کد خبر: ۴۶۳۴۰
تعداد نظرات: ۳۲ نظر
عضو دامپزشک کمیسیون کشاورزی مجلس:
«دکتر یوسف داودی» افزود: درحالی که جمعیت انسانی کشور به بیش از ۸۰ میلیون نفر افزایش پیدا کرده، تعداد دام نیز باید افزایش پیدا می‌کرد اما متاسفانه این میزان حدود به نصف رسیده که خطرناک است ...


حکیم مهر: عضو دامپزشک کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: واردات دام زنده به صلاح نیست و از نظر تخصصی اقدام نادرستی محسوب می‌شود؛ باید در صورت امکان گوشت قرمز بدون استخوان وارد شود زیرا در مغز استخوان میکروب‌ وجود دارد که می‌توانند منتقل شوند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خانه ملت، «دکتر یوسف داودی» در خصوص دلایل بالا بودن قیمت گوشت قرمز در بازار  گفت: در گذشته این هشدار را داده بودم که باتوجه به کاهش جمعیت دام سبک و سنگین کشور نسبت با افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار مواجه می‌شویم در سال‌های گذشته جمعیت دام کشور بیش از 100 میلیون راس بود و از سوی دیگر جمعیت انسانی نیز نصف میزان فعلی بود، درحالی که جمعیت انسانی کشور به بیش از 80 میلیون نفر افزایش پیدا کرده تعداد دام نیز باید افزایش پیدا می‌کرد اما متاسفانه این میزان حدود به نصف رسیده که خطرناک است.

آمار رسمی و دقیقی از جمعیت دامی کشور وجود ندارد

نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمار رسمی و دقیقی از جمعیت دامی کشور وجود ندارد، تصریح کرد: تحریم‌های اخیر و افزایش نرخ ارز باعث شد صادرات دام زنده صرفه اقتصادی داشته باشد به همین دلیل برخی افراد به صادرات دام تمایل پیدا کرد‌ه‌اند اما بر اساس قانون صادرات دام زنده ممنوع است و نباید چنین اتفاقی صورت بگیرد.

گوشت مورد نیاز کشور از 20 کشور تامین می‌شود

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حال حاضر گوشت مورد نیاز کشور حدودا از 20 کشور تامین می‌شود به همین دلیل نباید اجازه خروج دام داه شود زیرا این موضوع می‌تواند موجب بروز بحران شدید شود، عنوان کرد: وزارت جهاد کشاورزی ممنوعیت صادرات دام را اعلام کرده اما به دلیل کاهش ارزش پول ملی دام زنده از کشور قاچاق می‌شود.

دست‌های پشت پرده قاچاق دام زنده از کشور

وی با تاکید بر اینکه این احتمال وجود دارد که دست‌های در کار باید تا به واسطه قاچاق دام جمعیت دامی کشور را کاهش دهند و این موضوع تهدید و خطر بزرگی محسوب می‌شود، تصریح کرد: قاچاقچیان دام‌های ماده و مولد را قاچاق می‌کردند و این موضوع باعث می‌شود که در آینده زاد و ولد کاهش داشته باشد.

دام زنده وارداتی می‌تواند ناقل بیماری باشد

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه با توجه به بالا رفتن قیمت گوشت مرغ در کنار گوشت قرمز باید در کوتاه مدت از طریق واردات نیاز بازار را تامین کرد، ادامه داد: واردات دام زنده نیز مشکلاتی دارد و باید به این موضوع توجه کنیم که می‌تواند ناقل بیماری‌هایی باشد، باید از کشورهای پاک اقدام به واردات دام زنده کنیم.

نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در بلند مدت نباید اجازه دهیم جمعیت دامی کشور کاهش پیدا کند و در کوتاه مدت نیز باید با استفاده از واردات قیمت گوشت قرمز را کاهش دهیم، عنوان کرد: واردات دام زنده به صلاح نیست و اقدام نادرستی از نظر تخصصی محسوب می‌شود، باید در صورت امکان گوشت قرمز بدون استخوان وارد شود زیرا در مغز استخوان میکروب‌ وجود دارد که می‌توانند منتقل شوند.

