کد خبر: ۴۳۵۷۲
تعداد نظرات: ۸ نظر
روایت استاد «دکتر محمدعلی راد» از گسترش بی‌رویه دانشکده‌های دامپزشکی:
این استاد پیشکسوت دامپزشکی افزود: امروزه بیش از ۳۰ دانشکده و آموزشکده دامپزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی افتتاح شده است و معلوم نیست تابع چه اصولی کار خود را ادامه می‌دهند ...
 

حکیم مهر: «دکتر محمدعلی راد» استاد پیشکسوت دامپزشکی در یادداشتی نوشت:

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و سپاس از اظهار نظرهای منطقی پیرامون گسترش بی رویه تاسیس دانشکده های دامپزشکی فاقد استانداردهای ملی و بین المللی؛ باید گفت:

جانا سخن از زبان ما میگویی.

درود بر دکتر حیدری و همچنین دکتر رضاخانی استاد داخلی (قلب و عروق) دانشکده دامپزشکی شیراز که نگران افزایش بی رویه دانشکده های دامپزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی هستند.

البته تا آنجا که به خاطر دارم شورای آموزش دامپزشکی و تخصصی در سال ۱۳۶۷ (سی سال قبل) تا سال ۱۴۰۰ حداکثر ده دانشکده دامپزشکی با ظرفیت پذیرش سالانه ۵۰ نفر دانشجوی دکتری عمومی پیش بینی کرده بود که فارغ التحصیلان بتوانند همراه با متخصصین، دامپزشکان عمومی، کارشناسان آزمایشگاه و تکنیسین های دامپزشکی بالغ بر  ۲۰۰ میلیون واحد دامی را در بخش دامپزشکی و بهداشت و عمومی کشور تا سال ۱۴۰۰ پوشش دهند.

با توجه به پارامترهای ویژه در تاسیس و گسترش دانشکده های دامپزشکی، قرار بود حداکثر تا سال ۱۴۰۰ دانشکده های دامپزشکی بر اساس تاریخ تاسیس به شرح زیر کار خود را ادامه دهند و در صورت ضرورت، پس از یک بازنگری دقیق توسط دفتر شورای گسترش آموزش عالی با همکاری "گروه تخصصی دامپزشکی" یا کمیسیون تخصصی دامپزشکی مستقر در وزارت علوم، فناوری و آموزش عالی (که فعلاً آموزش دامپزشکی تحت پوشش آن قرار دارد)، از تعداد دانشکده ها کاسته شود: موقعیت این دانشکده بر اساس قدمت تاریخی به شرح زیر است:

 ۱- دانشکده دامپزشکی تهران ۱۳۱۳

 ۲- دانشکده دامپزشکی شیراز ۱۳۴۸

 ۳- دانشکده دامپزشکی ارومیه ۱۳۵۴

 ۴- دانشکده دامپزشکی اهواز ۱۳۵۵

 ۵- دانشکده دامپزشکی کرمان ۱۳۷۰

 ۶- دانشکده دامپزشکی مشهد ۱۳۷۰

 ۷- دانشکده دامپزشکی شهرکرد ۱۳۷۴

 ۸- دانشکده دامپزشکی تبریز ؟؟؟؟

 ۹- دانشکده دامپزشکی رشت در استان گیلان ؟؟؟؟

 ۱۰- دانشکده دامپزشکی آمل در استان مازندران ؟؟؟؟

البته در کنار این دانشکده ها، ضرورت تاسیس آموزشکده های دامپزشکی (برای تربیت کارشناس آزمایشگاه و کاردان دامپزشکی) نیز در شهرهای زیر احساس می شد که به تدریج برخی از آنها تبدیل به دانشکده دامپزشکی شده اند:

 ۱- آموزشکده دامپزشکی رامیان در استان گلستان (که متاسفانه تعطیل شد) در سال ۱۳۶۶

 ۲- آموزشکده دامپزشکی شهمیرزاد واقع در استان سمنان در سال ۱۳۷۷ (که امروزه تبدیل به دانشکده دامپزشکی سمنان شده است).

 ۳- آموزشکده دامپزشکی خرم آباد واقع در استان لرستان، دهه ۷۰

 ۴- آموزشکده دامپزشکی کرمانشاه واقع در استان کرمانشاهان،  دهه ۷۰

 ۵- آموزشکده دامپزشکی ایلام واقع در استان ایلام

 ۶- آموزشکده دامپزشکی خلعت پوشان واقع در استان آذربایجان شرقی در سال ۱۳۶۷ (که امروزه تبدیل به دانشکده دامپزشکی تبریز شده است).

