کد خبر: ۴۲۵۸

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی هرمزگان، خراسان جنوبی، زنجان و خراسان شمالی

 

جلسه گردهمایی مدیران کل برنامه و بودجه سازمان دامپزشکی کشور وادارات کل دامپزشکی استانها برگزار شد


مدیر کل دامپزشکی هرمزگان در گردهمای مدیران کل دفاتر برنامه و بودجه ادارات کل دامپزشکی استانها از 18 هزار آزمایش بروی نمونه های فرآورده های خام دامی در آزمایشگاه کنترل کیفی مواد غذایی هرمزگان خبر داد.
دکتر ذبیح اله غریب مدیرکل دامپزشکی استان ضمن خیرمقدم به معرفی قابلیت ها و فعالیت های استان پرداخته و دامپزشکی هرمزگان را گلوگاه ورودی فرآورده های خام دامی کشور دانست.

نفر وسط : دکتر وارسته نژاد - معاون سابق تشخیص و درمان و مدیرکل فعلی برنامه و بودجه سازمان دامپزشکی
دکتر غریب آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی استان را یکی از پیشرفته ترین و فعالترین آزمایشگاههای کشور دانست و ورود 18 هزاز نمونه و انجام بیش از 302 هزار آزمایش کنترل کیفی  فرآورده های خام دامی در 8 ماهه گذشته را دلیل آن دانست. 
وی تجهیز آزمایشگاه استان به دستگاههای  HPLC و تلاش و زحمات کارکنان را علت تسریع در پاسخگویی به نمونه های وارداتی و صادراتی عنوان کرد. وی میزان نمونه های 5 ماه ابتدایی سال 89 را معادل یکسال گذشته بیان کرد و حداکثر زمان انتظار برای پاسخگویی نمونه ها را 4 الی 5 روز اعلام کرد.
مدیرکل دامپزشکی هرمزگان با تاکید بر حجم فعالیتهای فنی استان، نظارت و کنترل بهداشتی فرآورده های خام دامی صادراتی و وارداتی در هشت ماه گذشته را 160 هزار تن عنوان کرد و خواستار اصلاح تعرفه های موجود بخش دامپزشکی شد.
وی نداشتن تعرفه در برخی فرآورده های دامی صادراتی مانند کره و پنیر را یکی از مشکلات این بخش دانست و تسریع در پیگیری تعرفه های آن را ضروری دانست.
دکتر بهزاد وارسته نژاد مدیرکل دفتر برنامه و بودجه سازمان دامپزشکی کشور در ابتدا با بررسی قانون هدفمند کردن یارانه ها به نحوه اجرایی موارد قانونی آن پرداخت و ارایه طرحها و پیشنهادهای کاربردی در بخش یارانه را از مهمترین برنامه های سازمان اعلام کرد.
وی با تاکید بر استفاده بهینه از این طرحها در بخش کشاورزی و دامپزشکی در کوتاه مدت و دراز مدت نتیجه آن را مفید و مثمر ثمر دانست و افزود: اجرای دقیق و کارشناسی این طرحها در نهایت افزایش بهره‌وری در دامپزشکی را به دنبال حواهد داشت.
در ادامه دکتر عبدالحسین زاده کارشناس دفتر برنامه و بودجه مباحثی در خصوص بیمه در بخش دامپزشکی و نگاههای موجود در این بخش نکاتی را یادآور شد.
همچنین در جلسه پرسش و پاسخ مدیران دفاتر برنامه و بودجه مشکلات پیش روی استان را بیان داشتند.

 

----------------------------------------

 

واکسیناسیون بیش از 719 هزار نوبت سر دام عشایر خراسان جنوبی
 
رئیس اداره مبارزه با بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان از واکسیناسیون 719 هزار و 500 نوبت سر دام عشایر استان از ابتدای سالجاری خبر داد.
دکتر محمد سهرابی اظهار داشت: این تعداد نوبت سر دام واکسیناسیون علیه بیماری های تب برفکی، آبله، شاربن و بروسلوز صورت گرفته است.
وی با اشاره به توزیع یک هزار و 990 لیتر سم رایگان بین عشایر استان تصریح کرد: در این راستا  تعداد 137 هزار و 550 راس دام علیه انگل های خارجی بدن تحت درمان قرار گرفته اند.

