کد خبر: ۴۳۴۸

حکیم مهر - به چند دلیل، احتمال بیماری در ماهیان تلف شده سواحل بندرعباس ضعیف است.
مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماریهای آبزیان سازمان دامپزشکی کشور با اعلام این مطلب گفت: به دلیل آنکه بیماری در حجم وسیعی از آبزیان به وجود می آید و انواع آبزیان را مبتلا می کند، این عارضه نمی تواند بر اثر شیوع بیماری خاص باشد.
دکتر کاظم عبدی افزود: همچنین بر اثر به وجود آمدن بیماری، ابتدا تلفات اندک و پس از مدتی افزایش پیدا می کند که باز هم فرضیه وجود بیماری را رد می کند.


وی خاطرنشان کرد: اگر بیماری خاصی وجود داشته باشد، باید انواع دیگر آبزیان را نیز مبتلا کند. در حالی که این تلفات فقط در ماهیان کاریز اتفاق افتاده است.
عبدی با اعلام اینکه به دلیل واقع شدن این تلفات در آبهای وحشی، سازمان محیط زیست متولی پیدا کردن عامل این تلفات است، ادامه داد: دفتر بهداشت و مبارزه با بیماریهای آبزیان برای احتمالاتی که در این باره متصور است، بررسیهای خود را آغاز کرده و کار بررسی بر نمونه های فرستاده شده را در دست انجام دارد.

مسمومیتها و کمبود اکسیژن، شایعترین عامل تلفات ماهیان
وی تصریح کرد: در تلفات افزایشی، دو فرضیه مسمومیتها و کمبود اکسیژن شایع است که با توجه به آنکه این تلفات در سواحل بندرعباس و در خطی امتداددار مشاهده شده است و همچنین به دلیل آنکه سواحل این بندر به وجود فاضلاب و آلودگیهای موجود در آن مبتلاست، این عوامل نشان می دهد که آلودگیهای زیست محیطی می تواند به عنوان مهمترین دلیل برای تلفات ماهیان باشد.
مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماریهای آبزیان سازمان دامپزشکی کشور یادآور شد: کاریز نوعی ماهی ساحلی است و بسیار حساس بوده که ممکن است بر اثر فاضلابهای رهاشده در سواحل بندرعباس تلفات وسیعی به وجود آید.
عبدی در پایان تاکید کرد: بررسیهای این سازمان همچنان ادامه دارد، اما علت اصلی این واقعه را باید از سازمان محیط زیست کشور و ارگانهای تحقیقاتی جویا شویم.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه