کد خبر: ۴۶۶۲۷
تعداد نظرات: ۴ نظر

 اخلال در امنیت غذایی طی یک اقدام برنامه ریزی شده از سوی دشمنان را باید آن روی سکه تشدید پدیده قاچاق دام در برخی نقاط کشور طی ماه های گذشته دانست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، بدنبال نوسانات ارزی، دلالان و قاچاقچیان دام طی ماه های گذشته با اهداف سوداگرانه خود با حضور در برخی مناطق و استان های کشور از جمله استان قزوین، اقدام به خرید دام زنده و انتقال آن به مرزهای غربی و استان های جنوبی کشور می کنند و سپس این دام ها به خارج از کشور از جمله کشورهای همسایه غربی و جنوبی بارگیری و منتقل می شوند.

دلالان و قاچاقچیان که عده ای از آنان شبانه به سراغ دامداران می روند و کار خرید دام را به صورت نقدی انجام می دهند، دام های زنده را با قیمتی بالاتر از نرخ معمول و مصوب بازار داخلی و با نرخ های وسوسه انگیز خریداری می کنند.

مسئولان معتقدند تشدید پدیده قاچاق دام یک امر عادی و طبیعی نیست و دشمنان در خارج از مرزها برای این موضوع برنامه ریزی کرده و آنرا توسط عوامل خود و همچنین قاچاقچیان دنبال و اجرا می کنند.

قاچاق و خروج بی ضابطه دام زنده از جمله دام های مولد تبعاتی چون کاهش گوشت در بازار و افزایش قیمت این محصول را با خود بدنبال دارد، ضمن آنکه آینده صنعت دامداری کشور را نیز با خطر و مشکل مواجه خواهد کرد

در پی این اتفاقات، تمهیداتی از سوی مسئولان استان قزوین از جمله 'ممنوعیت خروج دام از استان' اتخاذ شده است که می تواند در کاهش و قطع پدیده قاچاق دام و خنثی سازی برنامه تهدید امنیت غذایی کشور موثر باشد.

خروج دام از کشور یک اقدام برنامه ریزی شده از سوی دشمن

مشاور وزیر و مدیر نظارت بر توزیع نهاده ها و کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی در قزوین گفت: تشدید پدیده قاچاق دام و خروج آن به کشورهای همسایه طی ماه های اخیر در برخی مناطق کشور از جمله قزوین را نباید یک اتفاق عادی دانست بلکه دشمن در این حوزه برنامه ریزی می کند و تلاش دارد تا در حوزه امنیت غذایی کشور را دچار مشکل و چالش کند.

«علی قدیری ابیانه» افزود: دشمن می خواهد با کاهش اقلام اساسی در کشور، قیمت این دسته محصولات را بالا برده و به مردم القای قحطی کند.

وی با تاکید بر مقابله قاطعانه با قاچاقچیان دام که امنیت غذایی جامعه را دچار مخاطره می کنند، اظهار داشت: متخلفان اقتصادی از جمله قاچاقچیان دام خواسته یا ناخواسته اهداف دشمن در جنگ اقتصادی را علیه کشور پیاده می کنند.

قدیری ابیانه با اشاره به آزاد شدن واردات گوشت، اظهار داشت: دولت همچنین با تخصیص ارز چهار هزار و 200 برای تامین نهاده ها و خوراک دام در جهت تولید و تامین گوشت مصرفی مردم کمک می کند.

 قاچاق دام، خطری برای ذخایر ژنتیکی دام 

مدیرکل دامپزشکی قزوین گفت: در پس پرده قاچاق دام، جنگ اقتصادی که دشمنان علیه میهن ما براه انداخته اند را می توان به خوبی لمس و درک کرد.

«دکتر حمید زینالی» افزود: قاچاق دام با قاچاق دیگر کالاها متفاوت است و تبعات گسترده ای بر اقتصاد جامعه و مسایل معیشتی مردم داشته و می تواند آثار امنیتی و اجتماعی نیز از خود به جا بگذارد.

وی به تدابیر دستگاه های اجرایی برای مقابله با قاچاق دام اشاره کرد و گفت: با هماهنگی استانداری و دستگاه های اجرایی ذیربط و دادگستری، خروج هرگونه دام از استان قزوین مگر در شرایط خاص و استثنایی و با کسب مجوزهای لازم تا اطلاع ثانوی ممنوع شده است.