 ۷- آموزشکده دامپزشکی خوی واقع در استان آذربایجان غربی در سال ۱۳۶۷ که از سرنوشت آن خبر ندارم.

اینجانب از سال ۱۳۵۹ تا سال ۱۳۷۷ طی ۱۸ سال با همکاری ۷۶ نفر از اساتید دامپزشکی، پزشکی و بهداشت و تغذیه دام و طیور موفق به تاسیس ۳ دانشکده دامپزشکی کرمان، مشهد و شهر کرد و تاسیس ۷ آموزشکده دامپزشکی فوق الذکر و برنامه ریزی و اجرای ۱۴ رشته تخصصی دامپزشکی در مقطع دکتری تخصصی  در سراسر ایران شدم که خوشبختانه در مقطع دکتری تخصصی تعداد این رشته ها به ۳۰ رشته تخصصی بالغ شده است. هدف از برنامه ریزی دکتری تخصصی فقط گسترش آموزش نبوده است، بلکه برای تامین استاد این موضوع در اولویت قرار داشته است.

قرار بود پس از تامین کادر هیات علمی برای ۱۰ دانشکده دامپزشکی در کل کشور، فارغ التحصیلان مقطع دکتری  تخصصی علوم پایه و بالینی برای انجام پژوهش در پژوهشگاه‌های دولتی و خصوصی و همچنین تربیت فارغ التحصیلان در مقطع دکتری تخصصی علوم پایه و بالینی برای سازمان دامپزشکی کشور، سازمان شیلات، سازمان محیط زیست، موسسه رازی حصارک، انستیتو پاستور ایران و سایر تشکیلات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که متناسب با نیاز آن تربیت شوند و در صورت تکمیل و رفع نیاز در بخش های دولتی و خصوصی وابسته به حرفه دامپزشکی، دامپروری، کارخانجات مکمل های مواد غذائی دام و طیور و آبزیان، آزمایشگاه های وابسته به سازمان دامپزشکی و تشکیلات وزارت بهداشت و آزمایشگاه های بخش خصوصی دامپزشکی و پزشکی تربیت شوند.

اما، به لحاظ دخالت بی مورد  و اصرار جناب آقای دکتر جاسبی رئیس وقت دانشگاه آزاد اسلامی در شورای عالی برنامه ریزی در جهت تاسیس بی رویه دانشکده های دامپزشکی کرج و گرمسار (به خاطر نزدیکی به دانشکده دامپزشکی  تهران)، دانشکده دامپزشکی کازرون (به خاطر نزدیکی با دانشکده دامپزشکی شیراز)، ارومیه، شهرکرد و ... و مخالفت شدید اینجانب، وزیر وقت علوم و آموزش عالی از اینجانب در خواست کرد که چون از عهده جاسبی بر نمی آید، بهتر است پس از ۱۸ سال خدمت صادقانه و اصولی، از سمت دبیری شورای آموزش دامپزشکی و تخصصی (که در سال ۱۳۷۷ تبدیل به گروه دامپزشکی شد) استعفا دهم یا تاسیس دانشکده های دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی را تایید نمایم، که موجه نبودند.

از  معاون آموزشی وزیر وقت سوال کردم: «چه کسی قرار است کار اینجانب را دنبال کند؟»؛ فرمودند: «دکتر بازرگانی!»؛ و چون به بینش و توانمندی دکتر تقی تقی پور بازرگانی استاد ارزشمند دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و دوست گرانمایه ام اعتقاد داشتم که راه مرا دنبال خواهد کرد، پس از ۱۸ سال کار سخت و پر مشقت برنامه ریزی و گسترش اصولی دانشکده های دامپزشکی کشور، این وظیفه را به ایشان واگذار نمودم؛ که ایشان هم بیش از سه سال نتوانستند دوام بیاورند و به همکاران شایسته دیگر واگذار نمودند.

بدون تردید همکاران بعدی نیز چون در وزارت علوم نمی توانستند اهداف گروه دامپزشکی را همچون گروه پزشکی در وزارت بهداشت دنبال کنند، اوضاعی است که امروزه شاهد آن هستیم و این اوضاع هم همچون اوضاع اقتصادی کشور اگر تابع عرضه و تقاضا می باشد و نباید زیاد نا امید شد.

تا ریشه در آب است، امید قمری هست!!!