سرانه مصرف گوشت و لبنیات به واسطه افزایش قیمت کاهش پیدا کرده است

وی با بیان اینکه دام زنده تنها به منظور اصلاح نژاد باید وارد کشور شود، گفت: سرانه مصرف لبنیات و گوشت قرمز کاهش پیدا کرده که این موضوع در دراز مدت در کشور موجب بروز خطراتی می‌شود، باید از طریق واردات گوشت قرمز و سفید به عنوان کوتاه‌ترین راه ممکن قیمت این محصولات را در بازار کاهش دهیم.

افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار موجب احیاء دامداری‌های تعطیل شده است

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، گفت: باید به این موضوع نیز توجه کنیم که با بالا رفتن قیمت گوشت در بازار بسیاری از دامداران که واحدهای تولیدی خود را تعطیل کرده بودند به دنبال احیاء آن رفته‌اند و این موضوع باعث ایجاد اشتغال و افزایش جمعیت دام کشور می‌شود.

مردم توان خرید گوشت قرمز را ندارند

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه قیمت گوشت قرمز باید کاهش پیدا کند زیرا مردم جامعه توان خرید این محصول اساسی را ندارند، خاطرنشان کرد: باید با توجه به نزدیک شدن به شب عید به منظور کاهش قیمت اقدام به واردات گوشت قرمز کنیم.


 
انتشار یافته: ۳۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
ناشناس
|
Hong Kong
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
0
1
منطقی و خوب
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
0
0
گوشت قرمز به شکل دستوری کاهش قیمت پیدا نمی کند
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
1
2
باید واردات گوشت از سایر کشورهای آمریکای جنوبی انجام شود .نه که دام زنده وارد شود .ورود دام یعنی ورود بیماریهای جدید به داخل کشور
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
1
0
اگر گوشت منجمد آلوده باشد باز هم آلودگی وارد خواهد شد!

مهم این است که گوشت منجمد یا دام زنده توسط بازرسان دامپزشکی به کمک تست های آزمایشگاهی پیش از ورود آزمایش شوتد!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
0
0
وقتی اکثریت مردم گوشت قرمز کیلویی 70 تا هزار 80 تومان را نتوانند بخرند، دوباره با سیاست های دستوری دامداری های جدید دوباره ورشکست خواهند شد!

