کد خبر: ۴۲۷۷۴



گردهمایی ناظرین ذبح شرعی در اداره کل دامپزشکی استان آذربایجان غربی برگزار شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان آذربایجان غربی، گردهمایی ناظرین ذبح شرعی با حضور «دکتر کامیار داهیم» مدیر کل دامپزشکی، حجت الاسلام و المسلمین ساجدی نژاد مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه سازمان جهاد کشاورزی، حجت الاسلام ولی زاده مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه اداره کل دامپزشکی و ناظرین ذبح شرعی در سالن احتماعات اداره کل دامپزشکی استان برگزار گردید.

در این گردهمایی پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید، حجت اسلام ولی زاده مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی استان ضمن خوشامد گویی به جمع حاضر گفت: از جنبه‌های مختلفی امروز در دنیا بحث غذای حلال مطرح بوده، از جمله از نظر اقتصادی بحث حلال جایگاه عظیمی دارد.

ولی زاده گفت: امروزه باتوجه به رویکرد جوامع غیر اسلامی به غذای حلال، بیشترین رشد سرمایه‌گذاری را در دو بخش بهداشتی و حلیت انجام می‌شود آنچه مسلم است غذای پاک و حلال در روح و قلب انسان اثر نیکو و غذای حرام، اثر بدی می‏گذارد و مخصوصاً روح‏ های لطیف و سبک با خوردن حتی یک لقمه غذای حلال یا حرام این اثر را به خوبی حس می‏‌کنند. اثر غذاهای حلال در سبکی و نور باطن و توجه به عبادات و نیز اثر غذاهای حرام در سنگینی و کدورت و کسالت در عبادات به خوبی مشهود است و لذا در روایات بسیاری بر کسب حلال و اجتناب از حرام تأکید شده است .

وی گفت: در راستای ساماندهی ذابحین شرعی انجمن صنفی از سال 93 تشکیل یافته است و طبق اساسنامه در جهت امورات ذابحین فعالیت می‌کند و در سال گذشته برای دومین بار انجمن صنفی ذابحین شرعی تشکیل گردید و در حال حاضر 96 ذابح شرعی توسط این انجمن صنفی ساماندهی شده‌اند.

در بخش دیگری از این گرهمایی: دکتر کامیار داهیم، مدیر کل دامپزشکی استان با اشاره به نقش ارزنده ناظرین ذبح شرعی در تامین غذای حلال و اثربخشی در جامعه و نیز ویژگیهای آن در توسعه اقتصادی اشاره نمود و گفت : یکی از حوزه‌های کاری دامپزشکی امنیت و سلامت غذا است که با نظارت و کنترل بهداشتی و شرعی بر تولید فرآورده‌های خام دامی صورت می‌گیرد و در همین راستا نیز داشتن جامعه سالم نیازمند غذای کافی و سالم است که اداره کل دامپزشکی استان نیز در این مهم نقش بسزایی در تأمین سلامت و حلیت آن دارد.

در ادامه این گردهمایی حجت الاسلام والمسلمین ساجدی نژاد مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی به اداب و قوانین ذبح شرعی و صید اشاره کرد و گفت: جهت شرایط تحقق ذبح شرعی در اسلام باید وسیله ذبح از جنس آهن باشد، رو به قبله بودن حیوان، زنده بودن حیوان قبل از ذبح، مسلمان بودن ذبح کننده، بر زبان آوردن نام خدا و بریدن چهار رگ گردن به طور کامل از زیر گلو .

وی گفت: ذبح شرعی از راه‌های تذکیه حیوانات و به معنای بریدن سر آنها به شیوه شرعی است و حیوانات حلال گوشتی که در خشکی زندگی می‌کنند و حیوانات دریایی که خون جهنده دارند، با ذبح کردن، تذکیه شده و خوردن گوشت آنها حلال می‌شود.

در خاتمه گردهمایی موارد آموزشی در خصوص ذبح شرعی توسط حجت الاسلام و المسلمین ساجدی نژاد مسئول دفتر حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی ارائه گردید.

ضمنا از پنج نفر از ناظرین نمونه ذبح شرعی با اهداء هدیه تجلیل بعمل آمد.


نظر شما
ادامه