وی هدف از انجام این اقدامات را حفظ و حراست سرمایه دامی عشایر و جلوگیری از بروز بیماری های  واگیردار در بین جمعیت دامی استان عنوان کرد . 

 

----------------------------------------

 

بازرسی بهداشتی از مراکز توزیع، نگهداری و عرضه فرآورده های خام دامی در زنجان
 
اداره کل دامپزشکی استان زنجان در گزارشی به عملکرد اداره نظارت بر بهداشت عمومی این اداره کل در 7 ماه ابتدایی سال پرداخته است، که براساس آن در طی این مدت 12 هزار و 945 مورد بازدید از مراکز توزیع، نگهداری و عرضه فرآورده‌های خام دامی به عمل آمده و 5147 کیلوگرم مواد خام دامی فاسد و تاریخ مصرف گذشته را کشف، ضبط و معدوم نموده است و 9 مورد از متخلفان را به مراجع قضایی معرفی نموده است.
اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان زنجان همچنین در روز عید قربان با 25 اکیپ سیار و 17 اکیپ ثابت مشتمل بر 12 نفر دکتر دامپزشک و 33 نفر بازرس بهداشت گوشت از 1150 رأس دام بازرسی بهداشتی  قبل و بعد از کشتار بعمل آورده و مقدار 131 کیلو گرم گوشت و آلایش دامی را بعلت بیماری های مختلف ضبط و معدوم ساخت.

-----------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی: پیش‌بینی و تخصیص اعتبار خشکسالی برای این اداره کل ضروری است
 
مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: پیش بینی اعتبار در بخش خشکسالی برای دامپزشکی این استان به منظور تامین مکمل های درمانی و سایر نهاده های دامی برای پیش گیری بیماری های دامی و کنترل بهداشت دام خصوصا در مناطق آسیب پذیرضروری است.
دکتر مجید روحانی نژاد افزود: این درحالی است که دامپزشکی غالبا از لحاظ دریافت اعتبار خشکسالی در رتبه آخر دستگاهها برخوردار قرار دارد.وی گفت: درصورت تخصیص اعتبار خشکسالی به بخش دامپزشکی استان از وارد شدن خسارات به صنعت دامپروری و بهداشت عمومی از طریق مقابله به موقع با بیماریهای دامی جلوگیری خواهد شد.او افزود: تنها در صورت مبارزه به موقع با بیماریهای انگلی داخلی دام می توان 5/2 کیلوگرم وزن هر راس دام را افزایش داد.دکتر روحانی نژاد با اشاره به اینکه در امر مبارزه با بیماریهای دامی در استان با آغاز بیماری تب برفکی استانداری شش میلیارد ریال برای دامپزشکی در نظر گرفته، گفت: این مبلغ تاکنون به این اداره کل اختصاص نیافته است که البته قول مساعد در صورت تخصیص اعتبار فوق به استان داده شده است.وی افزود: این اداره کل با بکار گیری تمامی امکانات، بیماری تب برفکی را در سطح استان ریشه کن کرد و مبلغ دو میلیارد و 500 میلیون ریال از بابت اجرای این طرح مقروض است و در حال حاضر این اداره کل برای اجرای طرح سمپاشی دام با مشکل اعتبار مواجه است.وی هزینه کردن در بخش دامپزشکی را سرمایه گذاری دانست و افزود : هرچه به این بخش در استان از لحاظ اعتباری توجه شود بهره وری در امر تولیدات دامی و درآمد دامداران افزایش می یابد.
استان خراسان شمالی با بیش از دو میلیون راس دام یکی از قطب های مهم دام در کشور محسوب می شود.

 

 

نظر شما
ادامه