زینالی با اشاره به حضور دلالان و قاچاقچیان دام در سطح استان که دام ها را با قیمت بالاتری از بازار داخلی خریداری کرده و سپس به استان های غربی و جنوبی منتقل می کنند که بعد از آن از کشور خارج می شوند، اظهار داشت: این افراد اقدام به خرید انواع دام حتی دام های مولد می کنند که این مهم آینده صنعت دامداری و تامین گوشت را با خطر مواجه می سازد.

مدیرکل دامپزشکی قزوین گفت: اختلاف ارزی موجب شده تا دلالان و قاچاقچیان با حضور در دامداری های صنعتی و سنتی اقدام به خرید دام و انتقال آن به مرزها کنند که البته این رویه با نشدید اقدامات کنترلی طی هفته گذشته در استان قزوین کاهش چشم گیری داشته است.

وی با بیان اینکه پنج درصد گوشت کشور در استان قزوین تولید و تامین می شود، اظهار داشت: قاچاق دام به ذخایر ژنتیکی و دامی آسیب وارد می کند و ممکن است جبران این آسیب تا مدت ها و حتی چندین سال طول بکشد.
زینالی با اشاره به اینکه برخورد با پدیده قاچاق دام به یک کار مشترک و هماهنگ بین چندین دستگاه نیاز دارد که در قزوین این مهم مورد توجه قرار گرفته است، اظهار داشت: کمبود گوشت و بالا رفتن قیمت آن از تبعات قاچاق دام و کاهش ذخایر دامی به شمار می رود.

مدیرکل دامپزشکی قزوین در ادامه از افزایش گشت های نظارتی و مشترک این اداره کل با نیروی انتظامی خبر داد و گفت: با این اقدام شناسایی و توقف خودروهای حامل بار دام به طور چشمگیری افزایش یافته است به طوری که طی هفته گذشته در یک روز 6 مورد شناسایی و توقف خودروی حامل دام در سطح استان داشتیم.

وی اظهار داشت: با تشدید اقدامات کنترلی و نظارتی و ناامن سازی فضا برای فعالیت دلالان و قاچاقچیان امیدواریم پدیده قاچاق دام در قزوین و کشور به کم ترین میزان ممکن برسد.

زینالی در مورد کاهش کشتار و عرضه دام زنده در میدان دام قزوین نیز گفت: با هجوم دلالان به دامداری ها و خرید قیمت بالاتر از نرخ مصوب و معمول بروز چنین پدیده ای طبیعی است اما امیدواریم با ورود دستگاه قضایی استان و نظارت بیشتر دستگاه های اجرایی برای مقابله با دلالان و قاچاقچیان این روند متوقف شود.

حضور شبانه دلالان دام با دستگاه کارتخوان در دامداری ها

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قزوین نیز گفت: دلالان و قاچاقچیان بدنبال سوء استفاده از شرایط ارزی در پی کسب سود هستند و به همین خاطر نیز شبانه با دستگاه کارتخوان در دامداری ها حاضر شده و اقدام به خرید نقدی دام و خروج آن از استان می کنند.
«علی شاپورزاده» گفت: دام زنده کیلویی 25 تا 30 هزار تومان در بازار داخلی قیمت دارد اما تفاوت نرخ ارز موجب جذابیت برای قاچاقیان می شود به گونه ای که آنان را خریداری دام به شکل انبوه و انتقال آن به خارج از کشور وسوسه می کند.

وی با بیان اینکه دام های خریداری شده توسط دلالان و قاچاقچیان با قیمت قابل توجهی در مرز خریداری و به خارج از کشور منتقل می شوند، افزود: البته نباید فراموش کرد دشمنان به این مساله دامن می زنند و امنیت غذایی کشور را هدف گرفته اند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قزوین اظهار داشت: در ستاد تنظیم بازار کالاهای اساسی و همچنین ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز قزوین تصمیمات خوبی برای پیشگیری و یا کاهش پدیده قاچاق دام اتخاذ شده است که از هفته پیش به اجرا درآمد.

این مسئول اظهار داشت: اگر نسبت به پدیده خروج و قاچاق دام به طور قاطعانه با متخلفان برخورد نکنیم در آینده نزدیک در حوزه تامین گوشت مصرفی و مورد نیاز مردم با مشکلات زیادی روبرو خواهیم شد و قیمت این محصول بسیار افزایش پیدا می کند.

شاپورزاده به جمعیت دامی استان قزوین اشاره کرد و گفت: استان قزوین دارای 936 هزار راس دام سبک و 379 هزار راس دام سنگین است.

