کد خبر: ۴۳۲۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
حکیم مهر - یکی از سؤالاتی که معمولاً در ذهن صاحبان حیوانات خانگی وجود دارد اینست که آیا انجام واکسیناسیون خطری برای حیوان دارد و حتی ممکن است به مرگ حیوان منجر شود؟

در پاسخ باید گفت واکسن ها برای تحریک سیستم ایمنی بدن ساخته شده اند. در غالب حیوانات انجام واکسیناسیون با تحریک ملایم سیستم ایمنی به حفاظت حیوان در برابر بیماریها منجر می شود. در مواردی بسیار کم و نادر ممکن است حیوان بر اثر تحریک شدید سیستم ایمنی صدمه ببیند و این موضوع به واکنشهای شدید نظیر شوک و حتی مرگ منجر گردد.

شکی نیست که در اغلب موارد منافع واکسیناسیون برای حیوانات به مراتب بیشتر از خطرات احتمالی آن است. برای نمونه در این زمینه دکتر اریک بارکاس (دامپزشک حیوانات خانگی) می گوید : (در هشت سال گذشته تنها دو مورد از حیوانات را دیده ام که دچار عوارض واکسیناسیون شده اند که آن دو مورد هم با مداخله من برایشان مشکلی پیش نیامد اما فقط در عرض یک هفته اخیر سه قلاده سگ واکسینه نشده را دیده ام که بر اثر ابتلا به عفونت پارووویروسی تلف شده اند در حالی که اگر واکسیناسیون از قبل برای آنها انجام می شد حتماً از مرگشان پیشگیری بعمل می آمد.)

به این ترتیب به همه صاحبان حیوانات خانگی اکیداً توصیه می شود که واکسیناسیون حیوان خود را دست کم نگیرند و نسبت به انجام آن در موعد مقرر اقدام نمایند.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دكتر خوش نگاه / استاديار دانشگاه فردوسي مشهد
|
-
|
۱۸:۳۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۳
0
0
با سلام- بهتراست مطالب گنجانده شده در وبگاه، با ذكر دقيق منبع باشد. ضمناً استفاده از كلمه ي خطرناك در عنوان، صحيح نيست زيرا در كتب و مقالات از عبارت عوارض سوء واكسيناسيون كه بار لغوي جامعي دارد استفاده مي شود. عمده ي عوارض سوء واكسن ها، جراحات موضعي جلدي(تورم، سرخي، ندول و گاهي تومور) و نيز رخداد باليني بيماري نهفته (آلودگي نهفته قبل از تجويز واكسن)است.
پيشنهاد مي گردد ادبيات نگارش مطالب را براساس جامعه ي مخاطبين وبگاه، تنظيم فرماييد.
با احترام
نظر شما
ادامه