کد خبر: ۴۷۲۱۹
 
 

مدیر کل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست از آماده کردن سه یوزپلنگ حفاظت شده در پارک پردیسان برای تولید مثل خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «دکتر مجید خرازیان مقدم» با اشاره به انجام معاینات یوزپلنگ های در اسارت پارک پردیسان توسط متخصصین آلمانی، اظهار کرد: طبق برنامه ریزی های قبلی مقرر شد تا سه یوزپلنگ موجود در پارک پردیسان توسط متخصصان آلمانی و داخلی معاینه شوند.

وی افزود: اولین کاری که این متخصصین بر روی یوزپلنگ ها انجام دادند بررسی وضعیت سلامت جسمانی آنها برای تولید مثل بود.

خرازیان مقدم گفت: با انجام بررسی ها مشخص شد که وضعیت یوز ها نسبت به گذشته بهتر شده است.

وی ادامه داد: وضعیت دلبر یوزپلنگ ماده که سه سال پیش سقط جنین داشت و از نظر جسمانی ضعیف بود بهتر شده و هم اکنون در سلامتی کامل به سر می برد.

مدیر کل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: ایران یوز پلنگ ماده تازه بالغ شده ای است که طبق معاینات انجام شده نشان می دهد که تخمدان های آن نیز فعال شده است و با توجه به اینکه دلبر بالغ و آمادگی لازم را دارد میزان هورمون های لازم در بدن آن کاشته شد.

وی ادامه داد: پس از انجام این عملیات متخصصین آلمانی بعد از ۵۵ تا ۹۰ روز دیگر برای انجام لقاح مصنوعی این یوزپلنگ به ایران باز می گردند.

خرازیان مقدم تاکید کرد: استفاده از شیوه تولید مثل طبیعی در اولویت برنامه های سازمان محیط زیست برای تکثیر یوزپلنگ ها است، اما دلبر به دلیل سقط جنین دیگر نمی تواند به روش طبیعی تولید مثل کند.

وی در ادامه بیان کرد: برای اینکه فرصت زادآوری و بارداری دلبر را از دست ندهیم روش مصنوعی یا همان لقاح مصنوعی را انجام خواهیم داد.

 
 
نظر شما
ادامه