کد خبر: ۴۳۶۲۸
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
واکنش «دکتر بهروز کبیری» به اظهارات اخیر استاد «دکتر محمدعلی راد»:
«دکتر بهروز کبیری» در یادداشت ارسالی خود به حکیم مهر، نوشت: زمانی که احساس کردید دانشگاه آزاد اسلامی بدون هیچ ضابطه‌ای در حال تاسیس دانشکده دامپزشکی است، حداقل با آن مقابله می‌کردید ...
 

حکیم مهر: در پی اظهار نظر «دکتر محمدعلی راد» استاد پیشکسوت دامپزشکی که به مدت ۱۸ سال دبیری شورای آموزش دامپزشکی و تخصصی را برعهده داشت و انتقادات ایشان از تاسیس بی رویه دانشکده های دامپزشکی (اینجا)، «دکتر بهروز کبیری» از کلینیسین های فعال بخش خصوصی استان اصفهان در یادداشت ارسالی خود به حکیم مهر، تحلیلی را در این خصوص مطرح نمود.

متن یادداشت واصله به شرح زیر است:

از مجموع ۱۲ دانشکده دامپزشکی دولتی فعال در کشور، تنها یک دانشکده در سال ۱۳۸۷ به نام دانشکده دامپزشکی زابل در استان سیستان و بلوچستان تاسیس شده است و تاسیس ۱۱ دانشکده دولتی دیگر در زمان مسئولیت جناب آقای دکتر راد صورت گرفته است.

همچنین از مجموع ۹ دانشکده دامپزشکی فعال دانشگاه آزاد اسلامی در کشور، تاسیس ۷ دانشکده شامل واحدهای کرج (۱۳۶۷) کازرون (۱۳۶۵)، شهرکرد (۱۳۷۰)، گرمسار، علوم و تحقیقات تهران (۱۳۷۶)، ارومیه (۱۳۶۷) و تبریز نیز در زمان مسئولیت ایشان به عنوان رئیس گروه آموزشی بوده است و تنها دو دانشکده دامپزشکی آزاد سنندج و بابل پس از پایان مسئولیت ایشان در این گروه وابسته به وزارت علوم تأسیس شده است، آن هم منتج از روش آموزشکده و تعلیم کاردان و کارشناس در گروه آموزشی وابسته به وزارت علوم؛ و یک دانشکده دامپزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی بدون آن شکل گرفته است؛ به این طریق که در سال ۱۳۷۲ دانشگاه آزاد شبستر با اقتباس از تربیت کاردان دامپزشکی تاسیس شده است و در سال ۱۳۸۹ اقدام به راه اندازی  دانشکده دامپزشکی نموده است.

دانشگاه آزاد زابل نیز در سال ۱۳۷۱ اقدام به راه اندازی دوره کاردانی و پس از آن نیز اعلام دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی را مطرح کرده است؛ دقیقاً همان روشی که دانشگاه دولتی کرمانشاه در راه اندازی مقطع کاردانی در سال ۱۳۷۱ و تاسیس دانشکده دامپزشکی در سال ۱۳۸۶ به کار برده است و یا راه اندازی مقطع کاردانی در دانشگاه دولتی شهرکرد در سال ۱۳۶۵ و سپس تاسیس دانشکده دامپزشکی دولتی شهرکرد در سال ۱۳۷۵.

اگر بخواهیم منطقی تحلیل کنیم، از میان ۲۱ دانشکده دامپزشکی ایران (مجموع دانشکده های دولتی و آزاد)، بجز دانشکده های دامپزشکی تهران، شیراز و ارومیه، حدود ۱۸ دانشکده استاندارد و فاقد استاندارد، در زمان تصدی ایشان بر گروه آموزش دامپزشکی راه اندازی گردیده است؛ یعنی عملاً تمام آنها با تفکرات و سیاست های ممکنه توسط ۷۶ نفر از همکاران ایشان پایه ریزی شده بود و رؤسای بعدی در واقع مانع از افزایش آن شده اند (تاریخچه تاسیس دانشکده و پروسه تصویب آن قابل استناد است).

اگر بخواهیم از این دید به موضوع بنگریم که افزایش دانشکده های دانشگاه آزاد اسلامی باعث افزایش فارغ التحصیل و خرابی بازار کار شده است، لازم است به دو صورت به آن بپردازیم:

 ۱- تعداد دانشکده دامپزشکی دولتی ۱۲ واحد و تعداد دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی ۹ واحد می باشند. از نظر آماری، تعداد دانشجویان دانشکده های دولتی بیشتر نیز هستند، چراکه علاوه بر تعداد بیشتر، در مقابله با پذیرش دانشجو در دانشکده های دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، اقدام به پذیرش دو نوبت روزانه و شبانه دانشجوی دکترای عمومی دامپزشکی نیز نموده اند.

 ۲- اگر بخواهیم تصمیمات شورای آموزش دامپزشکی و تخصصی در سال ۱۳۶۷ را که تا سال ۱۴۰۰ حداکثر ۱۰ دانشکده دامپزشکی با ظرفیت ۵۰ نفر دانشجوی دکتری عمومی پیش بینی کرده بود، مدنظر قرار دهیم، این تصمیم هم در زمان مسئولیت دکتر راد قرار داشته است.

سؤال: چرا حداقل جلوی تاسیس ۷ دانشکده دامپزشکی دیگر را در زمان مسئولیت خود نگرفتید؟ زمانی که احساس کردید دانشگاه آزاد اسلامی بدون هیچ ضابطه ای در حال تاسیس و قدرت گرفتن سیاسی خود است، حداقل با آن مقابله می کردید و یا از تأسیس بی رویه دانشکده های دامپزشکی پیروی نمی کردید.