ممانعت از صادرات دام های نر پرواری اخته اشتباه محض است و علت اصلی فلاکت و بدبختی دامداران و مرغداران همبن سیاست غلط دخالت در مکانیزم طبیعی عرضه و تقاضاست!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
0
0
منظور جناب آقای دکتر که متخصص طب داخلی دام های بزرگ هستند ویروس تب برفکی است که در تعدادی از طغیان های تب برفکی در جهان مشخص شد که منشا همه گیری مغز استخوان گوشت آلوده آزمایش نشده ای بوده که فرایند کشتارگاهی تولید اسید لاکتیک عضلانی در مغز استخوان قابلیت تسری نداشته و نتوانسته بود که ویروس را در مغز استخوان از بین ببرد.
نتیجه اینکه از آن پس قرار شد دام زنده ی تست آزمایشگاهی شده در کشور مبدا، بدون اجازه ورود در اعماق کشور در نقاط دورافتاده مرزی کشتار شود و پس از استخوان گیری فقط بافت عضلانی آن در داخل کشور توزیع گردد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
0
0
چنانچه گوشت قرمز داخلی یا در حالت ناچاری دام نر اخته پرواری اجازه صادرات پیدا نکند با توجه به عدم توان خرید گوشت قرمز توسط مردم، آن تعدادی هم از دامداران که ورشکست نشده اند از بین خواهند رفت و قاچاق دام های مولد هم در مرزهای چند هزار کیلومتری همچنان ادامه پیدا خواهد کرد!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
0
0
بسیار متاسف هستم که کلیه همکاران در کمنتهایشان روی نحوه واردات گوشت بایکدیگر چانه میزنند ویکی نیست که بگوید مملکت با اینهمه امکانات هنوز باید دنبال این باشیم که از کجا بخریم و چه فرمش را وارد کنیم. آقای دکتر ویروس از راه محصو لات مختلف از جمله گوشت منتقل میشود.به جمله زیر که از مجله
Current Opinion in Virology 2018, 28:85–91
گرفته شده توجه کنید:
Depending on conditions, FMDV can survive for days to months in the environment and in various animal pro-ducts including meat
بنابراین آقای دکتر نماینده محترم بجای اینکه بفکر واردات باشید. ابتدا انستیتو رازی را مرمت علمی بکنید که بتواند ما را بی نیاز از واکسن نماید و مبادرت به تشویق در امر سرمایه گذاری در داخل نمایید. حیف...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
0
0
کجا کلیه همکاران از وارادات دفاع کرد اند؟؟!
شما آخرین نفر به جای اینکه با آوردن نشانی مجله انگلیسی اظهار فضل کتید کامنت چهارم را بخوانید که نوشته شده است گوشت منجمد هم می تواند آلودگی به ویروس تب برفکی را منتقل کند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
0
0
همکار محترم در همین کمنت 4 باز هم واردات گوشت را تایید مینماید. صحبت کردن وقتی با مدرک باشد بخصوص در پاسخ به یک نماینده محترم همکار از استحکام بهتری برخودار استِ. متاسفانه در دانشگاه های ایران با مدرک صحبت کردن را به دانشجو اموزش نمیدهند و مشکل حضرتعالی هم در اینجاست که وقتی کسی با مدرک صحبت میکند فکر میکنید اظهار فضل است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
0
0
برزیل 205 میلیون نفر جمعیت دارد. کشوری پر جمعیت و جهان سومی با مردمی فقیر. ولی با سیاست درست "تولید دام برای صادرات" به یکی از قطب های موفق دامپروری تبدیل شده است. اگر برزیل هم می خواست جلوی صادرات قانونی گوشت قرمز خود را اعم از زنده یا گوشت منجمد بگیرد به همین وضعیت فعلی ایران دچار می شد که جلوگیری از صادرات قانونی دام های نر پرواری ضمن تهدید امنیت غذایی داخلی و تشدید قاچاق ذخایر ژنتیکی دام های مولد کشور منجر به ورشکستگی گوسفندداری ها و پرواربندی ها و از بین رفتن فرصت های شغلی شده است!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
0
0
ببخشید یکنفر میتواند بگوید با چه تستی روی دام زنده یا لاشه میخواهید وجود ویروس را تایید کنید؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
0
0
شوخی می فرمایید!

