کد خبر: ۴۶۹۸

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و محمودآباد

 

طرح نشانه گذاری لاشه دامهای کشتاری از بهمن ماه در آذربایجان شرقی آغاز می گردد
 
دکتر بهراد زندیه مدیر کل دامپزشکی استان از آغاز طرح نشانه گذاری لاشه های کشتاری در کشتارگاههای استان از اول بهمن ماه خبر داد و افزود این طرح با هدف اطمینان بخشی در سطح جامعه نسبت به مصرف فراورده های خام دامی تایید شده توسط دامپزشکی با رعایت حقوق مصرف کنندگان ،شناسنامه دار شدن لاشه های دامهای کشتاری ،طرح نشانه گذاری لاشه دامهای کشتاری از اول بهمن ماه در سطح کشتارگاههای صنعتی دام استان اجرا می شود.

زندیه اعلام نمود برابر دستورالعمل های سازمان دامپزشکی کشور و با اجرای این طرح مصرف کنندگان از هویت کامل گوشت قرمز خریداری شده شامل تاریخ تولید و انقضا و محل استحصال مطلع می شوند و در ضمن قابلیت پیگیری موارد تخلف نیز با اجرای این طرح سریعتر میسر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه عملیات نظارت بر اماکن عرضه فراورده های خام دامی همواره در دستور کار این اداره کل قرار دارد عنوان نمود با  175 اماکن عرضه متخلف برخورد قضایی و 32مغازه در 9 ماهه سال 89 پلمپ  و تعطیل شده اند.

مدیر کل دامپزشکی استان از شهروندان عزیز خواست فراورده های خام دامی مورد نیاز خود را از مراکز معتبر و تحت نظارت خریداری نمایند و در صورت مشاهده هرگونه نخلف با شماره تلفنهای 4439272 و 4440025 در تبریز ودر شهرستانها با شبکه های دامپزشکی تماس حاصل فرمایند تا اکیپهای بازرسی دامپزشکی در اسرع وقت با متخلفین برخورد قانونی بنمایند.

 

------------------------------------

 

تحقق 150 درصدی عملیات واکسیناسیون طیور بومی در خراسان رضوی
 
اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با ارسال خبری، از تحقق 150 درصدی عملیات واکسیناسیون طیور بومی استان علیه بیماری تنفسی نیوکاسل نسبت به برنامه پیش بنی شده پیش گیری از این بیماری خبر داد.            

دکتر سیدرضا دیانت مقدم، رئیس اداره مبارزه با بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی استان با اعلام این خبر گفت: با توجه به بروز بیماری نیوکاسل در برخی نقاط استان و در راستای مبارزه باعوارض خشکسالی، اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی واکسیناسیون رایگان طیور بومی روستایی  علیه نیوکاسل در سطح کلیه  شهرستانهای استان را به انجام رسانده است.

وی، تصریح کرد: از ابتدای سال جاری و با همکاری بخش خصوصی دامپزشکی استان،  یک میلیون و 700 هزار  قطعه طیور بومی روستایی به صورت رایگان علیه بیماری نیوکاسل واکسینه گردیده است و این در حالی است که رقم پیش بینی استان در این زمینه یک میلیون و 150 هزار قطعه بوده است.

دیانت مقدم در خصوص ضرورت اجرای این طرح گفت: با توجه به تلفات بیماری نیوکاسل و سرعت بالای انتشار عامل بیماری که ممکن است خسارات زیادی را به روستائیان و مرغداران وارد کند با  اجرای این طرح پیش بینی می شود علاوه بر کنترل بیماری در طیور روستایی، ابتلای طیور صنعتی استان به این بیماری نیز به حداقل برسد

وی اظهار داشت: علیرغم انجام این عملیات، دارندگان طیور بومی و حتی پرورش دهندگان طیور صنعتی، بایددر صورت بروز تلفات غیر طبیعی در بین  گله پرورشی خود، مراتب  در اسرع وقت به  دامپزشکی شهرستان  جهت بررسی علت تلفات وانجام عملیات مناسب دامپزشکی  اعلام نمایند.

رئیس اداره مبارزه با بیماری های طیور دامپزشکی استان علائم بیماری را شامل؛ فلجی گردن، افتادگی بال، بی اشتهایی، اسهال و در نهایت مرگ و میر سریع پرندگان دانست و یادآور شد: با توجه به اینکه عامل بیماری یک نوع ویروس است، در شرایط مساعد بین پرندگان به سرعت منتشر می شود.

دکتر دیانت مقدم با تاکید بر واکسیناسیون کلیه جوجه های تولید شده رنگی و بومی، قبل از ارسال به روستا ها، تصریح نمود، فقط کسانی می توانند در روستاها به فروش جوجه و مرغ و خروس بپردازند که قبل از فروش، گله خود را علیه بیماری یادشده واکسینه و در این راستا گواهی بهداشتی از دامپزشکی دریافت کرده باشند.

او از روستائیان خواست با توجه به ضرورت تحقق کامل اهداف عملیات یاد شده، همکاری لازم را با مراکز مایه کوبی دامپزشکی در زمینه مراقبت های بهداشتی و قرنطینه ای انجام دهند و در صورت مشاهده هرگونه علائم بیماری، مراتب را با سامانه پیامک اداره کل دامپزشکی استان به شماره 30009900662462 اطلاع رسانی نمایند.

 

--------------------------------------------

 

136 کیلوگرم گوشت از کشتار غیر مجاز دام در محمودآباد کشف و ضبط گردید


دکتر امید پهلوانیان سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان محمودآباد از کشف 136 کیلوگرم گوشت در یکی از قصابیهای بخش سرخرود از توابع شهرستان محمودآباد خبر داد.


وی در ادامه گفت:در پی بازدید کارشناسان نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی این شهرستان از یک واحد قصابی در سرخرود مقدار 136 کیلوگرم گوشت گاوی فاقد مهر بهداشتی دامپزشکی که بصورت غیرمجاز و خارج از کشتارگاه صنعتی دام کشتار شده بود کشف و در محل قصابی ضبط موقت گردید.
دکتر پهلوانیان در ادامه افزود: مراتب به حوزه قضایی شهرستان اطلاع داده شد و با دستور قضایی مقرر گردیدگوشت ضبط شده به محل سردخانه ای منتقل تا حکم قضایی در این خصوص صادر گردد.

 

نظر شما
ادامه