کد خبر: ۴۲۵۷

حکیم مهر - رییس سازمان دامپزشکی کشور در رشت اعلام کرد: اپیدمی تب برفکی دامی که اوایلام سال دامهای کشور با آن مواجه شده بودند، برطرف شده است.

دکتر سید محسن دستور در مصاحبه مطبوعاتی در رشت افزود: برای مهار این بیماری دو مرحله واکسیناسیون انجام شده و در شرایط فعلی وضعیت دامهای کشور از نظر سلامت و عدم ابتلا به این بیماری مطلوب است.

وی گفت: سازمان دامپزشکی کشور تعطیلی کلیه کشتارگاه‌های سنتی دام کشور را در دستور کار دارد و تاکنون ‪ ۲۰۰‬واحد کشتارگاه دام سنتی در کشور تعطیل شده که ‪ ۲۲‬واحد آن در استان گیلان بوده است.

دستور افزود: تا کنون در استان گیلان دو کشتارگاه صنعتی بهداشتی دام احداث شده که بخش اعظمی از گوشت سالم مورد نیاز مردم گیلان از این دو کشتارگاه تامین می‌شود و شش کشتارگاه سنتی باقیمانده استان نیز در آینده جمع آوری خواهند شد.

رییس سازمان دامپزشکی کشور یادآور شد: در استان گیلان در بخش طیور، کشتارگاه سنتی نداریم و همه کشتارها در کشتارگاه‌های صنعتی بهداشتی انجام می‌شود .

وی گفت : تا کنون در کشور ‪ ۵۰‬واحد کشتارگاه دام صنعتی احداث و به بهره برداری رسیده و ‪ ۳۰۰‬واحد کشتارگاه دام سنتی باقیمانده کشور نیز به تدریج تعطیل و به کشتارگاه صنعتی تبدیل می‌شوند.

وی آمار کشتار دام شش ماهه اول امسال کشور را ‪ ۲/۵‬میلیون دام سبک و ‪ ۶۰۰‬هزار دام سنگین عنوان کرد.

دستور افزود : در مراسم عید قربان امسال سازمان دامپزشکی کشور با فعالیت ‪ ۳۸۴‬اکیپ ثابت و ‪ ۹۴۰‬اکیپ سیار و حضور ‪ ۴۰۰‬روحانی بر کشتار بیش از ‪ ۱۲۷‬هزار راس دام نظارت بهداشتی را اعمال کرده است.

وی گفت: مردم کشور در عید قربان امسال ‪ ۱۰۶‬هزار راس گوسفند ، ‪۱۳‬ هزارو ‪ ۸۰۰‬راس بز ،هفت هزارو ‪ ۴۹‬راس گاو ، چهار راس گاومیش و ‪ ۵۰۰‬نفر شتر را تحت نظر اکیپ‌های دامپزشکی قربانی کرده اند.

رییس سازمان دامپزشکی کشور افزود : در بخش کنترل بیماریهای طیور و عرضه فرآورده‌های آن به بازار مصرف، کشور از وضعیت مطلوبی برخوردار است و تمام کشتارها در کشتارگاههای صنعتی انجام می‌شود.

وی گفت: در بخش داروهای دامی حدود ‪ ۹۴‬درصد از این داروها در داخل تولید می‌شود و از نظر تامین داروهای دامی مشکلی نداریم.

وی یادآور شد: امسال ‪ ۲۵‬میلیارد تومان یارانه برای واکسن و واکسیناسیون دامهای کشور اختصاص یافته و گوشتهای وارداتی به کشور نیز از مبداء تا توزیع تحت نظارت کامل سازمان دامپزشکی کشور از نظر شرعی و بهداشتی قرار دارند

 

نظر شما
ادامه