یعنی جناب عالی نمی دانید که برای شناسایی حضور ویروس تب برفکی که تهدید اصلی تجارت جهانی گوشت قرمز است و یا آنتی ژن های مربوطه در بدن دام زنده و نیز ردیابی سرولوژیک آن چه تست هایی وجود دارد؟؟!
البته از دامپزشک نماها انتظاری هم جز این نمی رود!
Mehdi Nourabadi
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
0
0
مسوولین محترم ازینکه ببینند داندار یا مرغدار یکمی سود میکند شدیدا ناراحت شده و به فکر واردات می افتند اگر صنعت دامداری و مرغداری پرسود باشد سرمایه گذاران سرمایه خود را به این صنعت سرازیر میکنند و در نتیجه با افزایش جمعیت دامی قیمتها متعادل میگردد. در تمام دنیا اقتصاد دانان برتر داد میزنند اقتصاد و قیمت یعنی عرضه و تقاضا و هر وقت تعادل این عرضه تقاضا بهم بخورد طبیعتا نرخها نیز متعادل نخواهد بود. قیمتهای دستوری مسوولین همیشه خونه خراب کن این صنعت بوده است. بهتر است بجای واردات یه مدت گوشت گرانتری بخوریم به امید افزایش سرمایه گذاری در این صنعت. واردات همیشه درمان کوتاه مدت بوده و خواهد بود. (مورد علاقه شدید مسولین محترم)
ناشناس
|
France
|
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
0
0
افرادی هر از گاهی بخشنامه ها پروتکل ها یا تفاهم نامه هایی در می کنند که هیچ پشتوانه‌ای ندارد. این چه برنامه ای است که از برزیل دام زنده می آوریم مگر چند سال قبل با تمام قوا نگفتیم ورود دام زنده علت العلل بیماریهای دامی و ورشکستگی دامداری است؟ البته درستش هم اینه. چه شده است سیاست تغییر کرده است؟ در دنیا چند کشتی مجهز به گاوداری چند هزار راسی وجود دارد؟ آیا هزینه ها برآورد شده است؟ می دانید اگر بیماری را این وامها به کشور وارد کند چقدر واکسن نیاز خواهیم داشت؟ الان در تامین واکسن آنتروتوکسمی مشکل داریم. البته شاید این موضوع باب میل بعضی ها باشد. چون بدنبال ورود دام زنده ورود بیماری دامی و بدنبال آن نیاز به ورود واکسن دامی خواهد بود که از مباحث مورد علاقه است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
0
0
من دامپزشک نما هستم لطف کنید. بگویید چگونه میشود در دام زنده تب برفکی را تشخیص داد تا بشما بگویم در کجای کاریدِ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
0
0
ورود دام زنده از هر کشوری خیانت به کشور محسوب میشود ............................. همون ........ی که اجازه واردات گوشت گاو ماده و پیر را صادر کرده است همون ادم هم دنبال واردات دام زنده است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
0
0
با سلام. بهتر است به جای وارد کردن دام زنده، علوفه وارد شود و دام در کشور پرورش داده شود که هم مخاطرات واردات دام زنده را ندارد و هم باعث تقویت دامداری در کشور و ایجاد اشتغال می گردد.
ناشناس
|
-
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
0
0
واردات دام زنده به کشور (فقط یک ورودی ) یعنی فعال نمودن صنایع کشتارگاهی و بسته بندی و اشتغال زایی چندین نفر و من جمله استخدام دامپزشکان و کمک کارشناسان و قرار نیست لاشه گوشت وارد بازار کشور شود ، بلکه گوشت بصورت وکیوم و منجمد پس از کشتار در ورودی کشور راه دریایی(خوزستان و یا چابهار) ارسال می شود.
دکتر xy
|
France
|
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
0
0
همیشه بجای پیشگیری و درمان اساسی مسولان به فکر استفاده از مُسکن ها هستند. بجای اینگونه کارهای بچگانه مسولان باید به فکر تاسیس مراکز کشاورزی و پرورش دام به صورت زنجیره ای در نقاط مختلف کشور باشند . متاسفانه مدیریت در کشور به حدی ضعیف است که با این همه سرمایه مالی و نیروی متخصص در زمینه کشاورزی و دامپزشکی نمیتونید مراکزی مثل دشت مغان رو احداث کنید و حتی مراکز قدیمی رو حفظ کنید ؟؟؟ ما الان باید صادر کننده باشیم نه وارد کننده .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
0
0
در مغز استخوان میکروب وجود دارد صحیح
