تقسیم بر 10هزار قطعه ماهی کنیم برای هر ماهی 1.5 میلیمتر فضا برای رشد باقی‌ می‌ماند.
به نظر شما آیا این میزان فضا برای یک موجود زنده که نیازمند تحرک بوده و دائم درحال تغذیه و دفع مواد زائد است، مناسب می‌باشد؟
متاسفانه نگاه انسانها و بخصوص با تاسف بیشتر دامپزشکان در رابطه با حیوانات به صورتی است که تنها منفعت یکطرف (یعنی انسان) را در نظر می‌گیرند و به حقوق طرف مقابل (حیوانات) هیچ توجهی نمی‌کنند.
همانطور که در متن گونه پرستانه‌ی این گزارش می‌بینیم از ابتدا تا انتها تنها بطور مطلق به منافع مالی و معنوی انسان توجه شده و به حق و حقوق ماهی به عنوان یک موجود زنده کوچکترین اشاره‌ای نشده است. در این متن به ماهی تنها بخاطر منفعتی که به انسان می‌رساند توجه شده نه به عنوان موجودی زنده و واجد حق و حقوقی کامل و مستقل از انسان.
چرا باید مردم را تشویق به نگهداری از ماهی‌های زینتی کنیم که واقعا هیچ نیاز حیاتی به وجودشان نیست؟ چند هزار ماهی باید جان خودشان را در روندی که دراین گزارش بیان شد از دست بدهند و کسی کوچکترین توجهی به این تلفات نکند.
تمام مراحل این کار از تولید گرفته تا حمل و نقل و نگهداری و ... همه و همه شرایط غیرطبیعی برای حیوان است و به دلایل متعدد می‌تواند باعث تلف شدن بسیاری از آنها گردد.
چرا باید اینطور باشد؟ چرا باید از یک موجود زنده برای منافع مالی یک گونه سوءاستفاده شود؟ تفاوت این کار با برده‌داری در چیست؟
بگذریم...
به هر حال متاسفانه این نگاه اغلب مردم و به دنبال آن دامپزشکان می‌باشد که هر چند خود را دوستدار و بهترین حامی حیوانات می‌دانند، به آنها نگاهی تجاری و متملکانه دارند.

به امید روزی که انسانها حق حیوانات را به عنوان موجوداتی کاملا مستقل و نه برده و کالای معاملاتی، به رسمیت بشناسد...
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سس
|
-
|
۰۱:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۹
0
0
متاسفانه ضرب تقسیم هم یلد نیستید
15 متر مکعب و 10 هزار ماهی یعنی هر ماهی 1.5 لیتر فضا که قابل قبوله
نظر شما
ادامه