این بود خلاصه ای از داستان گسترش بی رویه دانشکده های دامپزشکی کشور که امروزه بیش از سی دانشکده و آموزشکده دامپزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی افتتاح شده است و معلوم نیست تابع چه اصولی کار خود را ادامه می دهند؛ هم استاد و هم دانشجو در این مراکز آموزشی سرگردان هستند، به ویژه از نظر امور پژوهشی و پروژه های تحقیقاتی انجام پایان نامه های دکتری و تخصصی!!!

بالغ بر بیست دانشکده و آموزشکده دامپزشکی بدون رعایت حد نصاب های لازم برای تاسیس دانشکده (حداقل چهل استادیار، دانشیار و استاد تمام متخصص) و تاسیس آموزشکده دامپزشکی (حداقل ۱۰ نفر مربی، استادیار، دانشیار و استاد) در اساسنامه های دانشکده ها و آموزشکده های دامپزشکی کشور مصوب سال ۱۳۶۶ شورای عالی برنامه ریزی ستاد انقلاب فرهنگی پیش بینی و مصوب شده است؛ در دانشگاههای دولتی مشغول کار هستند. باز جای شکرش باقی است که مثل برخی رشته های دیگر در این زمینه (غیر از دانشگاه آزاد اسلامی)، بخش غیر دولتی به اصطلاح غیر انتفاعی در تاسیس دانشکده های دامپزشکی اقدامی نکرده اند وگرنه نه از تاک نشان می ماند و نه از تاک، نشان!

اما، افسوس که هیچکدام از این مصوبات قانونی اجرا نمی شود و چون وزارت علوم درک صحیحی از آموزش دامپزشکی و تخصصی ندارد، روز به روز وضع آموزش دامپزشکی و به دنبال آن خدمات آموزشی، پژوهشی، خدمات بالینی و خدمات آزمایشگاهی دامپزشکی در چارچوب صحیحی به پیش نمی رود.

به همین علت است که اینجانب سالهاست بعد از بازنشستگی، پیشنهاد سال ۱۳۶۵ خود را برای درک صحیح آموزش دامپزشکی، انتقال آن را به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مصلحت جامعه می دانم و در این زمینه تلاش می کنم.

برخی از نمایندگان پزشک، دامپزشک، حقوقدان و متفکران دانشگاهی در مجلس شورای اسلامی نظیر دکتر خضری (پزشک) و دکتر داوودی (دامپزشک) و... به این نتیجه رسیده اند و اگر دانشکده های دامپزشکی دولتی  همراه با گروه دامپزشکی مستقر در وزارت علوم بتوانند دولت و مجلس را متقاعد نمایند، پس از انتقال آموزش دامپزشکی به وزارت بهداشت، به تدریج بسیاری این نابسامانی ها رفع خواهد شد.

والسلام علی اتبع الهدی، با امید به توفیقات الهی

دکتر محمد علی راد

استاد نمونه (۱۳۸۴) و بازنشسته (۱۳۸۶) دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و دبیر شورای آموزش دامپزشکی و تخصصی از سال ۱۲۶۳ تا سال ۱۳۷۷