ولی تو همون مجلس بگردید ببینید نمایندگان محترم که شب شعر میگذارند یا دنبال برخورد با مامور گمرک هستند مغزشون چی داره!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
0
0
در پاسخ به دوستی که خواسته دولت مراکز دامپروری احداث کند و نمونه آنرا دشت مغان مثال زده باید بپرسم آیا ایشان از دشت مغان دیدن کرده اند وببنند که در چه وضع اسفباری قرار دارد آنهم با این همه امکانات.تعداد تلفات این مرکز در سال را اگر بدانید هیچوقت از دولت نمیخواهید در این قسمت سرمایه گذاری کند. لطفا به دامداریهای شبه دولتی مثل گاوداریهای بنیاد و استان قدس بروید و آنرا با گاوداریهای بخش خصوصی مقایسه کنید آنوقت از وسعت ندام کاری آگاه میشوید. شما از دولت یک چیز بخواهید و آن اینستکه چوب لای چرخ دامداران نگذارد ووقتی قرار است محصولشان وارد بازار شود از خارج وارد نکند تا آنها به ورشکستگی کشیده شوند.حد اقلها نظیر واکسن را بموقع برساند و بازار سیاه درست نکند و خیلی چیزهای دیگر
دامدار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
0
0
چرا راه دور میریم؟
یکی مثل ....... مدیر عامل شرکت ......... همین بیخ گوشمون دامهای آلوده به آبله ، تب برفکی ،بروسلوز رو به مردم با خدات تومن قیمت میده هیچ کس صداش درنمیاد؟
یکی از همکاران بنده میگفت فقط تو واحد پرورش شترشون که به صورت غیر قانونی و بدون مجوز داخل فارم پرورش بز
نگهداری میکنن،چندتاشون آلوده به بروسلوز هستن وقتی هم بهش اعتراض کردیم گفتن اشکالی نداره دوغ میکنیم میدیم دست مردم.
دامپزشکی ........... هم که متاسفانه اسیر ملاحظات سیاسی شده
و به قول معروف شتر دیدی ندیدی
دکتر xy
|
France
|
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
0
0
دوست عزیزی که از نظر من ایراد میگیری .اولا من نظر خودم رو گفتم. دوما با دقت بخونید لطفا . عرض کردم به دلیل سو مدیریت نمیتونن مراکز قدیمی رو حفظ کنن . صنعت دامداری کشور به شرکتهای زنجیره ای و مراکز تولیدی بزرگ نیاز داره. حالا هر کجای کشور که باشه. دامداری باید صنعتی و مدرن باشن زیر نظر متخصصین این امر . تا کی باید دامداریهای سنتی ما به دلیل غفلتشون هم گاو رو از دست بدن هم گوساله داخل شکمش رو .
عقب ماندگی ما بدلیل سنتی بودن هستش.
ه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
0
0
سلام. من متاسفم که نماینده مجلس در خصوص بهداشت گوشت براحتی اظهار نظر میکند اولا دام زنده وقتی وارد بشود بایستی تمام شرایط قرنطینه رعایت شود مدت زمان قرنطینه رو سازمان اعلام میکته تست های مربوطه انجام میشه ودام طبق شرایط بهداشتی در کشتارگاه های مرزی کشتار میشود وکلا استخوان گیری میشه و گوشت منجمد میشه ایراد کار چیه بعد از این همه سال اگه نتونیم چهار تا گوساله وگوسفند تو کشورمون بکشیم سازمان دامپزشکی به درد جرز دیوار میخوره طبقه پنجم سازمان دامپزشکی به جای اعزام نیرو به برزیل وهدر رفتن سرمایه های مملکت باید در مناطق مرزی مستقر بشن بعد از پنجاه سال رفتن تو ینگ دنیا برا نظارت گوشت چند درصد انتقال تکنولوژی به داخل کشور صورت گرفته رک و راست بگم این هایی که طرفدار واردات گوشت قرمز هستند به فکر تنها چیزی که نیستند مسئله بهداشت و بیماری میباشد اینا مدافع مافیای گوشت وشرکت های عریض طویلی که یکشبه میلیون ها دلار از بابت واردات گوشت بدست می آورند میباشند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
0
0
کاملا با آخرین کامنت موافق هستم.
همیشه افراد سودطلب با شعارهای دهان پرکن جلو می آیند.
به نظر می رسد اعزام بسیار پرهزبنه ناظران شرعی و بهداشتی به برزیل و حاشیه های فراوان و لفت و لیس های آنچنانی آنقدر به مذاق برخی شیرین و دلچسب آمده است که حاضرند برای رسیدن به آن هر نوع سیاه نمایی کنند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
0
0
اصولا هیچ دکتر دامپزشک آگاه و مطلع از مبانی گسترش اپیدمیولوژیک بیماریها حاضر نیست که هیچگونه واردات گوشت منجمد و یا دام زنده به داخل کشور انجام شود!

