کد خبر: ۴۶۷۶
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - مدیرکل دامپزشکی مازندران از ابتلای 5 میلیون قطعه مرغ در مازندران به بیماری کمپلکس تنفسی ویروسی خبر داد.

دکتر مجید مختاری با تایید وجود بیماری در برخی مرغداری‌های استان مازندران و شهرستان آمل درباره این بیماری اظهار داشت: بیماری به صورت کمپلکس تنفسی ویروسی و متعاقباً عفونت‌های ثانویه باکتریایی است.
وی با اشاره به علت‌های شیوع این بیماری تصریح کرد: گسترش ویروس‌ها توسط ماشین‌های حمل‌ دان، کود، مرغ زنده، انتقال کود به صورت فله و بدون اخذ مجوز حمل از شبکه دامپزشکی و جابه‌جایی دان از واحدهای درگیر بیماری به سایر واحدها، عدم رعایت بیوسکوریتی و اصول بهداشتی، قرنطینه‌ای توسط مرغداران و برنامه واکسن خودسرانه و استفاده از واکسن‌هایی که زنجیره سرد آنها رعایت نشده است و یا واکسن‌های زنده‌ای که استفاده آنها مجاز نبوده صورت گرفته است.
مختاری یادآور شد: حضور سویه‌های جدید ویروس‌ها به دلیل تراکم بیش از حد مرغداری‌ها بدون رعایت فاصله و جوجه‌ریزی‌های مداوم و عدم پاکسازی و ضدعفونی مناسب قبل از جوجه‌ریزی و ریختن لاشه در خارج از محوطه مرغداری و در معابر و سرمای هوا و عدم استفاده مناسب از تهویه‌ها و به دلیل ایجاد افت دما در سالن‌ها رخ داده است.
وی در شرح این بیماری گفت: همه عوامل فوق منجر به حضور و حفظ و تکثیر ویروس‌ها در مجاری تنفسی پرندگان و در نتیجه التهاب مجاری شامل پرخونی‌، حضور سلول‌های دفاعی نظیر ماکروفاژ و لنفوسیت و ترشحات اکسوداتیو و متعاقباً باکتری‌هایی که جزء فلور طبیعی سیستم تنفسی هستند شروع به تکثیر می‌کند و در نهایت ترشحات سروزی را به موکوسی و چرکی تبدیل می‌کند، کاهش تهویه ریوی و هیپوکسی و سیانوزه شدن مخاطات و از سوی دیگر کمبود اکسیژن و به دنبال آن منجر به اکسیداسیون بافتی که به کاهش ATP رسیده که در نهایت منجر به افت رشد و مرگ می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی مازندران با اشاره به اینکه علائم کمپلکس تنفسی به صورت پرخونی نای و التهاب تورم سینوسی زیر حدقه چشمی و چرک پنیری در محل دو شاخه شدن نای، تورم کلیه‌ها و پرخونی ریه‌ها و کدورت کیسه هوایی و پری هپاتیت و پری کاردیت و حضور چرک در صفاق است، خاطرنشان کرد: در علایم بالینی کاهش اشتها، اسهال سبز رنگ به‌ صورت کشیدن سر و در برخی موارد گردن پیچ و عوارض عصبی رخ می‌دهد.
وی افزود: این بیماری عواقبی مانند به صورت افت تولید و افزایش تلفات و حفظ چرخه ویروس در بین مرغداری‌ها و افزایش مصرف آنتی‌بیوتیک در مرغداری‌ها و در نهایت افزایش هزینه پرورش دارد.

* ارتباط کمپلکس تنفسی با گرد و غبار غرب کشور
وی با تاکید بر اینکه این بیماری از بهمن سال 1387 آغاز شده و گسترش بیماری همراه با پخش پدیده گرد و غبار در ورودی کشور از منطقه غرب کشور و گسترش آن به مرکز و سایر نقاط کشور بوده است، تصریح کرد: از نظر گستردگی و حوزه پوشش بیماری با توجه به تردد کامیون‌های حامل فرآورده‌های مصرفی و غیرمصرفی طیور در اقصی نقاط استان وجود دارد و بیشتر در شهرستان‌های دارای مرغداری با تراکم بالا دیده می‌شود و با توجه به بروز بیماری از حالت خفیف تا شدید وجود دارد.

* ابتلای 2میلیون قطعه مرغ در آمل به کمپلکس خفیف تا شدید
مختاری با بیان اینکه بیش از پنج میلیون قطعه مرغ دراستان مازندران به این بیماری مبتلا هستند، یادآور شد: یک میلیون و 840هزار قطعه مرغ در آمل به بیماری کمپلکس تنفسی شدید مبتلا هستند.
وی با اشاره به اینکه برنامه واکسیناسیون پیشنهادی سازمان به کرات به تمامی مرغداران از طریق شبکه‌های دامپزشکی ابلاغ شده و اقدامات آموزشی برای مرغداران با موضوعات رعایت اصول بهداشتی، قرنطینه‌ای و حفظ بیوسکوریتی (امنیت زیستی) انجام شده است، تصریح کرد: اداره طیور به منظور جلوگیری از انتشار بیماری با هماهنگی صندوق بیمه محصولات کشاورزی مبادرت به معدوم‌سازی واحدهای واجد تلفات و غیرعادی و بالای متوالی می‌کند و لاشه‌ها در مکانی در محوطه مرغداری دفن بهداشتی می‌شود.
مازندران با تولید مرغ گوشتی به ظرفیت‌ بیش از 24 میلیون قطعه، 180 هزار تن تولید اسمی و 127 هزار تن تولید رسمی، 14 درصد کل تولید کشور را در اختیار دارد و در بخش مرغ گوشتی نیز با بیش از چهار میلیون قطعه ظرفیت و 180 میلیون قطعه تولید، بیش از 30 درصد تولید مرغ کشور را به خود اختصاص داده است.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
hamid
|
-
|
۰۸:۱۷ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۱
0
0
چشم معاونت محترم تشخیص و درمان روشن با این همه تجربه چرا به صنعت مرغ مادر و این همه فجایع که در آنجا اتفاق میافتد ورود نمیکنید
نظر شما
ادامه