سوال بعدی این است که اساتید، مدرسین و مؤسسین این دانشکده ها چه کسانی بودند؟ مگر نه اینکه همکاران و اساتید پیشکسوت، پروازی و تمام وقت دانشکده های مادر دامپزشکی تهران، شیراز و ارومیه برای پوشش دادن دانشگاه های آزاد کازرون و شهرکرد و غیره بودند‌؟

آیا شما به عنوان مسئول آموزش وزرات علوم و هچنین سایر همکارانتان و اساتید نمی توانستید مانع از گسترش آنها شوید؟! نه تنها مانع نشدید، بلکه با تأسیس ۱۴ رشته تخصصی و افزایش به ۳۰ رشته، با دانشگاه آزاد برای گسترش بی ضابطه آنها همسو و همراه شدید.

مگر بارها به راه اندازی دوره های تخصصی در حرفه دامپزشکی نمی پرداختید!؟ چرا؟! مگر ظرفیت و افزایش فارغ التحصیلان دوره های تخصصی دانشکده های دولتی بخصوص دانشگاه تهران را با عرضه و تقاضا هماهنگ نمی کردید که باعث افزایش احداث دانشکده دامپزشکی آزاد اسلامی نشود؟!

و در پایانِ مطلب خود، نتایج اقدامات صورت گرفته و راهکارهای به کار بسته شده توسط جنابعالی و گروه ۷۶ نفره خود را با پیشنهاد الحاق و پیوستن به وزرات بهداشت تکمیل می کنید...!

سؤال؟ شما که از مؤسسین تخصص این حرفه در آموزش عالی هستید، آیا توجه کرده اید که حرفه پزشکی در مقاطع دکترای عمومی، تخصصی و فوق تخصصی با وجود دانشکده های پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی هیچ گاه در ساختار حرفه خود بی نظم نبوده و دارای یک ظرفیت مشخص با ساختار منظم و حساب شده است. شما که در صدد پیوستن به آن هستید، در صدد بکار بستن شیوه و روش های موجود در حرفه پزشکی و الگوبرداری متناسب و درست از آن نیستید؟!

 
 
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Canada
|
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۳
0
0
بنده فارغ التحصیل رشته دکتری دامپزشکی از دانشگاه تهران ولی اما بیکارم سرنوشت من دررخانواده به شکلی شده است که امسال که بچه های فامیل کنکور میدهند هیچ یک حاضر نشده اند دامپزشکی انتخاب کنن ای کسانی که دردامپزشکی باعث ناسیس بی رویه دانشکده شدید فاتحه این رشته خوانده شد در بین رشته های دانشگاهی به بیکاری و بدبختی شهره عام خاص شده است
ناشناس
|
New Zealand
|
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۳
0
0
سلام ضمن تقدیر از جناب دکتر کبیری بعنوان کسی که از نزدیک در جریان فعالیت آقای دکتر راد و گسترش رشته ها بوده ام موارد فوق را تایید مینماییم ایشان پس از مسئولیت تازه فهمیده اند که ................. ولی آن موقع که مسئولیت داشتند .............. صدای اعتراض ها را نشنیدند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۳
0
0
باعث تاسفه. لطفا ایشون اگه پاسخی دارند در جواب این مسایل مطرح شده بیان کنند‌. دکتر راد امیدوارم با پیگیری الحاق به وزارت بهداشت این کوتاهی رو جبران کنید.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
0
0
سپاس از دکتر کبیری عزیز که با قلم توانای خود زبان این رشته مظلوم هستند
ما هر روز شاهد چنین افرادی هستیم که در زمان مسئولیت خود کارها را خراب کرده اند و حال منتقد شده اند
امید است این عزیزان یک عذرخواهی رسمی کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
0
0
جناب دکتر راد جوابگوی جامعه دامپزشکی و دامپزشکان جوان باشید. کاری کردید که در تاریخ ثبت شد و در یادها خواهد ماند و بایستی هرکس پاسخگوی عمل خویش باشد.
ناشناس
|
United States of America
|
۰۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
0
0
صاحب نظران بهتر است برای گفته های خود سند داشته باشید تا خوانندگان بتوانند قضاوت درستی داشته باشند. با تشکر
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
0
0
متاسفانه نبود برنامه ریزی بلندمدت و آینده نگری برخی مسئولین در گذشته، باعث شده تا الان و با دیدن نتایج مستقیم تصمیمات سالهای گذشته به تبعات ان تصمیمات پی ببرند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
0
0
باتوجه به اینکه بسیاری از رشته های تحصیلی بابن بست شغلی مواجه هست هنوز افرادزیادی مشتاق تحصیل درآن رشته هستند انتخاب آگاهانه خودایشان نباید بعدها موجب حق خواهی وانتقادشود ضمن اینکه هنوز حرفه دامپزشکی قابل احیا واشتغال زاست درصورتی که مسئولینو خودمنتقدین از چند شغله بودن وزیادخواهی ودخالت درصنوف مختلف دست بردارند مدیریت درست بنمایند وهرکس به حقوق ووظایف خودقانع باشد
ناشناس
|
Canada
|
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
0
0
این دروغ محض است این کار دکتر راد نبود بیرد تاریخ مطالعه کنید افزایش تعداد دانشکده های دامپزشکی از زمان احمدی نژاد شروع شد چرا به مردم این فرد ....... می گوید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
0
0
هنوزم تاسیس ادامه داره ing
دکتر دهقانی
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۷
1
0
تاسیس دانشکده دامپزشکی یک اقدام شایسته و خوب بوده است کسانی که ارزش این کار را نمی فهمند و ...... درک ندارند کاش ادب سکوت کردن را حداقل یاد می گرفتند.
نظر شما
ادامه