ولی چه کنیم که چه در پیش از انقلاب اسلامی و چه در این 40 سال پس از آن، همیشه به بهانه کمک به اقشار فقیر مردم واردات منابع پروتئین دامی به شکل تخصیص ارز یارانه ای،
فارغ از نظریات کارشناسی متخصصین دامپزشک صورت گرفته است!

اگر بنا بر دادن یارانه باشد مگر نمی توان به جای خروج ارز
محصولات دامی داخلی را به قیمت تمام شده واقعی خریداری نمود و بین نیازمندان به شکل سهمیه بندی توزبع کرد؟؟!

و با این کار هم جلوی خروج ارز را گرفت و هم از تولید داخل به شکل صحیح حمایت کرد و هم به جای جیب گشاد رانت خواران، یارانه به فقرای واقعی برسد!

ولی مسئله اینجاست که سوای نظر ما دامپزشکان
سیاست بر این است که پروتئین خارجی وارد شود و با این شرایط نگاه کرد که کدام روش به نفع ماست؟!!

واردات گوشت منجمد با ارزش افزوده برای تولیدکننده برزیلی و با هزینه های سنگین اعزام ناظرین به برزیل؟

یا ایجاد یک پورتال مرزی بندری دورافتاده واردات دام زنده و ایجاد فرصت های شغلی با احداث کشتارگاه صنعتی پیشرفته در نقاط محروم دورافتاده و تقویت صنایع تبدیلی گوشت، پوست، چرم و سالامبو در کنار بسته بندی گوشت منجمد بدون استخوان؟

در اینجا اگر قرارداد با دامدار برزبلی به شرط تحویل دام زنده و سالم در محل پورتال ایرانی محکم بسته شود چه مشکلی خواهد داشت؟

از طرفی می توان در بنادر صادراتی برزیل، سازمان دامپزشکی ایران جایگاه های قرنطینه سه هفته ای ایجاد کند و دام هایی که گواهی معتبر مایه کوبی بر علیه تب برفکی دارند را پس از گذراندن دوران قرنطینه اجازه حرکت به سمت ایران و پیاده شدن در پورتال بندری ایران و کشتار بلافاصله در همان بندر را بدهد!
ناشناس
|
France
|
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
0
0
آقای ه با اجازه خدمتتان عرض می کنم آقای دکتر داودی از سال ۷۶متخصص بیماریهای داخلی دام بزرگ استاد دانشگاه و سالها رئیس دانشگاه بودند. و موضوع کاملا علمی و اجرایی را طرح کردند. چرا سازمان دامپزشکی اخیرا از هیچ کوششی برای توسعه واردات دام و طیور وگوشت و واکسن و نهاده و دارو و مکمل فروگذار نیست؟ این رویکرد را چه کسی بر سازمان حاکم کرده است؟ چه کسی از این مسائل سود می برد؟ لطفا اندکی تامل.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
0
0
دکتر داودی فردی مخلص هستند. ایشان با واردات که مخالفت نکردند! فقط در مورد نوع واردات این نکته را مطرح کردند که گوشت بدون استخوان وارد شود که این را هم اکنون سازمان دامپزشکی سالهاست دارد اجرا می کند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
0
0
جناب آقای دکتر داودی اظهار داشتند که واردات دام زنده بایستی از کشورهای پاک انجام شود و برزیل به تشخیص کارشناسان دامپزشکی یکی از کشورهای کم خطر است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
0
0
برخی بی خبرند یا خودشان را به خواب زده اند!

این وزارت جهادکشاورزی است که تصمیم به واردات گوشت می گیرد. سازمان دامپزشکی کجای این موضوع قرار دارد؟؟؟

وقتی آنها هر کس یا هر نهادی که باشند تصمیم به واردات گرفتند، تازه یادشان به بهداشت و سلامت می افتد.

