کد خبر: ۴۲۸۱۰



عضو هیئت علمی و مدیر پژوهش موسسه سرم‌سازی رازی کرج با اشاره به اینکه در حوزه دام و دامپزشکی دچار مشکل هستیم، گفت: وقتی عوامل بیماری‌زا وارد کشور می‌شود و می‌تواند خسارت وارد کند، یکی از دلایلش این است که ما آمایش سرزمینی را به خوبی رعایت نکردیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «محمدحسین فلاح» در حاشیه سومین کنفرانس ملی پدافندغیرعامل دربخش کشاورزی افزود: جانمایی و مکان‌یابی برای استقرار واحدهای تولیدی درست و اساسی صورت نگرفته است.

وی در ادامه افزود: تراکم واحدها در مناطق مختلف بالا بوده و به دلیل ارتباطاتی که بین واحدهای مختلف از لحاظ افراد و غیره وجود دارد، با ورود آفت، بیماری به سرعت گسترش می‌یابد.

وی با بیان اینکه اهمیت توجه به پدافند غیر عامل قبل از اینکه واحد و مزرعه‌ای برای تولید احداث شود، اظهار داشت: بر اساس آمایش سرزمین باید مطالعه و بررسی بر اساس چه الزاماتی این واحد احداث شده است.

وی افزود: اگر این موارد رعایت شود آسیب‌پذیری ما کمتر خواهد بود و از سوی دیگر باید پراکندگی بیشتر شود یعنی تمام سرمایه معطوف به یک جا نشود که با کوچکترین آسیبی سرمایه بر باد برود.

فلاح با تاکید بر اینکه اگر اصل پدافند غیرعامل رعایت شود در حوزه زیستی کمتر دچار مشکل خواهیم شد، گفت: وقتی بیماری و آفت وارد کشور شد ما نمی توانیم مرزی برای آن مشخص کنیم. باید به موقع ورود پیدا کرده و منشا یابی کنیم.

سومین کنفرانس ملی پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی در مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره) فردیس استان البرز پایان یافت.




نظر شما
ادامه