کد خبر: ۴۵۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
گوشت بز طبع سردی دارد، اما کم دنبه و چربی است و تشخیص آن با گوشت گوسفندی چندان آسان نیست. گوشت بز سفت و دیرپز‌تر از گوشت گوسفند است و کمی هم بدبوست. قیمت گوشت بز از گوشت شتر هم ارزان‌تر است...
nubian-03

در حالی که چهار روز از ماه رمضان می‌گذرد و هنوز وعده توزیع گوشت گرم و ارزان عملی نشده است، آگاهان امر از واردات گسترده بز از افغانستان خبر می‌دهند. بر این اساس، این فرضیه قوت گرفته است که، گوشت‌هایی که قرار است از امروز در تهران و به قیمت هر کیلو کمتر از 7‌هزار تومان توزیع شود، گوشت گوسفند و گوساله وعده داده شده دولت نیست و اساساً گوشت بز است.

طی روزهای اخیر گله‌های متعدد بز افغانی از طریق مرز شرقی کشور وارد استان سیستان و بلوچستان شده است.

قاسم نوده فراهانی، رئیس شورای اصناف کشور نیز با تأیید تلویحی واردات گوشت از افغانستان روز گذشته به خبرنگاران گفت: «نخستین محموله گوشت قرمز به میزان 30 تن از سیستان و بلوچستان به‌زودی وارد تهران می‌شود.» هر کیلوگرم از این گوشت، کمتر از 7 هزار تومان عرضه خواهد شد. فراهانی افزود: هنوز قیمتی برای عرضه گوشت گوسفند در بازار تهران تعیین نشده اما احتمالاً 20 تا 30 درصد پایین‌تر از قیمت کنونی بازار خواهد بود. به گفته رئیس شورای اصناف کشور قرار است هر روز تا زمان تعدیل قیمت گوشت قرمز بیش از 15‌تن گوشت از سیستان و بلوچستان به تهران منتقل شود.

فراهانی مدعی است: «گوساله‌ها و گوسفندهایی که در سیستان خریداری می‌شود از کشورهای همجوار وارد شده است که پس از سه ماه قرنطینه و اطمینان از سلامت آن، این دام‌ها در بازار سیستان عرضه می‌شود.» این درحالی‌است که منابع آگاه در سیستان و بلوچستان می‌گویند: امکانات قرنطینه در این منطقه در حدی نیست که بتوان روزانه 30 تن گوشت را نگهداری و کنترل کرد.

گفته می‌شود همزمان با اقدام دولت، دام‌های وارداتی از افغانستان از سوی دامداران بلوچ نیز خریداری و در شهر‌های مرزی ذبح و گاه با کامیون‌های فاقد امکانات لازم برای حمل بهداشتی گوشت به تهران منتقل شده که همین امر سبب فساد بخشی از گوشت‌های وارداتی از افغانستان شده است.

کارشناسان معتقدند، گوشت‌های وارداتی بز از افغانستان سرشار از انگل است. منشأ تب برفکی که دو سال پیش در کشور شیوع یافت هم به دلیل واردات گوشت از افغانستان به شهر‌های مرزی بود.

این درحالی‌است که گوشت‌های وارداتی به کشور از انواع و اقسام کشورها به ایران وارد می‌شود که آخرین آن افغانستان است. پیش از این نیز گوشت گوساله منجمد برزیلی به قیمت 5 هزار تومان وارد کشور شد که حرف و حدیث‌های خاص خود را برانگیخت. همچنین کارشناسان تغذیه می‌گویند، گوشت بز طبع سردی دارد، اما کم دنبه و چربی است و تشخیص آن با گوشت گوسفندی چندان آسان نیست. گوشت بز سفت و دیرپز‌تر از گوشت گوسفند است و کمی هم بدبوست. قیمت گوشت بز از گوشت شتر هم ارزان‌تر است، اما هنوز مشخص نیست در تهران تا چه میزان ارزان‌تر از هر کیلو 7 هزار تومان فروخته خواهد شد.

گفتنی است، دولت برای تأمین نیاز گوشت داخل در آستانه ماه مبارک رمضان، با بی‌برنامگی مواجه شد و همین امر سبب شد تا قیمت گوشت به شکل فزاینده بالا برود؛ به صورتی که قیمت یک کیلو گوشت گوساله بین 12 تا 14 هزار تومان در تهران فروخته شد و واکنش‌هایی را درپی‌داشت. اعتراضات بر افزایش قیمت گوشت سبب شد تا دولت برای تأمین بازار به واردات گوشت بپردازد.

 

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علیرضا
|
-
|
۰۸:۵۲ - ۱۳۸۸/۰۶/۰۵
0
0
با سلام
البته باید بگویم که تمام مقامات این مطلب را تکذیب میکنند.
ولی چیزی هست که واقعیت دارد . البته قیمت این گوشت در سیستان 4500 تومان هست. واین مربوط به امروز نیست تازه چون به خاطر قیمت بالای گوشت این گوشت را وارد تهران شده صدای همه در آمده در صورتیکه این نوع بزهای افغانی ماهها هست که دیگر استانهای کشور میرود و صدایشون هم در نیامده

آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۲۲:۰۶ - ۱۳۸۸/۰۶/۱۰
0
0
دكتر عزيز
با تشكر از اين مطلب جالب، لطفا لينك آن را برايم بفرست تا به ساير همكاران ارسال كنم.
ممنونم.
نظر شما
ادامه