سازمان دامپزشکی بر طبق رسالت و اهداف خود به یک عنوان یک سازمان حکومتی که مسئول بهداشت و سلامت غذایی مردم و کنترل بیماری های مشترک است مجبور است یک راهی را انتخاب کند که هم سلامت انسان به خطر نیفتد و هم عولمل بیماریزا با کنترل بیشتر مواجه شوند.
حال به اعتقاد کارشناسان اگر قرنطینه مرزی همراه با تست های آزمایشگاهی متناسب و گواهی معتبر مایه کوبی در کشور مبدا وجود داشته باشد و دام زنده بلافاصله در بندرگاه دورافتاده ایرانی مجهز به کشتارگاه صنعتی و بسته بندی بهداشتی گوشت بدون استخوان کشتار شود، بیشترین عایدات را برای کشور از نظر سلامت مردم، صنایع تبدیلی اشتغال زایی و کنترل عوامل عفونی در کشور خواهد داشت و آن سودی که به جیب بززیلی ها مستقیم و غیر مستقیم می رود در داخل کشور صرف خواهد شد!

بدیهی است که به جای سیاست های دستوری سرکوب قیمت تمام شده، بایستی دامداران داخلی اجازه داشته باشند که دام های نر پرواری اخته شده خود را با توجه به قدرت خرید پایین اکثریت مردم، هر کجا که خواستند در داخل یا خارج از کشور بفروشند و گرنه ورشکستگی دامداران تداوم خواهد داشت.
مشکل اصلی دامداری کشور یک چیز است:
نه واردات مقداری علوفه و دانه جو آن هم برای کشوری به این وسعت و پهناوری و نه واردات گوشت و دام زنده.
مشکل اصلی سیاست های تحمیلی و دستوری است که نمی گذارد دامدار مطابق با مصلحت و منافعش به شکل مجاز و قانونی تولیدات خود را در بازارهای داخلی یا خارجی عرضه کند. بی تردید اگر بازار داخلی کشش خرید را نداشته باشد، دامدار بتواند همچون برزیل به فکر صادرات باشد.
با چنین سیاستی شکوفایی شدید تولید داخلی و حضور مقتدراته ایران در بازار 300 میلیون نفری منطقه تحقق خواهد بافت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
0
0
یکی از دوستان با کمال تعجب منکر وجود تستهای آزمایشگاهی برای تشخیص حضور خود ویروس، آنتی ژن آن یا ردپای سرولوژیک آن در گاو می شد اینک بدون هیچ تغییری عینا بخش کلینیکال پاتولوژی تب برفکی را از چاپ 2017 نسخه 11 کتاب طب دامپزشکی تقدیم می دارد.
توجه شود که در میان انواع تستها دقیقا به تستهای مورد استفاده در تجارت بین الملل (International trade) نیز اشاره شده است:

CLINICAL PATHOLOGY
During FMD outbreaks, laboratory investigations are carried out to diagnose the disease rather than for clinical assessment as with most other diseases.

Exhaustive laboratory studies are needed for diagnosis, determination of the type of the virus involved, and to differentiate the disease from vesicular stomatitis, vesicular exanthema, and swine vesicular disease.

Fresh vesicular fluid and surrounding epithelial tissue should be collected in a transport medium composed of equal amounts of glycerol and 0.04 M phosphate buffer, pH 7.2 to 7.6, or glycerol and phosphate buffered saline for laboratory tests.

This is the sample of choice.

If the vesicles are already healing,
blood should be collected, along with esophageal-pharyngeal (OP) fluid samples from ruminants or throat swabs from pigs.

The OP samples should be collected from up to five animals with the use of a probang cup.

In tropical countries with maximum temperature fluctuations, spoilage of FMD-suspect samples originating from remote areas can be minimized by using FTA Classic Cards for collection, shipment, storage, and identification of the FMDV genome by RT-PCR and real-time RT-PCR.


The major methods for diagnosis are as follows:

1-Identification of the agent in tissue or fluid

2-Virus isolation by inoculation into cell cultures or unweaned mice.

3-The cell cultures should be examined for cytopathic effect for 48 hours.

If no CPE is detected, the cells should be frozen and thawed, used to inoculate fresh cultures, and examined for CPE for another 48 hours.

Alternatively, unweaned mice 2 to 7 days old can be used (see following discussion of experimental transmission).

With diagnostic samples, neutralization of the virus by known antisera makes the technique highly efficient and specific.

