کد خبر: ۴۴۸۸۴
 

موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و سازمان انتقال خون کشور طرح تغییر بستر تولید سرم های درمانی از اسب به انسان را در جلسه ای مورد بحث و بررسی قرار دادند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی موسسه رازی، «دکتر علی اسحاقی» در دیدار با مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور که با حضور معاونان موسسه برگزار شد، در رابطه با پروژه مشترک پیشنهادی از سوی سازمان انتقال خون کشور، اظهار کرد: آغاز این همکاری بر مبنای پروژه های تحقیقاتی خواهد بود تا چگونگی و قابلیت انجام آن مشخص شود؛ با توجه به اینکه موسسه رازی تجربه تولید فرآورده های ضد مارگزیدگی، عقرب زدگی و سایر فرآورده ها را دارد، می تواند در اجرای این پروژه مفید واقع شود.

وی تغییر فرآیندهای بستر تولید سرم ضد مار گزیدگی و ضد عقرب زدگی موسسه رازی از اسب به انسان را از اهداف این همکاری عنوان کرد و افزود: سازمان انتقال خون تنها در خصوص سرم ضد هاری چنین تجربه ای را عملیاتی کرده و این پیشنهاد در راستای همکاری برای تولید سرم هایی نظیر ضد مار و عقرب گزیدگی، کزاز، دیفتری و از این قبیل بیماری ها ارائه شده است.

دکتر اسحاقی با اشاره به اینکه بر اساس این پیشنهاد برای تولید سرم های ضد دیفتری و ضد کزاز از انسان به جای اسب استفاده شود، گفت: تاکنون در دنیا برای تولید مقادیر کم از این روش استفاده شده و امکان اجرای این پیشنهاد در موسسه رازی نیز با همکاری سازمان انتقال خون وجود دارد.

رئیس موسسه رازی با بیان اینکه بانک پلاسمای زیادی در سازمان انتقال خون وجود دارد که بسیاری از پلاسماها از بین می رود، ادامه داد: به شکل تئوری با استخراج آنتی بادی ها از این پلاسماها و استحصال آن، می توان نسبت به درمان بیماری هایی نظیر کزاز و دیفتری اقدام کرد، اما اینکه در عمل هم بتوان دست به چنین کاری زد، نیازمند مطالعه و تحقیق در این رابطه هستیم.

گفتنی است؛ این نشست با حضور دکتر علی اسحاقی رئیس موسسه رازی و معاونان موسسه با دکتر علی اکبر پورفتح اله مدیرعامل سازمان انتقال خون و دکتر کریم شمس معاون فنی و فناوری های نوین این سازمان با هدف گفت و گو و تبادل نظر در زمینه انجام همکاری های مشترک در محل موسسه رازی برگزار شد.

تجربه موسسه رازی در تولید سرم های ضد اختصاصی بسیار ارزشمند است

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور نیز تجربه موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در تولید سرم های ضد اختصاصی مانند سرم ضد مارگزیدگی و عقرب زدگی را بسیار ارزشمند توصیف کرد.

 «دکتر علی اکبر پورفتح اله» مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور در حاشیه نشست با دکتر علی اسحاقی رئیس موسسه رازی، با اشاره به تجربه این سازمان در زمینه تولید داروهای مشتق از پلاسما گفت: حدود 60 درصد این داروها به روش پالایش قراردادی با استفاده از ظرفیت پالایشگرهای خارجی تامین می شود.

وی با بیان اینکه موسسه رازی سابقه بسیار ارزشمندی در تولید ایمونوگلوبولین های اختصاصی و سرم های ضد مار و عقرب دارد، گفت: این محصولات در دنیا دارای ارزش بالایی بوده و حدود 70 درصد قیمت سرم های ضد اختصاصی مربوط به ماده اولیه آن است. در این نشست نیز پیشنهاد تغییر فرآیندهای بستر تولید سرم ضد مار و ضد عقرب موسسه رازی از طرف سازمان انتقال خون مطرح شد.

دکتر پورفتح اله افزود: در این شیوه، بستر تولید سرم های ضد مار و ضد عقرب از اسب به انسان تغییر می یابد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور با اشاره به تجربه این سازمان در زمینه تولید پلاسمای اختصاصی ضد هاری و اینکه این فرآیند را می توان برای تولید سایر سرم های ضد اختصاصی گسترش داد، گفت: با توجه به سابقه طولانی موسسه رازی در تولید سرم های درمانی ضد مارگزیدگی و عقرب زدگی، پیشنهاد دادیم در قالب طرح تحقیقاتی مشترک با این موسسه، ابتدا از طریق امکان سنجی، فرآیند تغییر از بستر اسب به بستر انسانی را بررسی کنیم و در صورت مثبت بودن نتیجه، وارد فازهای بعدی شویم.

 
 
نظر شما
ادامه