مدیر گروه ONE WORLD, ONE HEALTH

شنبه ۹۷/۵/۲۰
 
 
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
دکتر دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
0
0
جناب دکتر راد اگه اینکار عملی بشه خیلی عالی میشه از شما دکتر بزرگوار استدعا دارم برای انتفال دامپزشکی از وزارت علوم به بهداشت تلاش نمایید تا بلکه مشکلات حل شود سپاسگزارم
ناشناس
|
United States of America
|
۰۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
0
0
از حضرتعالی میخایم به عنوان پیشکسوت، بیشتر روی این موضوع وقت بگذارید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
0
0
ممنون از ایشون. برخی فکر میکنن رفتن زیر نظر وزارت بهداشت رفتن باعث قرار گرفتن دامپزشکی در درجه های پایین تر رشته گروه های وزارت بهداشت میشه. آخه الان که این رشته داره تبدیل به رشته هایی مثل رشته های گروه علوم انسانی مثل مدیریت و ادبیات میشه. هر دانشگاهی رفته یک واحد از این رشته رو تاسیس کرده. بلایی که وزارت علوم سر باقی رشته ها آورد و بازار کارشون رو به نیستی و نابودی کشوند همون کار رو داره با رشته های گروه دامپزشکی میکنه.با پیوستن به گروه پزشکی اولین قدم کاهش ظرفیت پذیرش و کاهش تعداد دانشکده های دامپزشکیه که باعث ایجاد بازار کار بهتر و شناخت بهتر این رشته به عنوان یک رشته بهداشتی در جامعه میشه.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
0
0
امروز بعد از 40 سال همه بزرگان تمام نابسامانی های دامپزشکی را گردن الحاق ان به وزارت علوم میدانند ولی بنده که خود شاهد ماجرا بودم برداشتی دیگر از ماجرا دارم.مشکل فعلی دامپزشکان 2 چیز است 1.سطح پایین اموزش2.بیکاری
چرا سطح اموزش دامپزشکی در ایران پایین است؟
قبل از انقلاب رسم بر این بود که برای تامین کادر اموزشی دانشگاه ها نفرات اول فار غ التحصیلان هرسال تحصیلی را پس از گرفتن امتحانات مختلف برای اخذ دکترا یا ماستر به یکی از دانشگاه های معتبر میفرستادند و اینها پس از اتمام تعهد دانشتند2 برابر زمان بورسیه برای دانشگاه کار کنند.پس از انقلاب و اجرای انقلاب فرهنگی کلیه بورسیه ها قطع شد ووزارت علوم تعهد خود را در برابر بورسیه ها لغو نمود بطوریکه دانشجویی که 4 سال از بورسیه استفاده نموده بود و در حال برگشت بود خود را ازاد احساس نمود و جذب همان دانشگاه و یا کشور محل تحصیل خود شدند این یک فاجعه برای ما و یک برد برای اروپا و امریکاییها بود.این یک طرف قضیه طرف دیگر میماند اساتید غیر خودی موجود در دانشگاه ها که یا اخراج شدند و یا عرصه را انقدر تنگ دیدند که خود مهاجرت کردند خوب دانشگاه ها خالی از مدرس شد که برای رفع این نقیصه دانشگاه تربیت مدرس درست شد و افراد خاص را اماده تدریس در دانشگاه نمودند ودر مورد دامپزشکی هم دوره های تخصصی راه افتاد و فارغ التحصیلان ان مدرسان کنونی هستند.و از ان ببعد علم نو به دانشگاه های ما راه نیافت و اگر هم نیرویی علمی از خارج وارد میشد به ان اجازه ورود نمیدانند.اگر شما به دانشکده کشاورزی کالیفرنیا بروید میبینید چقدر اساتید دانشگاه های ایران مشغول بکار هستندِ ودر مورد سایر رشته ها هم بهمین منوال در مورد انستیتو رازی و پاستور هم همین برنامه پیاده شد و میشود.خوب این از نظر اموزش.از لحاظ نبود کار برای دامپزشکان که دغدغه اکثر فارع التحصیلان است و فکر میکنند اگر تعداد فارع التحصیلان کاهش یابد همه چیز درست میشود اینطور نیست. کلا سیستم با کارهای تولیدی مشکل دارد.دامپزشکی تولیدی است وپزشکی مصرفیِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِ بدین ترتیب بواسطه دلالن موجود در این رشته این حرفه زیر نظر هر وزارت خانه ای باشد رشد نمیکند و شغل برای فارغ التحصیلان ان وجود ندارد در مورد کشاورزی. وضع. همین است..بعیر از یک کشور. همه جا دامپزشکی زیر نظر وزارت کشاورزی بوده و مستقل عمل میکند مثلا وزیر کشاورزی کنونی امریکا که یک دامپزشک است تعداد زیادی مشاور در امور کشاورزی و...دارد.وزیر مهم نیست مشاوران ورزیده است که تصمیم گیرنده است.بار دیگر میگویم مشکل دامپزشکی عمیقتر از این حرفهاستِ
آشنا
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
0
0
