کد خبر: ۴۶۲۴۱

در کارگاه آموزشی امنیت زیستی با محوریت پدافند غیرعامل بر تجهیز کارگاه‌های کوچک صنایع غذایی به عنوان راهکار جلوگیری از ضایعات ۳۵ درصدی محصولات کشاورزی تاکید شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، نماینده ولی‌فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در کارگاه آموزشی امنیت زیستی با محوریت پدافند غیرعامل، درگذشت حجت الاسلام هاشمی شاهرودی و نیز مدیر امور دام استان را تسلیت گفت.

معاون توسعه و مدیریت سازمان نیز با اشاره به موضوع افزایش جمعیت جهانی و رسیدن به ۹ میلیارد نفر طی ۳۵ سال آینده و نیاز به تامین غذا اظهار داشت: تامین غذا وابستگی به امنیت تولیدات دامی و غلات دارد، علاوه بر شرایط اقلیمی و آب و هوا، آفات و بیماری ها یکی از مهمترین تهدیدات بخش کشاورزی است که شیوع آن با تغییرات دما که یکی از دلایل آن صنعتی شدن است تشدید می گردد.

معاون اداره کل دامپزشکی استان تهران نیز در این جلسه با بیان اینکه ۶۰ درصد بیماری های دامی مشترک یا قابل انتقال به انسان هستند، گقت: آنفلوانزا و ابولا از جمله بیماری های مشترک دام و انسان هستند که برای کاهش خطرات باید آموزش، برنامه های پیشگیری داشته باشیم و قدرت تشخیص و کنترل این بیماری ها را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: کشورهای آسیای جنوب شرقی و آفریقا نقاط پرخطری محسوب می شوند؛ فقر، جنگ، تکنولوژی های صنعتی و حمله های بیوتروریستی از عوامل ظهور بیماری های نوپدید به شمار می آیند.

«دکتر کرمی» با بیان اینکه یک میلیارد نفر در دنیا به پرورش انواع دام مشغول اند که می تواند تا ۲۰ درصد خسارت ایجاد کند، گفت: صنعت دام و طیور به عنوان دومین سرمایه ملی و مولد بعد از صنعت نفت محسوب شده و اشتغال ۲۵ درصد جمعیت از این طریق ایجاد می شود، بنابراین عدم توجه به مدیریت بحران و پدافند غیر عامل می تواند آسیب های زیادی به ساختار جامعه وارد کند.

وی با تاکید بر اهمیت کنترل مبادی ورودی کالاها از نظر پدافند غیرعامل گفت: در سال گذشته ۵۱۶ مورد واردات ماهی تزیینی با بیش از ۷میلیون قطعه، ۴۸۲ مورد تخم چشم زده با ۲۵۲ میلیون قطعه ، ۴۷ مورد واردات تخم مرغ SPF با ۲۲۴ هزار عدد، ۱۰۶۹ مورد داروی دامپزشکی با بیش از ۸ هزارتن زیر نظر دامپزشکی اتفاق افتاده است.

کرمی افزود: گوشت قرمز منجمد ۴۵۴ مورد و گوشت قرمز تازه ۱۸۶۵ مورد در حجم ۶۵۹۰ تن در قرنطینه امام خمینی و گمرک شهریار در سال گذشته وارد شده است؛ درکل ۵۱ درصد واردات مربوط به گوشت بوده است. برای تمام این واردات از نظر بیماری های مهم دامی کنترل و اقدامات قرنطینه ای انجام می شود که در صورت وجود مشکل، کالای آمده عودت شده و کالای مورد نظر در لیست سیاه واردات قرار می گیرد.

«هنری»، از اساتید دانشگاه امام حسین با حضور در این جلسه، پیشنهاد تجمیع مطالعات صورت گرفته دربخش پدافند غیرعامل و تهیه نقشه جامع راهبردی را مطرح کرد و گفت: حفظ و نگهداری ژرم پلاسم گیاهی، جانوری و میکروبی از کارهای ارزشمند این حوزه است.

وی ادامه داد: توصیه به سازمان ها و نهادهای دولتی در مورد استفاده از فناوری های جدید و رفع و دفع آلودگی های زیستی که به امنیت غذایی می انجامد از دیگر کارهای مهم این بخش است.

این استاد دانشگاه، کشاورزی را زیربنای اقتصاد کشور عنوان کرد و افزود: باید در جهت خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی و کاهش میزان واردات برنامه ریزی شده و با تجهیز کارگاه های کوچک صنایع غذایی از ضایعات ۳۵ درصدی تولیدات کشاورزی جلوگیری کنیم.

وی توسعه رشته های علوم پایه از جمله جانورشناسی یا گیاه شناسی را در بحث امنیت غذایی کمک کننده دانست.

این جلسه با پرسش و پاسخ در مورد کشت فراسرزمینی و بیان خواسته و نیازهای بخش کشاورزی و پدافند غیرعامل همچنین تولید یاواردات محصولات تراریخته وپیامدها و وابستگی خاتمه یافت.
 
 
نظر شما
ادامه