• Immunologic methods:

• Enzyme-linked immunosorbent assay (ELISA):

This is the preferred test for the detection of FMD viral antigen and identification of viral serotype.

It is an indirect sandwich test in which different rows in multiwall plates are coated with rabbit antisera to each of the seven serotypes of FMD virus.

It can simultaneously test for swine vesicular disease (SVD) or Multi-Organ Diseases Due to Viral Infection vesicular stomatitis (VS) where appropriate.

• Complement fixation test (CFT):

This can be used if reagents for ELISA are not available.

It is less sensitive and is affected by pro- and anticomplementary factors.
Direct CFT on epithelial suspension used to be one of the fastest methods of making a positive diagnosis, within a few hours, but negative samples must be checked in tissue cultures because of the number of false negatives that occur with the CFT, especially in poorly collected and packaged samples.


• Nucleic acid recognition methods:

These include reverse transcription polymerase chain reaction (RT-PCR) and in situ hybridization (ISH).

The RT-PCR amplifies fragments of FMD genome in samples and can be used for typing.

It is more sensitive than ELISA.

The procedures used include agarose gel-based RT-PCR assay,
real-time RT-PCR assay,
and molecular epidemiology based on the comparison of genetic differences between viruses.

A reversetranscription loop-mediated isothermal amplification (RT-LAMP) assay has been described that is simple and rapid and can be read within 1 hour, whereas conventional RT-PCR methods require 2 to 4 hours.

More recently, a lateral flow immunochromatographic (LFI) strip test has been reported that can diagnose FMD serotypes O, A, and Asia 1 using a generic rapid assay device.

The procedure takes only 10 minutes and can be done on-site; it also has high specificity and can be used for early detection of FMD in the field.

In addition, a field-portable nucleic acid extraction and real-time PCR amplification platform has been developed for rapid detection of FMD.

The ISH detects FMD virus RNA in infected tissues, including those obtained during necropsy.


2. Serologic tests:

• Serologic tests for FMD are of two types:

those detecting antibodies to viral structural proteins (SPs)
and
those detecting antibodies to viral nonstructural proteins (NSPs).

The SP tests detect antibodies elicited by vaccination and infection and are serotype-specific and highly sensitive, provided that the virus or antigen used in the test is closely matched to the strain circulating in the field.

They are the prescribed tests for "“international trade”.

Examples are as follows:

• Virus neutralization (VN)

• Solid-phase competitive ELISA,

another prescribed test

• Liquid-phase blocking ELISA.


The NSP tests can be used to identify past or current infection with any of the seven serotypes of the virus, whether or not the animal has been vaccinated.


The tests are more useful on a herd basis.
For certifying animals for “trade”,
the tests have the advantage over the SP methods in that the serotype of the virus does not have to be known.




The assays measure antibodies to NSPs using antigens produced by recombinant techniques.

Antibodies to polyproteins 3AB or 3ABC are generally considered to be the most reliable indicators of infection.

Examples include:

• Indirect ELISA
• Enzyme-linked immunoelectrotransfer blot assay.

Where vaccination has been carried out and a diagnosis has to be made by serologic methods, it is necessary to differentiate between infected and vaccinated animals (DIVA).

An epitopebased ELISA has been described that can differentiate infected from vaccinated animals and appears to be promising test for FMD control and eradication.

3. Experimental transmission
• The propagation of the virus in unweaned white mice can be used to detect the presence of virus in suspected material, the presence of antibodies in serum, and for investigations into the transmission of immunity and the pathogenesis of the disease.

In guinea pigs, intradermal injection of fresh vesicular fluid into the plantar pads causes vesicles to appear on the pads in 1 to 7 days and secondary vesicles in the mouth 1 to 2 days later.

Large-animal inoculation may be used for the differentiation of FMD, vesicular stomatitis, and vesicular exanthema based on the different species’ susceptibilities to the three viruses (Table 21-3) and to test the potency of vaccines.

To avoid disseminating the virus, animal inoculation should be done only in special…

Veterinary Medicine, 11th edition, 2017
نظر شما
ادامه