از آقای دکتر راد سوال کنید چرا دانشکده دامپزشکی کرمان اولین دانشکده دامپزشکی تاسیس شده پس از انقلاب و تعطیلی دانشگاههای ارومیه و اهواز پس از انقلاب فرهنگی بود؟ کرمان چه نیازی به دانشکده دامپزشکی داشته و دارد غیر از اینکه حس ناسیونالیستی آقای دکتر راد .... بود؟ آقای دکتر راد بدانید از یک ورودی 21 نفره دکترای عمومی دامپزشکی کرمان فقط 4 نفر فارغ التحصیل شدند! تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل!
دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهرکرد بر اساس چه نیازی تشکیل شد؟چون دانشگاه اصفهان نپذیرفت که دانشکده دامپزشکی داشته باشد و برای تنبیه اصفهانی ها به شهرکرد منتقل شد؟ یاللعجب!! خدا را شکر کل عمر دوران 18 ساله مسوولیت شما در گروه دامپزشکی وزارت علوم تداوم نیافت تا دانشکده دامپزشکی رشت و آمل تاسیس شود. آقای دکتر بابت استدلالات و توجیهات آن زمان در قانع کردن اعضای گروه دامپزشکی وزارت علوم برای تاسیس دانشکده جدید باید پاسخگوی این نسل و نسلهای بلدی باشید. آن زمان در جلسات با ارایه آمار نه چندان مستدل تعداد راس دام و طیور، پیش بینی تاسیس دانشکده دامپزشکی می کردید! و فقط خود با آن موافق بودید! خدا از سر همه تقصیرات ما بگذرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
0
0
سپاس از دکتر راد که حقیقتا در موضوع بسیار مهم انتقال دامپزشکی به وزارت بهداشت تلاش های خالصه ای را داشته ودارند. به امید روزی که تیتر یک سایت حکیم مهر این باشد.دامپزشکی به وزارت بهداشت پیوست. به امید این روز.
دکتر حسین زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۳
0
0
یکی از معضلات مهم فرهنگی ایرانیان علاقه مفرط به گذشته و تنفر از تاریخ است !!!
همه از گذشته یاد میکنند و به آن می بالند ، ولی تا جایی که میتوانند تاریخ را تحریف میکنند و حاضر به عبرت گرفتن از آن نیستند !!
خوشبختانه در اینجا شواهدی از تاریخ را توانستیم در کامنتهایی از پیشکسوتان ببنیم و متوجه بعضی تحریفها شدیم و جالب است بعضی ها علی رغم ارائه دلایل واضح ، همچنان در پی رویاهایی دور بر طبل خود میکوبند و بجای اصلاح و بازگشت از خطاها ، فقط دنبال راههای آسان ولی نادرست هستند . شواهد متعدد عقلی و عینی و تاریخی که همه از آن در این کشور گریزانند موید خطا بودن چنین اقبال نابخردانه ای است !!!
اگر خانه ما عیبی دارد و در حال خراب شدن است رفتن به خانه همسایه و تنگ کردن جای آنها ، چاره کار نیست ، بخصوص که این همسایه اصلا" علاقه ای هم به ما ندارد !! و به نوعی اکثر مواقع ، رقیب ما هم بوده و سعی کرده و موفق هم بوده اموال ما و بودجه ای که به ما هم باید میرسید را هپو کند . حال ممکن است گاهی تعارفی هم کرده باشد که بعضی خوشگلی های ما ( بعضی منافع ویژه ما نه بدبختی های ما) به خانه همسایه عزیز سری بزنند ، نه اینکه کنگر بخورند و لنگر بیاندازند !!!
حال بعضی دوستان خوش خیال ما ، به صرف تعارفی که هیچوقت هم جدی بیان نشد و تکرار هم نشد و به بهانه در رفتن از مسئولیت تعمیر و بهسازی خانه ای که البته بخشهایی از آن توسط نامحرمان و ناکسان اشغال و تخریب شده که آن هم در اصل تقصیر خودمان بوده !! نق و ناله میکنند پس کی بریم خانه همسایه چتر باز کنیم سر اونها خراب شیم !! و توجه نمی کنند که ، بابا طرف یک تعارفی کرده ولی در عمل چشم دیدن ما را ندارد و زورش هم از ما بیشتر است و زیر بار اصرار ما هم نخواهد رفت و حاضر به تقسیم جای خودش با ما که نیست هیچ ، حق و حقوق مسلمی که باید به ما میرسید را هم بالا کشیده و حاضر به پس دادنش هم نیست !!!
بعضی ها با دامن زدن به این رویای نامعقول فقط در پی انحراف اذهان از حقایق و خرابکاری های خودشان هستند و بس.
میخواهند چنین وانمود کنند که همه این معضلات نه از ناتوانی و ناکارآمدی و نادرستی آنها ، بلکه از این زمین کج ای است که در خانه ما است و در خانه همسایه ،زمین حتما" صاف تر است و جای رقصیدنش بهتر است !!!!
خدا به همه ما خرد و شعور لازم برای درک درست و استفاده از تجربه و واقعیات محرز را بدهد . انشاله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
0
0
جناب دکتر راد با تمام احترام باید عرض کنم هنگامی که ۱۸ سال تمام مسئولیت گسترش بی‌رویه دانشکده ها بدون داشتن کمترین امکاناتی را بر عهده داشتید باید به این موارد فکر می‌کردید و الان که بازنشسته شده اید و هیچ کاری ندارید نظریه صادر میکنید.
نظر شما
ادامه