کد خبر: ۴۲۸۲۶
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر ماکنعلی» گفت: سازمان دامپزشکی کشور استراتژی جدیدی برای مقوله امنیت غذایی و مدیریت مخاطرات احتمالی طراحی کرده است و ...



معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به نقش انکار‌ناپذیر آزمایشگاه‌های تشخیص در سراسر کشور گفت: سهم آزمایشگاه‌ها در تشخیص به هنگام بیماری‌های دامی و پایش به موقع بیماری‌ها غیر قابل چشم‌پوشی است بطوریکه اطلاعات به دست امده از نتایج ازمایشات مختلف می‌تواند مجموعه سازمان را در اخذ تصمیم و مدیریت بیماری‌های دامی، بیماری‌های استراتژیک و بیماری‌های زئونوز کمک کرده لکن این مهم در سایه ایجاد نظم، دقت و مراقبت در فرایند تشخیص محقق خواهد شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر ماکنعلی» در پنل تخصصی سومین کنفرانس ملی پدافند غیر عامل در بخش کشاورزی گفت: سازمان دامپزشکی کشور استراتژی جدیدی برای مقوله امنیت غذایی و مدیریت مخاطرات احتمالی، تحت عنوان استراتژی واردات دام زنده بر مبنای کاهش مخاطرات اجتماعی برای بسیاری از نقاط کشور کشور طراحی کرده است .

وی افزود: سازمان دامپزشکی کشور در قالب موضوعاتی که در پدافند غیرعامل به آن توجه شده است سیاست و استراتژی شبکه ملی آزمایشگاه‌ها را باتوجه به موقعیت جغرافیایی، جمعیت دامی و تهدیدات احتمالی مدون کرده است بطوریکه امیدواریم تمامی 114 آزمایشگاه دولتی در سراسر کشور در جایگاهی قرار بگیرند که بتوانیم تمامی نیاز‌های تشخیص رصد و پایش را فراتر از پیش‌بینی‌ها به سرانجام برسانیم.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اهمیت معیارهای کنترلی، عنوان کرد: سازمان دامپزشکی جهت مهار و مختومه کردن هر بیماری یک دستورالعمل عملیاتی منسجم را پیش‌بینی کرده است در همین راستا برای بیماری تب‌برفکی و آنفلوآنزا نیز دو استراتژی جدید کنترلی جهت مختومه‌کردن کانون‌ها در نظرگرفته شده است.

دکتر ماکنعلی با اشاره به اهمیت ایمنی موادغذایی در حیطه پدافند غیر عامل گفت: یکی از ابزارهای سازمان دامپزشکی کشور، واکسیناسیون هدفمند پیشگیرانه بمنظور پیش‌گیری و کنترل بیماری‌ها خاصه در رابطه با آنفلوانزای فوق پرندگان است ازین رهگذر سازمان دامپزشکی سهم قابل توجهی را در افزایش رونق اقتصادی و افزایش اعتماد عمومی نسبت به سلامت غذایی و کاهش مخاطرات اقتصادی و اجتماعی در در واحدهای تولید کننده ایفا خواهد کرد.

دکتر ماکنعلی یکی دیگر از محورهای کنترل بیماری را موضوع اهمیت آموزش و ترویج دانست و افزود: در این رابطه پکیج جدیدی را با سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی طراحی کردیم و کارگروه تخصصی نیز برای آنفلوآنزا و بروسلوز پیش بینی شده است اما لازم است در این حوزه اقدامات موثر بیشتری صورت پذیرد.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با تاکید بر اینکه سازمان دامپزشکی کشور در رابطه با بیماری‌های فرامرزی از دیدگاه پدافند غیرعامل سیستم‌های رصد و پایش را در محورهای مهم پیش‌بینی کرده است،گفت: بر اساس الویت‌بندی صورت گرفته مقرر شده است که برای تعدادی ازبیماری‌ها با رصد و پایش فعال و غیرفعال از سرمایه‌های دامی کشور محافظت شود.

دکتر ماکنعلی عنوان کرد: سیاست سازمان دامپزشکی تقویت خودباوری و افزایش حمایت از اقتصاد مقاومتی در حوزه سیستم‌های تشخیصی است لذا یکی از اهداف سازمان دامپزشکی کشور جلوگیری از ارسال نمونه به آزمایشگاه‌های بین‌المللی وحمایت از تحقیقات و تولیدات محصولات داخلی همچون محصولات موسسه رازی در این زمینه است.





نظر شما
ادامه