وی اضافه کرد: سالانه در استان قزوین 25 هزار تن گوشت قرمز تولید می شود که از این رقم حدود 13 هزار تن در داخل استان مصرف و سایر در دیگر استان ها عرضه می شود.

این مسئول با بیان اینکه قزوین معمولا در ردیف 10 استان تولید کننده گوشت قرمز قرار دارد، اظهار داشت: سالانه همچنین 525 هزار تن شیر در استان تولید می شود که حدود 100 تا 150 هزار تن آنها مصرف داخل استان و سایر نیز به دیگر استان ها عرضه می شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قزوین یادآور شد: قزوین در حوزه شیر نیز معمولا جزو پنج استان کشور قرار دارد

قاچاق دام، عامل افزایش قیمت گوشت 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین نیز با بیان اینکه در روزهای گذشته با افزایش قیمت گوشت قرمز روبرو بوده ایم، گفت: یکی از دلایل این اتفاق، خروج و قاچاق دام زنده از قزوین و همچنین دیگر استان های کشور بوده است.

«منوچهر حبیبی» با بیان اینکه در ایام پایانی سال تقاضا برای مصرف گوشت قرمز بیشتر می شود، اظهار داشت: دلالان طی ماه های اخیر با حضور در برخی دامداری ها بویژه در سطح شهرستان بوئین زهرا اقدام به خرید انبوه و گسترده دام از جمله دام های مولد با قیمت بالاتر از بازار می کنند که در این بین دام های مولد نیز وجود دارند.

جانشین ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز استان قزوین گفت: بدنبال مشکل ایجاد شده، این ستاد خروج هرگونه دام به جز در شرایط استثنایی از سطح این استان را تا اطلاع بعدی ممنوع کرده و این موضوع را به پایتخت نیز منعکس و اطلاع داده است.

وی اظهار داشت: در همین راستا به نیروی انتظامی و فرمانداری ها نیز برای مقابله ویژه با قاچاق و خروج دام از استان ماموریت داده شده است.

جانشین ستاد تنظیم بازار کالاهای اساسی استان قزوین افزود: با تصمیمات اتخاذ شده روند خروج دام زنده از استان طی روزهای اخیر به شدت کاهش یافته است و امیدواریم با تهمیدات اتخاذ شده این مشکل حل شده و شاهد کاهش قیمت گوشت نیز طی روزها و ماه های آتی باشیم.

حبیبی با بیان اینکه با هدف کنترل قیمت گوشت و جلوگیری از افزایش آن با تصمیم ستاد بازار از ابتدای امسال به طور مستمر و هر زمان که بازار نیاز داشته نسبت به توزیع گوشت گرم و منجمد در استان اقدام شده است، اظهار داشت: مرحله جدید توزیع گوشت قرمز منجمد ستاد تنظیم بازار قزوین با نرخ هر کیلو 29 هزار تومان نیز از روز گذشته آغاز شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تامین کالاهای اساسی از اولویت دولت و مدیریت ارشد استان است و با برنامه ریزی های انجام شده در سطح استان مشکلی در تهیه و تامین و توزیع این کالاها که شامل گوشت سفید و قرمز، تخم مرغ و برنج، قند و شکر و روغن می شود، نداریم.



انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
0
2
مرگ بر امریکا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
0
0
ساعت خواب ؟
frzn
|
United States of America
|
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
0
0
سلام.
خروج دام از استان قزوین، آن هم خصوصا دام سبک، و تاسف انگیز تر نژاد دام سبک، یعنی نژاد شال قزوین، که یکی از برترین نژادها میباشد، دل را به درد می آورد.
از جناب دکتر زینالی جای تشکر دارد، که به این مهم پرداخته و هوشمندانه در پی جلوگیری از خروج این نژاد با ارزش قدم برداشته است.
آیا میدانستید نژاد شال ، یکی از بهترین نژاد ها با ویژگی های ممتاز در جهان میباشد؟
اصولا آمیخته گری این نژاد با رومانوف روسیه هم، منطقی نبود. حال هر چند در نسل 3و یا 4 به این نتیجه رسیده شد، باز جای خوشوقتی ست که ادامه نسل های آمیختگی ادامه نیافت، زیرا در صورت ادامه دار بودن، عملا نژاد شال قزوین را در نسلهای آتی از دست میدادیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
0
0
باید با دلالان به شدت برخورد شه
نظر شما
ادامه